Gå till innehåll

Skötsel


Fabhellmyrs

Rekommenderade inlägg

Hej! Funderar på att skaffa ett akvarium mellan 80-120 Liter, men jag åker bort en månad om året och folket som skall passa är inte bra på det här med akvarium och är lata och kan knappt följa en beskrivning ( mata kan dom) så min fråga är hur mycket skötsel är det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt omöjligt att säga utan att veta vad du ska ha däri.

Ato, matare om du har fisk. Men har du sps behöver du en doseringspump för ballingsalter. Kör du bara mjukisar och fisk är det nog inga problem om alla fiskarna käkar torrfoder. Skumma torrt är nog också att rekomender om du är borta så länge så inte koppen blir full. Det bästa vore ju om någon som kan salt eller här på guiden tittar till det ett par gånger när du är borta (muta med en flaska wirre) eller att du gör en riktig dummes list för den som ska ha hand om det. Jag har kommit hem tre gånger efter att div icke saltfolk kollat burken och sett total död!! Så jag börjar lära mej hur man lär ut svårigheter till "vanliga människor" =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det här med alla värden? Och hur ofta behöver man byta vatten räcker det att jag byter precis innan jag åker? Om de måste byta kan man ha färdigblandad vatten? Eller hur länge kan färdigblandad saltvatten stå? Kan man ställa in värmaren på 26 grader så håller den det?

Det här här med värderna, brukar det hålla sig stabilt eller brukar man behöva blanda i en massa grejer hela tiden?

Är det ens möjligt att åka en hel månad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket går att automatisera, allt beror på typ av koraller, mängd koraller, mängd fisk, typ av fisk.

Dock krävs allt att du lär dig förbrukningen på de olika värden för att ställa in dosering.

Möjligt:Ja

Riskabelt för det som finns i karet: Ja

Dyrt att skaffa alla grejer som behövs för att få det att fungera: Ja

Dyrt om risken som kan inträffa inträffar: Ja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tror ni att det är möjligt? Dem skall väll kollar värderna var tredje dag också? Och går det att ha färdigblandad saltvatten? Hur ofta behöver man byta vatten och hur mycket då?

Fiskarna jag har tänkt är väll clownfiskar, och lite andra har någon nåt bra tips på en tåliga fiskar?

hur gör man för att håla värderna stabila?

och största frågan vad exakt behöver de göra? Räcker de att de ger mat eller behöver de kolla värderna och byta vatten ofta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som semestervakten främst skall göra är att kolla att allt tekniskt fungerar. Kolla att alla pumpar går + skummare, doseringspumpar, UVC mm.

Fylla på osmosvatten och kanske doseringsdunkarna. Åka dit direkt efter strömavbrott och kolla att inga pumpar stannat.

Matning kommer i sista hand och bara om akvarievakten har vana av att mata fisk.

Vanliga fel annars är att "Fiskarna ser fortfarande hungriga ut så jag ger dem lite till" eller "Jag hann inte mata igår men jag ger dem maten både för i går och i dag så ser han inte att det är en foderportion för mycket kvar"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...