Gå till innehåll

Trött på HOB överrinningsbox!, vill borra!


Wigge

Rekommenderade inlägg

Har som sagt byggt ihop en sump, jag beställde en HOB överrinningsbox för att slippa borra, men de boxarna gör allt annat än vad de ska, det har svämmar över 3ggr på några dagar, så nu skiter jag i det och vill borra karet.

tänkte använda denna tråden till att ställa lite frågor och få hjälp.

Jag tänkte köpa ett nytt likadant akvarium från hornbach då de bara kostar 300kr ca. Detta är för att slippa utsätta fisk och koraller för så mycket stress.

1. jag vill borra karet i mitten av karet mot det bakre glaset. Hur nära kanten vågar man borra?

2. Jag vill ha överrinningsboxen svart, men frågan är om man ska göra den i glas eller plexi(har hört att plexi inte fäster så bra på glas, så vad ska man välja?

3. Vart får man tag på diamantborr till glas?

börjar med de frågorna men det kommer säkert fler!

Med vänlig hälsning, Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan borra hålet så pass långt ifrån att din genomföring kan sitta bra på botten och inte tar emot bakrutan eller silikon tätningen. Borde bli 2-3 cm, vilket ska räcka.

Plexi kommer du aldrig få att fästa. I glaskar får man göra lådan i glas. Du kan ju fråga din glasmästare om de har tonat glas eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska du ha för flöde? 20 låter ganska bra dock.

jag kör en sicce syncra 1.5 som retur pump så kan göra soppa av karet om ajg vill, men stryper ner den rätt ordentligt då jag inte behöver någon mega cirkulation genom karet=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inköpslistan till bygget:

(allt är i 20mm)

4m rör

2 T

2 ändhattar

4 90 vinklar

3 tankgenomföringar

40cm överrinningskamm

2 slangkopplingar

2 skarmuffar

1m siliconslang

4 kulventiler

1 45 graders t stycke

20mm diamantborr(fixat)

nytt kar från hornbach(60x30x30) möjligt att jag ska bygga ett nytt som är 60x30x40 eller 60x30x50(LxBxH)... men allt beror på vad chefen säger.

Har tänkt ha 3 genomföringar 2 ner och 1 upp.

har tänkt köra upp retur röret i överrinnings boxen också och sedan sätta ett(vet inte vad det heter, är som ett skruvat flexrör som går att rikta?)

på alla rör både upp och ner kommer jag sätta en kulventil för att kunna finjustera allt. har även tänkt mig att förenkla vattenbytena genom att sätta ett 45 graders t stycke på retur slingan med en kulventil och sedan ca en halv meter silikon slang, så att man lätt ska kunna stänga av flödet upp till karet och kunna öppna vattenbytes slingan!

ska man köra durso på dränerings rören eller rekommenderar ni någon annan lösning?

Har tänkt mig att ha det som ett litet mysbygge att fixa med när det finns tid över och därför kommer det nuvarande karet att bytas ut!

hur skulle det fungera med ett kar med måtten 60x30x50? krävs det mittstag?

Med vänlig hälsning wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...