Gå till innehåll

Coast to coast på kortsidan.


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Så här funderar jag på att göra.

En sak slog mig, om man har två streamers på varsin kortsida som körs växelvis, borde inte risken för skvalp i överrinningsbalkongen och därmed i dräneringsröret (Herbie) vara rätt står. Vad tror ni? Är detta något att våga sig på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag är på gång med att bygga just på det sättet, fast med en stor avrinningslåda att ha lite fraggar i osv. Har man bara ungefär lika hög nivå på båda sidor om överrinningen borde det inte skvalpa. Om du har tid att vänta på mitt bygge så får veta säkert, dock så går det rätt långsamt frammåt men jag hoppas på att vara klar inom någon månad.

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag är på gång med att bygga just på det sättet, fast med en stor avrinningslåda att ha lite fraggar i osv. Har man bara ungefär lika hög nivå på båda sidor om överrinningen borde det inte skvalpa. Om du har tid att vänta på mitt bygge så får veta säkert, dock så går det rätt långsamt frammåt men jag hoppas på att vara klar inom någon månad.

Mvh

Eric

Också klar om en månad (eller två) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Jag kommer bara att se framsidan för hela akvariet kommer att stå i en alkov. Balkongen hade jag tänkt ha betydligt grundare än på bilden. Lätt att komma åt. Eller vad tror ni?

Dock är streamrarna riktade åt samma håll. Jag tänkte ha en på varje kortsida. Så själva alternerandet blir kanske ett problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang har du länk till tråden för det karet? Jag gillar det skarpt. Vit akryl som botten precis som jag :-)

Beautiful 625l tank under the Pandora lamp!

Snyggt! Jag kommer bara att se framsidan för hela akvariet kommer att stå i en alkov. Balkongen hade jag tänkt ha betydligt grundare än på bilden. Lätt att komma åt. Eller vad tror ni?

Dock är streamrarna riktade åt samma håll. Jag tänkte ha en på varje kortsida. Så själva alternerandet blir kanske ett problem.

ser ingen vitts men att ha en grund balkong om du kan ha djupare. säg att genomförningen bygger 1cm å sedan en rör bit till vadera hål och en korg på rören sedan för att förhindra sniglar etc fastna ner.

Kör du med 2st styrbara pumpar å samma kontroll så kan man ju variera flödet tex en rakt fram å den andra mot men ändå lite snett uppåt

Jag har bara 7cm mellan vägg och akvarie. Tror ni jag får plats med en balkong som på bilden. 25 mm dränering borde gå att borra i botten på balkongen sen hänger det på om rören får plats.

Absout kommer detta funka med 7cm mot vägg 25mm är ju ca 32mm hål å 1,5 cm marginal på vadera sida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang har du länk till tråden för det karet? Jag gillar det skarpt. Vit akryl som botten precis som jag :-)

Såg en brasilianske kille Denadai som också körde akryl. Det ser läckert ut. Men får man inte gnugga som en galning för att det ska se så snyggt ut!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang skrev: "Absout kommer detta funka med 7cm mot vägg 25mm är ju ca 32mm hål å 1,5 cm marginal på vardera sida"

Innermåttet kanske blir 6-6,4 cm och 25mm genomföring ska ha hål på 35-37mm enligt Tritons hemsida. Så då blir marginalen 1,25 cm på vardera sida. Jag har aldrig sett en genomföring IRL men jag antar att en sådan får plats ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang skrev: "Absout kommer detta funka med 7cm mot vägg 25mm är ju ca 32mm hål å 1,5 cm marginal på vardera sida"

Innermåttet kanske blir 6-6,4 cm och 25mm genomföring ska ha hål på 35-37mm enligt Tritons hemsida. Så då blir marginalen 1,25 cm på vardera sida. Jag har aldrig sett en genomföring IRL men jag antar att en sådan får plats ändå.

Ja hålet ja, men sen bygger muttern minst 10mm.

