Gå till innehåll

LED Engin RGB+A 10w + 40w


maxium

Rekommenderade inlägg

Ja.. Om man endast använder 10w chipet. Men om man blandar upp det med andra så blir det kanske bättre eller med en lins på.

Det var ju lite synd... Jag gick nog mest igång på det lilla chippet, för jag anser att det bättre med en distribuerad ljuskälla (jämför med T5-rör) i jämförelse med en enda punktbelysning som lyser på korallen från en riktning (vilket ger upphov till självskuggning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju lite synd... Jag gick nog mest igång på det lilla chippet, för jag anser att det bättre med en distribuerad ljuskälla (jämför med T5-rör) i jämförelse med en enda punktbelysning som lyser på korallen från en riktning (vilket ger upphov till självskuggning).

Det går ju driva 40 wattaren ganska snällt om man vill och använda fler.

Är väl bara priset som talar mot det dock. De är ganska dyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag byggt om min främre ramp till mitt Percula 120. Den är lutad ca 30 grader och pekar mot baksidan. Hade linser förut men skippat dem helt. Från början var det tänkt 3 st 40 watts RGBA från LED Engine, 6 st Ocean White, individuellt styrbara från LED Group Buy samt 4 st violett hybrid på 20 W från AC-RC. På grund av mycket dålig kvalité på de chip jag fick från LGB (snabbkopplingarna funkade inte alls) så fick jag skrota dem. Vad jag ville ha där var framförallt 470 och 495 nm. Får se om jag löser detta på annat sätt sen. Nu består rampen av 3 st RGBA samt 4 st hybrid violett. Jag täcker då upp det blåa från ca 410 till ca 470 bra. Grönt (523) - Amber (595) och rött (523). Vad jag direkt märkte var att mina R. Florida med lite orange fick tillbaks färgerna igen. Manks var här i veckan och vi kunde konstatera att just den korallen var betydligt dassigare än tidigare (detta var med den gamla snedrampen). Nu ser den bra ut igen. Med lite försök kom jag fram till att Led Engines blå (460 nm spelar störst roll där) Kör jag på med amber och rött så blir den dassig igen. Personligen tror jag att jag inte har varit helt fel ute när jag ville ha med 495 nm - tror den våglängden har betydelse för vissa fluorescerande protein som ger tillbaks skärt/rosa.

Jag kör grönt och blått på 1000 mA, amber och rött på 700 mA samt hybriden på 1000 mA. Sammanlagt kommer det ca 100 watt från denna del. Har nu ändrat belysningstiden för mina DC chip också och kommer bara köra det vita på ordentlig kraft i ca 5 timmar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp - det blir lite bättre färger på sådant som inte var 100 % förut. Framförallt då i det skära området. Jag har inte byggt bort hela beroendet av fosforbelagda LED i mitt Percula utan de får gå på under ca 5 timmar med upp och nerdimning. Vad jag ser är - förutom vissa skära färger (som helt klart är fluorescens i mitt fall) - också att grön fluorescens hos mina bruna knappar slår igenom hårdare när jag helt släckt ner de fosforbelagda LED:en och endast har det vita ljuset genom RGBA teknik. Krispigt ljus har jag haft hela tiden med DC men nu får jag fram lite mer "djupa" färger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerade huven som tänkt ?

Japp - precis som det var tänkt och lite till. Hade två mm tillgodo för en perfekt placering - har inget minne att jag överhuvudtaget tänkte på den varianten när jag mätte - ibland får man marginalerna med sig :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp - det blir lite bättre färger på sådant som inte var 100 % förut. Framförallt då i det skära området. Jag har inte byggt bort hela beroendet av fosforbelagda LED i mitt Percula utan de får gå på under ca 5 timmar med upp och nerdimning. Vad jag ser är - förutom vissa skära färger (som helt klart är fluorescens i mitt fall) - också att grön fluorescens hos mina bruna knappar slår igenom hårdare när jag helt släckt ner de fosforbelagda LED:en och endast har det vita ljuset genom RGBA teknik. Krispigt ljus har jag haft hela tiden med DC men nu får jag fram lite mer "djupa" färger.

MVH Lasse

Kul att det blev bra... Jag ska börja sätta ihop min ramp nästa vecka så blir kul att se hur det blir med alla olika led:en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...