Wigge Postat 23 mars 2014 Postat 23 mars 2014 Har som sagt byggt ihop en sump, jag beställde en HOB överrinningsbox för att slippa borra, men de boxarna gör allt annat än vad de ska, det har svämmar över 3ggr på några dagar, så nu skiter jag i det och vill borra karet.tänkte använda denna tråden till att ställa lite frågor och få hjälp.Jag tänkte köpa ett nytt likadant akvarium från hornbach då de bara kostar 300kr ca. Detta är för att slippa utsätta fisk och koraller för så mycket stress.1. jag vill borra karet i mitten av karet mot det bakre glaset. Hur nära kanten vågar man borra?2. Jag vill ha överrinningsboxen svart, men frågan är om man ska göra den i glas eller plexi(har hört att plexi inte fäster så bra på glas, så vad ska man välja?3. Vart får man tag på diamantborr till glas?börjar med de frågorna men det kommer säkert fler!Med vänlig hälsning, Wigge Citera
mickosch Postat 23 mars 2014 Postat 23 mars 2014 http://www.jula.se/diamantborrset-8delar-189220 Citera
smedberg Postat 23 mars 2014 Postat 23 mars 2014 Jag köpte min borr på Ebay, lite längre lev tid dock. Citera
mikoto Postat 23 mars 2014 Postat 23 mars 2014 Du kan borra hålet så pass långt ifrån att din genomföring kan sitta bra på botten och inte tar emot bakrutan eller silikon tätningen. Borde bli 2-3 cm, vilket ska räcka.Plexi kommer du aldrig få att fästa. I glaskar får man göra lådan i glas. Du kan ju fråga din glasmästare om de har tonat glas eller liknande. Citera
Wigge Postat 23 mars 2014 Författare Postat 23 mars 2014 http://www.jula.se/diamantborrset-8delar-189220Det hade varit kanon det setet om det hade funnits större dimensioner på borren:) Citera
Wigge Postat 23 mars 2014 Författare Postat 23 mars 2014 Har tänkt köra 3 genomföringar, 2 ner och 1 upp... Men fråga är vilken rör dimension man ska välja:/ borde räcka med 20mm? Citera
mikoto Postat 23 mars 2014 Postat 23 mars 2014 Vad ska du ha för flöde? 20 låter ganska bra dock. Citera
Wigge Postat 23 mars 2014 Författare Postat 23 mars 2014 Vad ska du ha för flöde? 20 låter ganska bra dock.jag kör en sicce syncra 1.5 som retur pump så kan göra soppa av karet om ajg vill, men stryper ner den rätt ordentligt då jag inte behöver någon mega cirkulation genom karet=) Citera
mikoto Postat 23 mars 2014 Postat 23 mars 2014 20 borde räcka till den pumpen. Garanterat om du dessutom stryper den lite. Citera
Wigge Postat 23 mars 2014 Författare Postat 23 mars 2014 Inköpslistan till bygget:(allt är i 20mm)4m rör2 T2 ändhattar4 90 vinklar3 tankgenomföringar40cm överrinningskamm2 slangkopplingar2 skarmuffar1m siliconslang4 kulventiler1 45 graders t stycke20mm diamantborr(fixat)nytt kar från hornbach(60x30x30) möjligt att jag ska bygga ett nytt som är 60x30x40 eller 60x30x50(LxBxH)... men allt beror på vad chefen säger.Har tänkt ha 3 genomföringar 2 ner och 1 upp.har tänkt köra upp retur röret i överrinnings boxen också och sedan sätta ett(vet inte vad det heter, är som ett skruvat flexrör som går att rikta?)på alla rör både upp och ner kommer jag sätta en kulventil för att kunna finjustera allt. har även tänkt mig att förenkla vattenbytena genom att sätta ett 45 graders t stycke på retur slingan med en kulventil och sedan ca en halv meter silikon slang, så att man lätt ska kunna stänga av flödet upp till karet och kunna öppna vattenbytes slingan!ska man köra durso på dränerings rören eller rekommenderar ni någon annan lösning?Har tänkt mig att ha det som ett litet mysbygge att fixa med när det finns tid över och därför kommer det nuvarande karet att bytas ut!hur skulle det fungera med ett kar med måtten 60x30x50? krävs det mittstag?Med vänlig hälsning wigge Citera
wrang Postat 24 mars 2014 Postat 24 mars 2014 20mm borr så passar inte 20mm genomförningar./Christian Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.