Du får säkert räkna att genomföringen bygger åtminstone 50mm.

Sen vill man ju ha lite extrautrymme med.

Jag skulle inte vilja ha mindre än 70mm på insidan i boxen.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hålet ja, men sen bygger muttern minst 10mm.

Du får säkert räkna att genomföringen bygger åtminstone 50mm.

Sen vill man ju ha lite extrautrymme med.

Jag skulle inte vilja ha mindre än 70mm på insidan i boxen.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

64 mm är det minsta jag kan ha på insidan så det är tydligen på håret att det går. Är en 25 mm genomföring alltså 50 mm bred som mest? Då har jag 7 mm marginal på var sida. Räcker inte det tro för att kunna dra åt muttern. Nu vill jag gärna få mer input, för detta kanske avgör. Går det inte så bygger jag en liten balkong på insidan istället som rören går in i från sidan. Då finns det plats ialafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte exakt mått, men är övertygad om att någon behagar ta fram skjutmåttet.

Går du in i sidan på karet så behöver du förmodligen mer utrymme mellan vägg och kar.

Jag har mitt så, men kan inte mäta förrän imorgon kväll.

Påminn mig gärna på PM om du inte fått besked innan dess.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en brasilianske kille Denadai som också körde akryl. Det ser läckert ut. Men får man inte gnugga som en galning för att det ska se så snyggt ut!!

Min inspiration & förebild. Han är "neat freak" och städar & rengör hela tiden. I sitt nya kar har han sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope. Kanske mer än vissa men jag är alldeles för lat & har för många småbarn för att orka göra som Denadai.

Denadai hade omätbara näringsnivåer konstant över ett år utan att köra remover eller kolkälla.

Jag klarade det i ett par månader innan fosfat började klättra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

64 mm är det minsta jag kan ha på insidan så det är tydligen på håret att det går. Är en 25 mm genomföring alltså 50 mm bred som mest? Då har jag 7 mm marginal på var sida. Räcker inte det tro för att kunna dra åt muttern. Nu vill jag gärna få mer input, för detta kanske avgör. Går det inte så bygger jag en liten balkong på insidan istället som rören går in i från sidan. Då finns det plats ialafall.

Detta får inte komma i skymundan nu. Det avgör om jag kommer att coast to coast eller inte! Väldigt tacksam för all input!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 mm tankgenomföring tar 50mm plats i min balkonglåda:) enligt daTrucka. Med 60 mm djup balkong är det 5 mm marginal på båda sidorna. Vad tror ni om det. Jag inser att man måste läsa hela tråden för att fatta ett dyft av detta. Men jag är väldans tacksam för all input. Jag har aldrig hållt i ett PVC rör ens :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke som slog mig.

Ska du bygga i glas?

Då finns det lite restriktioner hur nära kanten man får borra hålet för att undvika att det spricker.

Kommer inte ihåg exakt, men vill minnas att det är halva håldiametern från kant till kant.

Mao om du har ett hål på 40mm tex, så är det minst 20mm från kanten på glaset till kanten på hålet som gäller.

Ska finnas trådar om detta på guiden, vill minnas att pilkington har något om det på deras hemsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar bli ett "trångt" bygge, kan bli jobbigt med underhåll och dylikt.

Jag hade nog tänkt om lite i bygget där faktiskt, borrat i botten på karet istället och byggt ett avrinningshörn inne i karet istället, och maxat karets storlek till utrymmet med kanske 2-3 cm tillgodo runt om så man får ner pumpmagneter, sladdar och dylikt mellan.

Alternativt minskat ett par cm på själva karet, så man får mer utrymme för balkongen.

Jäkta inte på något sätt i denna fasen av bygget/planeringen det är lätt att det blir fel någonstans, dra några vändor med olika alternativ.

Om du kan så bygg gärna modeller av kartong eller dylikt, det hade jag gjort när det är så små marginaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...