Gå till innehåll

Mitt 49L saltnano.


Peckoltia

Rekommenderade inlägg

Även om man är gammal akvarist så kanske man ska börja här då saltvatten är en ny erfarenhet som jag länge drömt om:)

Karet har varit igång i några veckor nu men en så länge fattas det en del invånare och så ångrade jag att jag inte byggde en hörna att dölja doppvärmare m.m. i

och nu är det väl lite sent påtänkt antar jag, jag har även beställt en Jebao WP-10 och så ska en Razor inhandlas fastnade för den belysningen:)

Karet ser för dagen ut så här och mycket finns att göra än, jag målade karet svart på baksidan men nu vet jag inte om det var så lyckat då det ser mörkare ut än vad det är.

post-8322-14468933010323_thumb.jpg

post-8322-14468933010179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du hittat hit och börjat med saltvatten :-)

Fint akvarium! Mycket bra val av fisk med. Du ser ut att ha mycket cirkulation i karet med, det kombinerat med en razor ramp kommer göra att det aldrig blir något hinder för dig när du väljer koraller :-)

Jag tror dock du kommer behöva rikta pumparna utlopp mer uppåt då de annars kommer blåsa direkt på koralldjur du kan komma att skaffa och det trivs de nog inte med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag är själv ganska nöjd synd bara att jag inte tänkte på att göra en hörna för doppvärmare och sådant med nu är det ju försent antar jag.

Jag har 2 av dessa fiskar men den ena jagar den andra något hemskt brukar de göra det?, tycker de var söta och lagom i storleken för mitt kar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, du har två stycken fiskar. Det var värre.

Det du har köpt är Chrysiptera hemicyanea. Som är frökenfiskar.

De är bra på många vis. De är små, tåliga, lätta att få att äta och pigga allerta fiskar. Betydligt mindre roligt i många kar är att de är socialt missanpassade som regel och kan bli våldsamt aggressiva om man har otur, det gäller absolut i små akvarium. Avtar ganska kraftigt om karets storlek ökar. Har du tur lugnar det sig men det finns en stor risk att din ena fisk kommer ha ihjäl den andra helt enkelt. Så jag hade hållt koll på de och avlägsnat en av de ifall det inte lugnar sig. Vill du ha en liten grupp fiskar i ett så pass litet kar så hade jag nog rekommenderat att ta bort båda och köpa mindre snällare fiskar.

Men annars så är nog en ensam hemicyanea tillsammans med diverse roliga ryggradslösa djur och koraller en kul blandning för ett sådant här kar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Igen

Det ser riktig bra,

WP10 kommer att bli perfekt, den är Halva tunze storlek, den kommer att försvinna med den svarta backgrund,

Gömma saker ,

Själv tycker jag att det ser bra som den är ,LS, Fisk, Korall men tittar på ,

men det kan men alltid skära en svart plexi enligt den mått men behöver och stoppa det framför doppvärmare och annat , du kan fästa den med Epoxy undervatten, det är bara kosmetisk. islut ändan kalkalger kommer att ta över och allt blir röd/rosa

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog bra när allt är på plats skulle jag tro just nu ser det ut som en hög stenar bara men jag har lagt dem så de fastnar i varandra och på så sett kan de ju inte falla ner, de ligger stadigt och de längst ned vilar mot botten.

Ska kolla med glasmästeriet här om de har svart plexi men som du säger Pasaputte så kommer det att bildas alger.

Frökenfisken är ju liten det var därför jag valde dem, vad finns det för fiskar som är mindre då?, jag har försökt googla men hittar inget.

Vad jag alltid velat ha är ett par med mandariner dom är ju så vackra:D!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandariner är mångas favorit :-) Men de är förvånandsvärt svåra fiskar, iaf i små akvarier. Hittar du några som äter pellets eller frysfoder så kan du nog ha ett par sådana i ditt akvarium. Annars lever de på småkryp och liknande som lever och frodas i akvariet men du har så lite sten i ditt kar så de skulle svälta ihjäl om de bara lever av det.

Mandariner är riktiga mesar med så de skulle dina frökenfiskar göra slarvsylta av innan de åkt i karet knappt dock.

Det är ganska ont om små fiskar i saltvatten. Bäst är att kika på smörbultar, här är några trevliga:

Elacatinus oceanops: http://www.reeflex.net/tiere/1456_Elacatinus_oceanops.htm

Elacatinus multifasciatus: http://www.reeflex.net/tiere/384_Elacatinus_multifasciatus.htm

Gobiodon histrio: http://www.reeflex.net/tiere/389_Gobiodon_histrio.htm

Samt en trevlig dvärgabborre.

