Jaques Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Hej,Har just startat ett 54 liters med 45 liters sump. Är helt ny inom saltvatten, men har spenderat något år eller så här och bara läst poster och försökt lära mig så mycket som möjligt. Kommer nog återkomma med en del frågor jag samlar på mig, jag startade karet 18/2, men nu skulle jag behöva hjälp med identifikation av det som växer på den levande stenen ungefär mitt i bilden (ursäkta dålig mobilbild f.ö...).Vad det än är så är det litet, c.a 3mm i diameter.Med vänlig hälsningJL Citera
odel68 Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Svårt att säga tror det är en glasros men har svårt att se på bilden är det en glasros är det inget att ha men var försiktig när du dödar den i så fall,de har en tendens att sprida sig prova spruta skållhett vatten mitt i munnen på den med en pipett men som sagt tror det är en sådan mvh Odel. Citera
jacs Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Den ser ej ut som mina glasrosor varje fall. Citera
odel68 Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Ok svårt att se vad tror du då? Stjärnpolyp kanske mvh Odel. Citera
salta wille Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Ingen glasros."Armarna" är för tjocka och för få. Liknar inte ett skvatt min glasros! Citera
Andreas_Lindholm Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Hej! Har liknade djur i mitt akv. Växer i grupp, har en vit/grön "mun-del" och tjocka armar. Bedömer inte mina som majano eller glasros. Låter mina vara kvar då de ser fina ut i grupp, de verkar inte störa omgivande xenia eller läderkoraller. Mer vet jag inte men ta det lugnt och observera vad det blir av dem :-) Med vänlig hälsning, ante Citera
stigigemla Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Nästan alla koraller har 6 eller 8 armar (Hexacorallia eller octocorallia). En del har ett tal multiplicerat med 6 eller 8. Är det 10 -11 armar på den tror jag på en anemon. Citera
Jaques Postat 21 februari 2014 Författare Postat 21 februari 2014 OK,Tack för svaren så länge! Allmänna uppfattningen verkar vara att det inte är någon glasros och det tackar vi för! (Och hoppas att det stämmer). Den verkar definitivt ha fler än 8 "armar", men det är som sagt svårt at se pga storleken. Har även lagt märke till att den drar ihop sig och vecklar ut sig lite då och då, t.e.x när man tänder och släcker belysningen. Ska hålla ett noga öga på den här. Akvariet är ju som sagt nystartat så om det är något bra hoppas jag att den överlever de nitritspikar, algblomning och andra otrevligheter jag förväntar mig så här i uppstarten.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.