Gå till innehåll

problem med nitratfilter hjälp


Guest candyman

Rekommenderade inlägg

tjena jag har problem med mitt nitratfilter ( deltec nf 509)

vattnet har blivit grumligt i det. ska jag ta och spola igenom det

med salt eller sötvatten?????

m.v.h fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag hade plockat sönder det och sköljt noga med färskvatten. Sedan är det bara att starta upp igen.

Mitt har aldrig gjort så men det tog flera månader innan det fungerade och kranen är en sorglig historia med inställning flera ggr i veckan, så efter en veckas frånvaro har den aldrig fungerat men då är det iofs bara att öppna lite på kranen. Det borde finnas någon annan typ av kran eller är det bara min som djävlas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma elände med min kran! Har testat en mängd olika kranar, men ingen har varit bra. Beställde även AquaMedics egen flödeskran, men den var inte bättre och trög att justera.

Den bästa, som jag använder nu, är en vanlig slangkläm-skruv.

Vet inte jag ska göra nu när vi ska åka bort ett par dar, den behöver ju nästan ses till dagligen.

Man vill ju inte börja inkörning av filtret varje gång man kommer hem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gångerna som kranen har satt igen sig och filtret har blivit grumligt så har jag kört igenom och samlat upp någon halvliter/liter av akvarievattnet och sedan har den fått droppa på som vanligt.

Jag har inte märkta att något tagit skada eller att värden har förändrat sig i karet.

Jag vill inte öppna och rengöra mer än nödvändigt pga av bakteriekulturen.

Ett förfilter så att inte kranen sätter igen sig står på inköpslistan... men jag hittar bara svindyra filter :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nitratfilter har med tiden blivit mycket enklare att ställa in, konstigt nog. Man tycker ju att det borde samlas lika mycket skit nu som då men nu tuffar det på och går med samma flöde konstant.. första månaderna var det ett jäkla pillande. Det behöver jag inte nu även om jag vrider kranen 10ggr fram och tillbaka så blir flödet rätt nästan direkt jag ställer in det...knepigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nitratfilter har med tiden blivit mycket enklare att ställa in, konstigt nog. Man tycker ju att det borde samlas lika mycket skit nu som då men nu tuffar det på och går med samma flöde konstant.. första månaderna var det ett jäkla pillande. Det behöver jag inte nu även om jag vrider kranen 10ggr fram och tillbaka så blir flödet rätt nästan direkt jag ställer in det...knepigt..

Johnny, vad har du för kran?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Tror jag har löst det för mig att kranen satte igen sig.

Jag gjorde så att jag satte en T-koppling på mitt fosfatfilters utgående 6 mm slang. En slang går till sumpen och den andra till nitratfiltret. Den till nitratfiltret har jag bara behövt att strypa obetydligt och den har därefter inte haft någon tendens till att sätta igen och flödet är den samma sedan jag installerade det. Har kört så nu i ett par veckor. Tidigare behövde jag dagligen kolla upp det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...