Pseudochromis fridmani: http://www.reeflex.net/tiere/22_Pseudochromis_fridmani.htm

Alla de fyra fiskarna är snälla fiskar som kommer vara trevliga mot varandra. De håller dessutom små storlekar. De kommer givetvis bli ätna levande av frökenfiskarna så de måste flytta isf tyvärr. P. Fridmani får absolut inte förväxlas med Pictichromis porphyrea som är väldigt lik... till utseendet. Fridmani är en snäll trevlig fisk medans porphyrea är djävulen själv med fenor. Otroligt färggrann fisk men det finns mardrömshistorier om när de tagit över så stora kar som 500 liters helt själva och gett fiskar som är 20 ggr så stora som de själva stryk. Balla fiskar, men inte för resten av invånarna i karet. Givetvis kan man ha tur och hitta en snäll individ, men vi får utgå från fiskarnas potential.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har ingenstans att göra av frökenfiskarna mer än till butiken, men hur får jag upp dem då utan att riva karet?

Alternativet är att de får gå kvar så länge, ja de är tuffingar ja det trodde jag inte om dessa:)

Här är några av mina invånare i karet nu förutom fröknarna då och 4 snäckor, krabban gör inget ofog ännu i alla fall, jag har 4 pepparmintsräkor och 5 små eremiter.

post-8322-14468933024679_thumb.jpg

Sen undrar jag vad det här är för någon anemon eller korall eller vad det är?, den skadade var ensam från början nu har det blivit en liten koloni med småttingar bredvid, den följde med på en av de levande stenarna:)

post-8322-14468933024829_thumb.jpg

post-8322-14468933023883_thumb.jpg

post-8322-14468933024259_thumb.jpg

post-8322-1446893302451_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevliga djur :-) Pepparmintsräkor är skojiga. Jag hade tre länge som ofta släppte ut tusentals räklarver på näterna. De klara sig aldrig men det var ett intressant skådespel. Krabban kommer nog inte göra någon illa, fast den är nog lite lurig med några av de fiskarna jag nämde. Oceanops och Multifasciatus är väldigt små. Den är ett otroligt trevligt djur oavsett.

Hur är korallerna på din sista bild? Är de mjuka eller hårda? Jag tycker de ser ut som skelett bara. Visar de något livstecken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4 pepparmintar dom var väldigt skygga de 2 första dagarna men nu bryr de sej inte när jag kommer. Det är 5 st av de där små krabborna och det är en väldans fart på de där små krabaterna.

Jag satsade först och främst på städpersonal till karet, jag har även 3 blåbenade eremiter som jag ska flytta från sitt lilla kar på 12L, fiskar vill jag bara ha 2-4 st små eller så.

Jag vet inget om den här korallen men den är inte helt hård de små såg jag idag de var inte där förut eller så har jag bara inte sett dem innan då de är väldigt små, den stora kan vara ca 2,5 cm max och dom små där vågar jag inte ens röra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Tror jag ska uppdatera lite här då det var ett tag sedan nu och en del har hänt här :)

Frökenfisken har fått flytta den hade ihjäl kompisen så det blir nog 2 små clowner istället, krabborna är inte kvar de heller.

Har inte haft några problem als utan allt har gått klockrent vid uppstarten :)

Funderar på att köpa ett till lika dant kar och koppla ihop dem med en sådan här :)

Bild på karet som det ser ut nu kommer här, mixtrar fortfarande med ljuset :)

post-8322-14468934011664_thumb.jpg

post-8322-1446893401139_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag ska uppdatera lite här då det var ett tag sedan nu och en del har hänt här :)

Frökenfisken har fått flytta den hade ihjäl kompisen så det blir nog 2 små clowner istället, krabborna är inte kvar de heller.

Har inte haft några problem als utan allt har gått klockrent vid uppstarten :)

Funderar på att köpa ett till lika dant kar och koppla ihop dem med en sådan här :)

Bild på karet som det ser ut nu kommer här, mixtrar fortfarande med ljuset :)

[ATTACH=CONFIG]117823[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117824[/ATTACH]

Ja det vore ju väldigt fränt att ha en sån water bridge emellan karen, kan ju firrarna simma till andra karet om de tröttnar på det ena.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja plus att de får större yta med, det verkar inte vara något svårt att göra en sådan här vattenbrygga heller:)

Kan inte bestämma mej för vilken clown jag vill ha bara men nu står det mellan dessa 3 då:)

http://www.aquatekniknordic.se/dejong/fiskar/clownfiskar/amphiprion-percula-black-t-r.html

http://www.aquatekniknordic.se/amphiprion-ocellaris-t-r-mis-banded-pattern.html

http://www.aquatekniknordic.se/amphiprion-polymnus-8580.html

Vad betyder TR?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...