Gå till innehåll

Höja kalium med kaliumsulfat


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Har köpt kaliumsulfat hem för att höja mitt kalium värde.

Är inte säker längre om jag skulle ha sulfat eller kaliumclorid.

Eller går det lika bra med vardera.

Han jag köpte det av kunde inte svara om det funka i saltvatten.

Han håller bara på med växtakvarium i sötvatten.

Men nu sitter jag här med ett kg kaliumsulfat och undrar om jag kan börja dosera ?

Nån med erfarenhet ?

MVH Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan lösa 110 gram i 1 liter vatten och anv man då 10ml så höjjer det kalium halten med ca 5mg/liter på 100 liter vatten.

skillnaden mellan sulfat är mängden kalium det innehåller. Sulfaten ligger på precis under 50% och cloriden ligger la över 80% har jag för mig. Rätta mig om jag har fel. Stig i gemla säljer kalium clorid vet jag annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Resonemanget bygger på vad naturligt saltvatten innehåller. Och det är ungefär 19 g klorid per liter och 2,7 g sulfat. I Ballingmetoden tillsätter man ju ämnen för att hålla vattnet i balans trots korallernas förbrukning. Är man petig då kan man tillsätta både klorid och sulfat.

Men jag tycker resonemanget hackar lite. När vi har en tillverkare som missat i receptet finns det ingen anledning att tro att klorid - sulfatförhållandet är perfekt.

Med tanken på att saltet skall lösa sig lätt bör kalcium tillsättas i form av klorid. (Kalciumsulfat - gips löser sig dåligt). Så att komplettera ett lågt kalciumvärde med kalciumklorid tycker jag är vettigt. När det gäller magnesium och kalium har vi ingen aning om det är sulfat eller klorid som tillverkaren missat. Jag röstar för att använda kaliumklorid som är 3 gånger mer lösligt än sulfaten. Rent bekvämlighetsskäl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hade jag läst på lite till så skulle jag köpt kaliumklorid istället.

Har redan fått upp mitt kalium värde på rätt nivå nu med sulfat.

Det finns dem som säjer att man inte ska behöva dosera kalium om man gör regelbundna vatten byten.

Men fakta är att jag inte är ensam att dosera mycket kalium.

Kör med KZ skummare så den ska väll inte skumma ut kalium nått extra mycket ?

#Thomas#

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...