Gå till innehåll

naken snigel??


xedar

Rekommenderade inlägg

Någon typ av Flatworm ser det ut som, men exakt vilken kan jag inte svara på iaf.

http://encarta.msn.com/encyclopedia_761569587/Flatworm.html

http://www.mcwdn.org/Animals/Flatworm.html

"Some are free-living, but many are parasitic (for example, tapeworms and flukes). The body is simple and bilaterally symmetrical, with one opening to the intestine. Many are hermaphroditic (with both male and female sex organs) and practise self-fertilization."

Jag hade nog låtit den vara kvar och sett ifall den gör någon skada innan jag tagit bort den. Allt som lever och inte är skadligt är bara kul att ha. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en svart nakensnigel (Scutus sp), de är mestadels nattaktiva och "ofarliga". Det ljusa (oftast vitt) sträcket som du ser på ryggen är en infälld ryggsköld, som "fälls" ut när den känner sig hotad.

Jag har ganska många i mitt akvarium som följde med stenen, och de förökar sig friskt. Jag har aldrig sett dem angripa mina koraller, däremot äter de mycket alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en svart nakensnigel (Scutus sp), de är mestadels nattaktiva och "ofarliga". Det ljusa (oftast vitt) sträcket som du ser på ryggen är en infälld ryggsköld, som "fälls" ut när den känner sig hotad.

Jag har ganska många i mitt akvarium som följde med stenen, och de förökar sig friskt. Jag har aldrig sett dem angripa mina koraller, däremot äter de mycket alger.

hitta dom på bild i en av mina böcker precis =)

står att dom kan käka zoos men offtast inte., japp kul med lite saker man inte hafft innan.

tack för infon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scutus:

ScutusUnguis.jpg

Tagen på bargärning igen, så det blir straffarbete i sumpen frånåmed nu. Märkte att min flexibilis rosa såg väldigt hängig ut. Övriga koraller mår prima så jag misstänkte att något varit på den och bara någon dag senare fick jag syn på snigeln som bokstavligt talat sög livet ur korallen. Jag har även en annan snigel som ser lika dan ut i formen men som är helsvart, Scutus unguis heter den och ska livnära sig på alger och möjligtvis döda djur. Den här gråspräckliga bör väl vara från samma släkte men uppenbarligen med lite andra matvanor.:arg:

Bifogade miniatyrerattachment.php?attachmentid=1577&stc=1&thumb=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

När jag satt och lyste med ficklampan i natt såg jag precis en sådan här Scutus. Den vita ryggskölden blev bredare när jag petade på den. den var 5 cm lång och 3 cm bred. När jag tittade till akvariet idag såg jag att min koloni med ca 15 st blå skivanemoner var helt rensopade. Jag är säker på att skivanemonerna levde och mådde bra för några dagar sedan. Det är svårt med bevisbördan, men när jag läser ovanstående tycker jag att det pekar mycket på att min nyupptäckta Scutus fått sig ett skrovmål... Grrr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt att alla har sådana problem med denna snigeln jag har ca 20 stycken i mitt kar och har aldrig upplevt några somhelst anledningar att ta ur dom snarare tvärt om att dom gör ett bra jobb med att städa å hålla rent. Vore ju lite underligt om mina var så väldresserade ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gissning är att snigeln käkar en alg som finns runt korallens fot och på så vis stör korallen. Den svarta har jag inte sett göra nån skada förutom att den verkat ovanligt intresserad av området på korallen som är öppet efter en fraggning. Kanske en slump kanske inte. Efter den behandling som den gråspräckliga gav min sinularia höll den inte på att repa sig... Den svarta går kvar hos mig men den grå får finna sig i att bo i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...