stigigemla Postat 11 april 2014 Dela Postat 11 april 2014 Haken med syra på kalksten är att man inte kan få särskilt lågt pH för då löser bara stenen upp sig. Efter några timmar senast är pH uppe i 6,5 eller mer.Så äggviteämnen lär klara sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 11 april 2014 Författare Dela Postat 11 april 2014 Går det ens att få tag på saltsyra som privatperson? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 11 april 2014 Författare Dela Postat 11 april 2014 Angående hur pass skitig stenen är så vet jag inte det än eftersom jag inte hunnit få den än. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 11 april 2014 Dela Postat 11 april 2014 Färgaffärn har både ättikssyra och saltsyraMen givet stigs kommentar så låter ju VP bättre Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 11 april 2014 Författare Dela Postat 11 april 2014 Ättiksyra får man väl annars tag på i vanliga matbutiker? Det är väl de som innehåller 24% alkohol? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fotte Postat 11 april 2014 Dela Postat 11 april 2014 rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl inte 24% alkohol det innehåller, snarare 24% ättiksyra.Med 24% alkohol hade säkert någon kommit på hur man får en billig fylla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 11 april 2014 Dela Postat 11 april 2014 Tror du menar den 24% i matbutiken (ren Ärtika) och kostar väl runt 70kr/lÄrtikssyra brukar vara 60% och kostar ca 300 för en 5 l dunk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 11 april 2014 Författare Dela Postat 11 april 2014 Tror du menar den 24% i matbutiken (ren Ärtika) och kostar väl runt 70kr/lÄrtikssyra brukar vara 60% och kostar ca 300 för en 5 l dunkOk intressant. Vad skiljer dem åt? Känns ju billigare med ättiksyra då men går det att använda båda med samma resultat? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 11 april 2014 Dela Postat 11 april 2014 Samma sak, annan koncentration. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 11 april 2014 Författare Dela Postat 11 april 2014 rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl inte 24% alkohol det innehåller, snarare 24% ättiksyra.Med 24% alkohol hade säkert någon kommit på hur man får en billig fylla Så kanske det är. Jag förutsatte att det var alkohol när jag ser procenttecknet... Tvivlar på att om det vore alkohol att någon skulle vilja sup ner sig på ättikaSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 12 april 2014 Dela Postat 12 april 2014 Försiktigt annars slutar det så här ..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55391-POPOV-s-Drop&p=544743&viewfull=1#post544743 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 12 april 2014 Författare Dela Postat 12 april 2014 Försiktigt annars slutar det så här ..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55391-POPOV-s-Drop&p=544743&viewfull=1#post544743Haha ja jävlar, det var inte mycket kvar av den stenen... Hur länge körde du den? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 12 april 2014 Dela Postat 12 april 2014 Försiktigt annars slutar det så här ..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55391-POPOV-s-Drop&p=544743&viewfull=1#post544743Men varför ser jag inte länkarna i tapatalk??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ulf Sandberg Postat 12 april 2014 Dela Postat 12 april 2014 Behöver ett sätt som går snabbt och som är säkert. Snabbt är sällan säkert i den hobbyn. jag brukar lägga stenen under bron i min trädgårdsdamm i sex månader. Där är mörkt och bra flöde. Efter det några veckor i en spann med vatten från vattenbyte tillsammans med en inkörd sten, streamerpump och lite grus. Har aldrig märkt några problem efter det.mvh Uffe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 15 april 2014 Författare Dela Postat 15 april 2014 Är det någon som vet ifall vattentemperaturen måste vara som i akvariet (alltså runt 25 grader) när man kurerar sten eller kan den ligga på runt 7-10 grader? Med andra ord: Kan jag kurera stenen ute på balkongen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Jag kurerar på balkongen. Ulf i utomhusdammen. Vissa i vattentanken i toaletten. Så det behöver inte vara 25 grader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 15 april 2014 Författare Dela Postat 15 april 2014 Jag kurerar på balkongen. Ulf i utomhusdammen. Vissa i vattentanken i toaletten. Så det behöver inte vara 25 grader.Va bra! Men vattentanken på toan? Du kanske skojade där för man ska väl ändå ha salt och cirkulation till stenen när den kurerar eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Nä jag skojjar inte Jag kurerar i sötvatten. För att bli av med näring. Man kan nog med fördel även ha stenen i saltvatten inomhus en månad med lite gammal sten för att kolonisera med levande innan man stoppar det i akvariet. Men för att bli av med näringsämnena i stenen går sötvatten bra.(i toatanken är det någon på forumet som ph-neutraliserar sina hemmagjorda fraggstenar) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Toatanken ju för att byta vatten regelbundet, så det blir många toaletter om man skall laka ur 40 kg ds Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 15 april 2014 Författare Dela Postat 15 april 2014 Haha ja minst sagt! Men om man kör stenen i sötvatten, fungerar fosfattestet som det ska då? Om det inte gör det, hur vet man då när stenen är redo? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Saliferts fosfattest fungerar i sötvatten. Jag har i och för sig inte kollat om det visar lika mycket men det visar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hammer71 Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Jag kokade upp min sten o sedan fick den ligga i sötvatten bad i en vecka o sen några dagar i saltvatten, med cirkulation, fungerade perfekt, :-) mvh RonnieSkickat från min LT26w via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 15 april 2014 Författare Dela Postat 15 april 2014 Saliferts fosfattest fungerar i sötvatten. Jag har i och för sig inte kollat om det visar lika mycket men det visar.Vet du hur det är med Hannah? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Vad jag vet är det i grunden samma test. Det är bara avläsningen som är gjord med fotocell och lysdiod hos Hanna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Jag förlitade mig på min hanna i sötvatten. Iallafall mätte jag stadigt sjunkande värden under veckorna med den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.