Gå till innehåll

Biopellets i kalkreaktor


Daniel N

Rekommenderade inlägg

Funderar på om man skulle kunna använda en kalkreaktor som reaktor för biopellets och pH datorn som kontroll för hur tillväxten av biofilmen går.

Min tanke är att kalkreaktorn är en close loop, sen är där möjlighet att styra mängden vatten in i reaktorn vilket gör att man kan styra mängden näring som blir tillgängligt för biopelletsen.

Frågan är om denna mängd vatten in blir tillräcklig då det handlar om 4/6mm rör/slang.

Förhoppningen är att pH datorn kan ge en indikation på hur nedbrytningen fungerar i reaktorn med ett sjunkande pH som indikator på fungerande nedbrytning av biopellets.

Någon som sett eller hört om något liknande projekt?

Reaktorn ska ha sitt utlopp direkt in i skummaren, likt system jag sett i USA.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hänger nog främst på om du kan få tillräckligt flöde inuti reaktorn så att pelletsen inte klumpar sig... De smala anslutningarna är kanske inte ideala men fullt tillräckliga för flödet, risken är dock att de sätter igen av bakteriefilm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en kalkreaktor från deltec med strypbar aquabee up 2000 pump som close loop.

Jag får prova för att veta😉.

Jag har två deltec apf 600 skummare i ett annat system där den ena skummaren matas med en pump genom en fosfatreaktor med biopellets generation 1, denna skummare producerar ca dubbelt så mycket skit som den andra utan biopellets innan. Därav denna ide till mitt akvarium hemma. Varför jag inte gör samma sak hemma med reaktor innan är att jag vill kunna styra mängden vatten som går genom reaktorn utan att detta påverkar skummaren.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering: I en vanlig pelletsreaktor blåser man ju på med syrerikt vatten in så i den lär väl O2 och pH hålla nästan samma nivå som i karet. Men kör du i en recirkulerande-reaktor, typ kalkreaktor-style, så borde det ju bli syrefritt och andra typer av bakterier? Visst kan det säkert fortfarande sänka nitrat(men fosfat?), men på ett annat sätt. Och skulle du byta biopellets mot svavel så får du ett svavel/nitrat-filter :) .

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering: I en vanlig pelletsreaktor blåser man ju på med syrerikt vatten in så i den lär väl O2 och pH hålla nästan samma nivå som i karet. Men kör du i en recirkulerande-reaktor, typ kalkreaktor-style, så borde det ju bli syrefritt och andra typer av bakterier? Visst kan det säkert fortfarande sänka nitrat(men fosfat?), men på ett annat sätt. Och skulle du byta biopellets mot svavel så får du ett svavel/nitrat-filter :) .

Nej, man kör för högt flöde för att det skall bli syrefritt i en återcirkulerande pelletsreaktor... Jämför hur lågt flöde man kör i en nitratreaktor som är tänkt att ha syrefritt internt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon vilken temperatur bakterierna i biopellets trivs bäst i?

Tumregeln brukar väll vara kroppstemperatur för optimal tillväxt av bakterier och detta gynnas ju av en close loop som höjer temperaturen i reaktorn.

Men jag vet inte, utan gissar hej vilt när det gäller den biologiska processen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört både reguljär och återcirkulerande reaktor för biopellets, men upplevde inte någon temperaturskillnad på den återcirkulerande...,tror flödet är för stort i förhållande till pumpens effekt för att det skall bli någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag baserade min kunskap på min kalkreaktor som blir något varmare än akvariet, men cirkulationen med nytt vatten ska ju vara betydligt högre till biopellets jämfört med mediet i en "normal" kalkreaktor.

Så det blir säkert som du säger samma temperatur i reaktorn som akvariet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag baserade min kunskap på min kalkreaktor som blir något varmare än akvariet, men cirkulationen med nytt vatten ska ju vara betydligt högre till biopellets jämfört med mediet i en "normal" kalkreaktor.

Så det blir säkert som du säger samma temperatur i reaktorn som akvariet.

Jo, det märker jag också på min kalciumreaktor, men det är ju mer ett droppande flöde från den och så lågt flöde kommer du inte kunna köra med biopellets för då kommer slangarna att slagga igen på nolltid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att jag monterat ett insugsskydd gjort av ett modifierat sådant till en aqua bee pump så snurrar pelletsen i reaktorn och det hela är inkopplat med utloppet direkt in i skummaren.

Nu får man vänta och se resultatet.

Ska tillägga att jag provade detta för många år sedan då jag trodde på konceptet men använde mig av den första sortens pellets som kom ut på marknaden och en fosfatreaktor från deltec direkt ner i sumpen och ut i systemet, såg inga förbättringar av något slag den gången och gav upp.

Hoppas på bättre resultat denna gången......

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför valde den att byta ägare

Lät du vattnet gå direkt till skummaren?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Vid byte av akvarie så fick den dels inte plats i sumpen och dels så kände jag inget behov att använda den med den låga belastningen jag har i dagsläget. Vattenbyten och skummaren fixar den biten utan problem.

Utloppet lät jag gå ner vid skummarens inlopp när den var i drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har letat i en del trådar efter konkreta resultat med biopellets som används på det sättet som jag nu gör och kan inte hitta några.

Finns det någon som kan dela med sig av erfarenheter när det gäller detta sättet att använda sig av biopellets på?

Gamla versionen pellets och utloppet direkt åter i karet hade jag själv inget över för, med detta med att skumma ut skiten direkt och ha kontroll på mängden tillgänglig näring för pelletsen känns på något sätt vettigt.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...