Gå till innehåll

Vilket av dessa ljus funkar till Molly 80 lit


Julgran

Rekommenderade inlägg

Jag håller om bäst på att leta efter nytt ljus till mitt nya Molly 80 lit då det befintliga endast är ett PL 24w 6500k. För lågt watt tal och antal kelvin grader. Om jag förstått rätt genom att läsa här på forumet och på www.nano-reef.com så vill man eftersträva 1w/lit vid minst 10.000 k.

Min tanke är att komma upp i 80w i karet, och då helst med en så enkel lösning som möjligt. Eller är det bättre om man lyckas "knöka in" ännu fler watt? Kan 2 x 55w PC + 5 LED moonlight vara den bästa lösningen? Jag har läst om en del på www.nano-reef.com som t.o.m. fått in en 70w HM+några T5 comp under den befintliga huven, men det känns som överkurs just nu.

Jag har hittat två lösningar så här långt, vad tror ni är bästa valet?

1) http://www.surreypetsupplies.co.uk/acatalog/copy_of_Interpet_T5_Power_Compact.html

Jag har inte kollat måtten än, men om man får plats med två uppsättningar så kör man på 2 x 36w eller 2 x 55w och om man bara får plats med en så kör man på 1 x 55w.

Med elprodukter från England så är det väl bara kontakten som skiljer, eller? Om så är fallet så klipper man väl bara av kontakten och skruvar dit en ny jordat kontakt.

2) www.drakfisken.se

Dubbel 8W T5 armatur Äntligen är det möjligt att ha riktigt bra belysning även i Nano-kar. Armaturen är bara 37,4cm lång. Skyddad för vattenstänk och ger ett flimmerfritt sken. Leveranstid 2-4 veckor.

Om det står att armaturen är 8w, kan man inte köra med 2 x 36w då? Eller måste man "fixa och trixa" med armaturen för att kunna köra med 2 x 36w?

3) Några andra som jag har missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mollyt kan ha rör + armatur som är upp till 43cm sammanlagt. Då finns det 1 cm kvar på vardera sida.

Så det ökade watt talet kommer från längden på röret? Så ett T5 compact har olika längd beroende på watt?

Osram 67 PL lampa - ska läsa på lite mer, men det räcker väl inte som enda rör, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36w Pl blir tyvärr för lång med sockeln. Min 24w har knappt någon marginal i mitt 40 cm breda nano.

Men 24w PL compact finns i flera färger, t. ex Daylight blue som jag har. Interpet reaktor och rören finns att beställa på flera av de tyska webbutikerna eller om du vill betala litet mer: WWW.aquatics-online.co.uk där jag köpte min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kanske kunde vara något om man kan få plats med den:

Interpet Daylight Plus T5 Power Compact Lamps

Super bright daylight-balanced aquarium lamp

Ideal for lighting :

  • Freshwater aquariums to stimulate lush plant growth
  • Marine fish aquariums
  • Marine invertebrate aquariums to support coral and macroalgae growth

New broad 4 band lamp technology :

  • Supplies light requirements for a broader range of plants and corals
  • Simulates tropical sunlight conditions
  • High lumen output for bright daylight effect
  • Long life - High intensity lighting

Jag kunde inte hitta mått på rören inkl sockeln någonstans.

Gällande 24w PL compact - det blir väl på tok för ljussvag belysning för att kunna få något i 80 lit karet att trivas? Även om man byter till något i annan färg, eller har jag missförstått något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej hur nogrann du är med huven men har för mig att andra köpt en Glomat 15watts armatur och satt in dessa i huven och då får 30watt extra utöver 24watts som sitter i idag

Ja 24watt é för lite skulle sattsa på att komplettera med andra lysrör och köra med ett Osram 67 rör i den hållare som du redan har i huven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang - det sitter ett PL 24w 6500k i huven (det står i alla fall så på röret som sitter där). Bredden är 45,5 cm så allt som är maximalt 43 cm går ner/in.

När jag mätte lite slarvigt så mätte jag hur lång reflektorn var och sen finns det några mm kvar på respektive sida. Jag tror inte att det går in något som är 44 cm.

stigigemla - 2 st 24w blir också i underkant. Jag skulle så gärna vilja hitta en lösning på minst 2 x 36 w och att jag kan ha kvar huven intakt. Utan huven skulle jag enkelt kunna montera dit en HM 70w, men då försvinner själv grundtanken med nano-cuben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, har tittat på en sån. Men det blir för mycket halvfabrikat. Antingen måste man såga hål i huven och lägga/fästa armaturen ovanför hålet eller så måste man ta bort HM-lampans hölje och tillverka en ny som passar under plasthuven.

Det blir lite svårt att få ut pengar på hemförsäkringen om huset brinner ner pga att man varit lite klantig när man försökt "klippa och klistra" till något själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...