Gå till innehåll

Syrabad för torr sten? Tips?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Kommer snart få en leverans av dött sten som jag först tänkte göra ett syrabad på för att få bort gamla döda ämnen som annars kommer läcka fosfater.

Har googlat en del men hittar ingen vettig guide eller vettiga foruminlägg som förklarar hur man ska gå till väga. Många amerikanska trådar snackar om 50% vinäger och 50% vatten.

Låter som ganska mycket tycker jag men dem kanske har svagare vinäger i usa än vad vi har? Annars är väl frågan om det är 24%-ig vinäger eller den mer utspädda dem kör med.

Vet någon även hur länge man bör köra syrabadet? Har läst om att stenen kan fräta sönder ifall man kör för länge men det kanske mer är för saltsyra. Men vad är en vettig längd för att känna sig på det säkra att allt skit rensats ut? Hur länge bör man sen skölja stenen för att få bort vinägern innan man introducerar det till akvariet?

Om nån har lite erfarenhet av detta så dela gärna med er eller om ni bara har en länk till en artikel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Du behöver inte krångla till det så. Skölj stenen först så du får bort allt löst småskräp. Lägg stenen i en tunna med vattenledningsvatten i mörker sedan så sköter bakterier jobbet. PH:t sjunker under tiden lite så det samlas ingen fosfat i stenen.

Efter ett par dagar börjar det lukta och vattnet blir gult. Då byter man vattnet. Efter ett par dagar luktar det igen = nytt vattenbyte.

Och så håller man på tills vattnet inte blir gult på minst dubbla tiden. Då är stenen klar.

Detta gäller för vanlig torr sten du köper i Sverige eller Tyskland. Är det sten som legat i jord har du en lång tid av fosfaturlakning framför dig.

Vill du att det skall gå fortare - tillsätt startbakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog mig 3 månader på stigs sätt. Då förlitade jag mig inte på färgen utan på värdena i vattnet. När jag inte längre kunde mäta fosfat en vecka efter vattenbyte tryckte jag ner min döda sten i akvariet. Sen kom en cyanoexplosion som ett brev på posten :P

Kan tycka att många vattenbyten är krångligare än 1 syrabad personligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den guiden tar inte upp hur man gör det med vinäger men med klorin. Känner mig lite osäker på att använda klorin. Vad händer om det är lite klorin kvar på stenen när man skickar ner den i akvariet? Då dör väl alla koraller?

Vet inte om jag missade något i den guiden men det jag läste så verkade det ju bara som att han lät stenen gå i saltvatten? Var inte mycket till guide utan snarare en som dokumenterade hur värdena förändrades. Läste inte varenda post dock men läste första två sidorna och skummade igenom resten

Väteperoxid, ättika kommer att fräta på stenen

Har du nån guide eller tips för väteperoxid? Vart köper man sånt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det diskuterade i en tråd för några dagar sedan - måste själv välja spår då jag har 40 kg DS på ingång....

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=60478

Ok, har läst tråden nu. Jag kanske missförstått något men trodde dessa syrabad gjorde att man skulle slippa hålla på bada stenen i veckor/månader? Eller det kanske bara är för just väteperoxid bad?

Behöver ett sätt som går snabbt och som är säkert. Är rädd att om jag kör klorin så kanske det finns kvar lite klorin som dödar koraller.

Tanken är att ta ut lite av den levande sten jag har just nu som jag tycker ser tråkig ut och ersätta den med död sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med ett syrabad är att syran löser upp ytan på stenen där eventuell bunden fosfat bör finnas.

Men rester av vävnad från djur tar inte syra. Och inte heller väteperoxid. Men det är tänkbart att väteperoxiden koagulerar äggviteämnen så att bakterier lättare bryter ned dem senare. Men å andra sidan dödar väteperoxiden bakterier så man bör tillsätta startbakterier efteråt.

Jag tror inte det finns någon snabb genväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den guiden tar inte upp hur man gör det med vinäger men med klorin.

Kanske för att ingen använder vinäger. Skriv en egen guide om det. "Inlagd Sten".

Känner mig lite osäker på att använda klorin. Vad händer om det är lite klorin kvar på stenen när man skickar ner den i akvariet? Då dör väl alla koraller?
Ja klorin är inte nyttigt.

Därav de andra guiderna du fått länkade & förklarade i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med ett syrabad är att syran löser upp ytan på stenen där eventuell bunden fosfat bör finnas.

Men rester av vävnad från djur tar inte syra. Och inte heller väteperoxid. Men det är tänkbart att väteperoxiden koagulerar äggviteämnen så att bakterier lättare bryter ned dem senare. Men å andra sidan dödar väteperoxiden bakterier så man bör tillsätta startbakterier efteråt.

Jag tror inte det finns någon snabb genväg.

Vad menar du med vävnad från djur? Vad skulle det vara t.ex. och varför skulle inte det lossna i syrabadet? :)

Tråkigt om det inte finns nån snabb väg att gå. Inte så kul att ha en back ståendes i lägenheten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du syra på fingrarna så nog fräter det, tro mig jag vet.

Så visst fräter det bort vävnad.

VP används av jägare för att göra rent rådjurskallar t.ex.

Så visst fräter vp bort vävnad med.

Det handlar mest om koncentrationen på syran.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur smutsig är egentligen stenen? Vi har haft kartonger här med "död" LS där jag slängt i sten i etablerade kar utan att få några problem. Bara sköljt av i kranvatten, några kanske har fått stå över natten i sötvatten. Visst KAN det ha följt med lite skit, förmodligen, men inte så mycket att det påverkat vare sig värden eller något annat.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syra löser inte vävnad. Tvärtom det konserverar. Tänk på inlagd sill t.ex.

Men när du säger vävnad så antar jag att du menar typ gamla svampar osv som torkat in? Borde inte ättikan luckra upp sånt som torkat in så det lossnar sen? Likt hur enkelt alger släpper från tex pumpar när man kört ättiksbad? Man kanske skulle testa en tvåtegsraket och köra ättika först och väteperoxid sen? Kan man använda apotekets väteperoxid?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur smutsig är egentligen stenen? Vi har haft kartonger här med "död" LS där jag slängt i sten i etablerade kar utan att få några problem. Bara sköljt av i kranvatten, några kanske har fått stå över natten i sötvatten. Visst KAN det ha följt med lite skit, förmodligen, men inte så mycket att det påverkat vare sig värden eller något annat.

/ David

Håller med, spola/skölj ordentligt och i med stenen i karet. Den biologiska processen tar hand om det i sinom tid. Visst det tar en stund men man ska ju skynda långsamt.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med DaTrucka om att saltsyra är effektivast och snabbast. Ättika löser upp yttersta lagrat calciumkarbonat från stenen, gör inget med det organiska skräpet precis som Stig skriver. Men det mesta skräpet kan man nog spola bort efter ättiksbad. Därav att det kan vara lönt att låta stenen ligga i vatten 1 vecka eller 2 och sen mäta och se om det behövs starkare grejer alternativt tålamod i ett par månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...