Gå till innehåll

Ricordeadöden


Sweet*Lou

Rekommenderade inlägg

Hej! Som rubriken lyder så tynar mina ricordeor alltid bort, tar flera månader men man ser från start att dom inte trivs, alla andra skivor av olika sorter och slag stormtrivs men just ricordeasläktet gillar inte min miljö av nån anledning. Nån som vet vad det kan vara för problem?

Salt 1026

Fosfat 0.12 (på väg ner)

Nitrit 0

Nitrat 2

Mg 1320

Ca 410

Ph 8.2

Kh 8.5

Har beställt kaliumtest för skojs skull, men tror inte skivorna bryr sig om just kalium.

har ganska mycket olika ephyllior, kan dessa bränna just ricordeorna mer än annat i karet, har flyttat runt alla på olika ställen utan något bra resultat. Med vänlig hälsning, RobinRobin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där att dem behöver mycket ljus håller inte jag med om.

Har flyttat runt minna och hittat en plats under stenar och en bamse stor sacro.

Där frodas dem jätte mycket.

finns inge direkt ljus alls där.

Men alla brurkar har ju inte samma förhållande.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte jag har plattmask, men man vet aldrig:)

är ricordeor en delikatess för dessa eller? Stryper?

De sätter sig på polyperna och smälter in väldigt bra. Med strypa menar jag att de blockerar för ljus och att de sakta tynar bort. Annars upplever jag ricordeor som mer eller mindre odödliga, precis som de flesta andra skivor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Richordea florida har/hade jag två stenar. Båda placerade ca 2-3 cm från botten, lugnt flöde och led belysning (skifte mellan t5 o led) Ena stenen fick jag avkomma på, sedan tynade alla bort o är nu döda. Andra stenen ser allt bra ut, bra tillväxt. Förstår ingenting. Undrar om jag haft olika arter trots allt? Sjukdom? Den som dog växte under led och placerades hos mig under t5:or. Den som lever och frodas växte under t5:or och kom hem till mig efter uppgradering av belysning och verkar trivas utmärkt. Har bättre vattenvärden, stabilare framför allt. Undrar om det kan avgöra utfallet för överlevnad?

Med vänlig hälsning, ante

Ändrat av Andreas_Lindholm
Felskrivning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vattenvärdena verkar spela roll men även ljuset hemma hos mig. Efter uppgradering och framförallt införande av ljus i våglängderna 420 - 455 nm - började det växa hos mig. Nu har det stått stilla ett tag men något har jag fixat i karet eftersom allrt ser mycket bra ut just nu. - frågan - vad?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...