Gå till innehåll

Nystart av ombyggt 230 Juwel med inbyggd sump


Ingemar

Rekommenderade inlägg

Nu gör jag mitt andra försök med saltiskar. Första gången var på 70 talet och det har hänt en hel del sedan dess. Hoppas det skall gå bättre den här gången.

Jag har köpt ett kar av en annan medlem i gruppen och jag tar tacksamt emot alla råd.

Körde igång för en vecka sedan med ca 25 kg levande sten och osmos vatten. Planerar att det skall få tugga på ett par månader innan vi fyller på med annat levande.

Vad har ni för tips på koraller, anemoner och fiskar.

Finns det någon här i Skaraborg som gärna bistår med hjälp och tar jag tacksamt emot detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bra, inkörd sten så skulle jag inte vänta så länga som flera månader.

Jag köpte fin sten, fyllde med osmosvatten & salt och satte i två clownfiskar samt någon eremit från dag ett (allt köptes samtidigt när en kille sålde av sitt kar). Gick väldigt bra.

Skulle kanske inte rekommendera fisk dag ett egentligen, men mät nitrit efter någon vecka och kör igång med något levande om det ser bra ut enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur länge.. Mycket hänger på hur man utformat den tekniska biten.. Sen är det något så enkelt som hur man planerar fiskbeståndet o det krav på mat som just dina önskade fiskar.. Vissa vill gärna ha fryst foder dagligen tex..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan det vara för något som. "Glöder" på LS i månljuset? Lyser man med en ficklampa då är det röd beläggning som är ca 2-3 mm i diam. Det är flera st som glöder på olika ställen men det är inte alltid det gör det. Är det ngt som kommer att växa till sig eller kan det vara ngn form av alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Är det någon lite mer "tålig fisk" som du planerar att ha senare? Då är det ju alltid bra att starta med den/dem. Helst ingen jätteaggressiv art, då dessa kan ta revir och vara hårda på nykomlingar sen.

Ett populärt val att börja med är ju t.ex. Amphiprion Percula/Ocellaris dvs clownfisk, eller någon frökenfisk (trots att dessa kan vara lite revirhävdande)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har det börjat flytta in lite saker i karet. Jag har 3 koraller. Euphyllia Divisa, grön stjärnpolyp samt Rhodactis Indosiens.

Köpte först 3 clownfiskar som gick själva i ca 3 veckor. Nu har jag köpt en gul kirurg, 2 st Gramma loretto och 2 pepparmintsräkor. Tyvärr så håller sig samtliga nya fiskar och räkor gömda i revet. Hoppas de kommer fram snart. Är detta ett naturligt beteende? Jag har även en städpatrull med en sjöborre Mespilla.

Har för högt fosfat värde. 0,15 Håller på att försöka få ner det med vattenbyte. Har även beställt fosfatremower.

Har lite för mycket alger. Ljuset har jag uppgraderat till 2 Dsuny led ramper. De verkar jättebra. Går att programmera i många olika steg. Nu kör jag ett spring läge.

Min euphyllia har några st huvuden. En av dem har börjat dra in sina polyper så man ser skivorna av skalet. Är det normalt eller håller den på att stämpla in?

Har fått tips om att tillsätta lite Vodka varje dag i karet. Vad har ni för kommentarer på det.

Hoppas ni hänger med i mina tankar. Det blev mycket av varje i det här inlägget ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har lite lågt KH värde ca 6,3. Läste i Saltvattenakemi för dummis att man kan fixa ett höjande medel genom att mixa upphettad bikarbonat med vanligt bikarbonat 20/80 %. Är det fortfarande en bra metod. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade nyss samma problem. Jag körde på det och det fungerade jättebra. Nog för att de flesta tyckte att ren bikarbonat räckte.

Jag blandade 20/80. Blandade 375g (75g bakad/300g vanlig) i 5 liter osmosvatten. Doserade 3dl/dygn. 1.5dl på morgonen och lika mycket på kvällen. Höjde KH med drygt 1/dygn.

Du har ju under halva vattenvolymen. Jag skulle nog, med samma mängd som jag hade ovan i min dunk, doserat 0.5dl 2ggr/dygn i ditt kar.

Men invänta något fler bud innan du börjar dosera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag börjat med bikarbonat blandning enligt dummies dokumentet. Jag har kört med 0,5 dl/2ggr/ dygn enl Jonas rek. Efter 2 dygn har jag 8.0 i KH värde. En ökning på 2 KH på 2 dygn. Jag noterar att min Rhodactis Green Harry har dragit ihop sig. Kanske har ett samband. Ikväll har jag inte doserat ngt och tänker vänta till i morgon kväll. Då tänker jag ta ett nytt KH test och se vart det hamnar. Då kanske man kan beräkna fortsatt dosering. Har hört om Wodka metoden. Vad har den för nytta? Hur mycket fisk kan man ha i ett kar av min storlek? Nu har jag tre clowner 2 Gramma loretto och en gul kirurg. Min plan är att öka storlek på akvariet till 4-500 efter ett år om allt fungerar som hittills.

Är Ballingmetoden något man skall reflektera över i dagsläget. Många frågor och jag är tacksam för alla tips

Ändrat av Ingemar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då höjer du i snabbaste laget. Då innebär ju 0.5dl/dygn en ökning med 0.5KH ändå. Nu när du väl har KH på en bra nivå så kanske det räcker med hyfsade vattenbyten istället.

Höjer du KH så snabbt så kanske dosering är overkill.

Vodka doserar man för att ta ned nitrat. Har du inte högt nitrat så låt bli. Sen så skulle jag ha fått mer rutin och framförallt ett mer inkört kar innan jag ger mig in på en sådan dosering.

Du kan troligen krascha karet om du misslyckas med vodkadosering.

Gällande fiskbelastningen så är det nog inget större problem med de fiskarna, men den gula kirurgen är för stor för ett sådant kar i långa loppet.

Ett kar på ~500 liter låter bättre om du vill behålla din gula kirurg.

Ballingmetoden används för att hålla KH, Ca och Mg i schack. Har du inte problem att hålla dina vattenvärden med veckovisa vattenbyten så behövs inte Balling.

Jag bytte 10% i veckan på mitt 180-liters kar och det fungerade utmärkt. Nu har jag mer koraller och mer tillväxt i mitt 490-liters kar så där ska jag strax ge mig in på balling däremot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...