Gå till innehåll

Ännu en reaktor ide?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Då min sump blir extrem tight så har jag lite för lite utrymme för att få in det jag vill.

aktivt kol, uv, fosfatremover samt ev biopellets.

strumpor finns.

Två undringar.

1 kan man ha en reaktor i returfacket? För nackdelar?

2 då jag tänkt och köpt lite prylar för diy reaktor. Jag har fin höjd i sumpskåpet, skulle man kunna sätta en reaktor på den andra och driva dom med samma pump underifrån? I så fall, vilka av filter materialen lämpar sig bäst för det med tanke på cirkulation?

finns även med att högst upp slänga på uv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kol och fosfatremover kan då ha kopplade efter varandra, de kräver inget högt flöde, snarare tvärtom, väldigt lågt flöde genom kolet, och fosfatmediat klarar lätt av et lägre flöde. Pellets; beror på vilken sort du ska ha, det finns ju numera en lite större modell som inte kräver ett högt flöde då de inte behöver "tumlas runt" i reaktorn de ligger i.

Att ha en reaktor i returfacket funkar, men då minskar du mängden vatten däri, dvs din osmolator kommer att gå oftare och i kortare intervaller, men det gör dig kanske inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra en mycket enkel vattenautomat av Biltema 25722. Ställ den lodrätt på en hylla med utloppet nedåt. I utloppet sätter du en slang rak nedåt som du klipper av precis där vattenytan skall vara i sumpen. När vatten sjunker i sumpen kommer det in luft i slangen och upp i tanken så rinner det ut motsvarande mängd vatten. Och då stiger nivån i sumpen så att det inte kommer in mer luft. Men det måste vara en riktig stadig tank. En Petflaska skulle bara skrynkla ihop sig av vattentrycket. Den bästa slangen är 10 mm PE bevattningsslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inte risk då att salthalten ändras? Det är väl ingen ventil som hindrar att vattnet i dunken blandar sig med vattnet i akvariet?

Det kanske inte går så snabbt men efter tillräckligt lång tid kommer salthalten bli densamma på båda ställena.

Eller tänker jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan den tiden gått är dunken tom. Det kanske inte är så lyckat med en så stor dunk men nästa i storlek nedåt jag vet är 0,75 liter för Sodastream.

Slangen behöver vara minst 7-8 mm i diameter för att luftbubblorna skall stiga i den.

Det går att göra en "ventil" av en 5x 5 cm frigolitbit som får flyta rakt under slangens ände. Packningen är vatten. Man får bara göra ett arrangemang så att den inte flyter bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...