highlow Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Igår kväll så hällde jag i salt i osmos vattnet och när ja kolla senare på kvällen så var det grumligt, är det så att det är för mycket salt i vattnet? ja har fyllt det till lite mera än hälften i akvaritet.någon som har svar på detta? skulle vara väldigt tacksam Mvh Citera
Aqua_Max Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Har du mätt salthalten? Det blir utfällning av kalk etc om man har i för mycket akvariesalt i förhållande till vatten. Har du ordentlig cirkulation på vattnet? Citera
Lejonkungen Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 En länk: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8425&highlight=grumligt+vatten Citera
highlow Postat 16 september 2005 Författare Postat 16 september 2005 japp salthalten är på 1,030 men ja håller på att hälla i mera osmos vatten så att vatnet ska bli klart igen, och att salthalten i vattnet ska minska till de rätta värden.jag var inne o läste på den länken som du skrev Lejonkungen, det är exakt det problemet ja har. blev väll lite ivrig igår antar jag Citera
Klubbsson Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Det är helt normalt att det kan bli lite grumligt i början, Grumligheten kan dock skifta ganska mycket beroende på vilket salt man använder. Är det inte klart om 2 dagar kan man börja undra om det står rätt till. Citera
greger Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 temperaturen spelar stor roll med en del salt, crystal sea måste t.ex lösas i 26grader,så osmosvattnet är i bland lite för kallt Citera
highlow Postat 16 september 2005 Författare Postat 16 september 2005 Tack för alla tipsen, Jag tömde ut en del vatten under dagen, så nu är vattnet nästan helt klart Citera
highlow Postat 17 september 2005 Författare Postat 17 september 2005 vad beror det på om det förblir grumligt fast man häller i mera osmos vatten? ska man då tömma det helt o göra om det från början???? Citera
Jaken Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Du kanske har ett salt som är väldigt svårlösligt. Låt det stå i ett par dagar med pumpar så blir det nog klart ska du se.Vad har du för märke på saltet? Citera
Texas Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Då jag startade mitt kar, var vattnet grumligt i över en vecka....Körde tillslut med aktivt kol, och vattnet vart klart på en gång Citera
stigigemla Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Oftast beror det på utfälld kalk i vattnet som sjunker till botten när det kommer koldioxid i vattnet. Det blir kristallklart efter ett par dar plötsligt och det brukar alltid hända när man vänder ryggen till! Citera
greger Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Jag råkade ut för en liknande grej i somras, när jag ställde ut en hink med nyblandat reef crystals i solen på altanen.efter ett par timmar hade det blivit kalkutfällning och grått - har dock fortfarande ingen aning om varför dock (blev för varmt i solen kanske) Citera
highlow Postat 17 september 2005 Författare Postat 17 september 2005 jag anväder mig av ett salt som heter Instant ocean.Du kanske har ett salt som är väldigt svårlösligt. Låt det stå i ett par dagar med pumpar så blir det nog klart ska du se.Vad har du för märke på saltet? Citera
acuario Postat 17 september 2005 Postat 17 september 2005 Lägg i LS så är vattnet klart nästa dag. Citera
highlow Postat 17 september 2005 Författare Postat 17 september 2005 ska ja vänta tills vattnet är helt klart eller kan ja lägga i LS utan problem? Citera
acuario Postat 18 september 2005 Postat 18 september 2005 Lägg du stenen så kommer grumligheten försvinna mycket snabbt Citera
highlow Postat 18 september 2005 Författare Postat 18 september 2005 tack för alla tipsen det är klart i vattnet nu, ja satte i mitt ytterfilter igår kväll så det mesta av skiten är uppsugen nu ser det ut som Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.