Gå till innehåll

Akut Hjälp


SeanD

Rekommenderade inlägg

Kom hem i från jobbet o fick syn på min kofisk som satt fast i pumpen så jag stängde av allting så den kom loss

men nu är den så pass skadad att den bara åker med i strömmarna har skadat backfenan vad ska jag göra ska jag ta ut den ur karet eller vad ska jag göra?

behöver hjälp o råd

mvh jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har möjlighet till det tror jag att det bästa vore om du flyttade den till ett annat akvarium med mycket svag cirkulation och ordentligt stort insugsskydd (t.ex. skumplast) på pumpen. Alternativt, eller som en tillfällig lösning tills den kan komma till ett eget akvarium, kanske det går att hänga en stor nätkasse etc i akvariet som den kan få vara i?

Jag tror också det är viktigt att skador hålls rena, så någon typ av putsare kanske vore bra att ha som sällskap medan den läker, vilket också minskar risken för att parasiter (t.ex. vita prick) ska få fäste på den nu när den är stressad.

Dessa råd förutsätter att skadorna inte är värre än att dessa med tiden kan läka så fisken blir bra igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du inte lösa strömningsproblemet med "breddade utblås" så att kraken kan vara kvar i karet - vilket jag tror den skulle må bäst av,dom är ju väldigt känsliga för vattenkvalite så flytta den inte i onödan.

men dom kan släppa gift om dom dör -så aktivt kol kan ju vara bra att ha tillhands

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...