Gå till innehåll

Funderingar kring sump


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag funderar på en sump till ett RSM 130.

Själva sumpen har jag en idé om hur jag vill ha, men hur göra med ev. borrning eller överrinningsbox?

Går det att ta bort befintlig inbyggd sump och ersätta med någon annan lösning?

Kom gärna med tips och idéer om hur ni har gjort.

Jag har inget eget kar ännu, så jag vet inte riktigt hur det ser ut.

Mvh

Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karin B (uddevalla) har ett 375L som jag har för mig att hon ville sälja för att skaffa ett mindre. Sök här och skicka ett pm till henne. Vet inte om det är aktuellt längre iofs med försäljning av karet. Är ju inget rsm kar utan ett med alu ram då som hon har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skar bort hela ramen upp till men att skära bort den invändiga sump avdelaren går inte. Den skivan agerar bakstycke och avdelar till elektronikhörnan bak till höger..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Ok, det var tråkigt!

Är bakstycket till den invändiga sumpen av glas eller plast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att ta den skivan som delar akvariet med sumpen. Agalychnis du har ett rsm hemma redan antar jag? Lyft locket och kolla hur den skivan går.. den går från ena sida på akvariet till andra sidan. Medans sumpen inte är så lång. Tar du bort skivan så kommer allt vatten forsa ut genom bakre högra hörnet .

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att ta den skivan som delar akvariet med sumpen. Agalychnis du har ett rsm hemma redan antar jag? Lyft locket och kolla hur den skivan går.. den går från ena sida på akvariet till andra sidan. Medans sumpen inte är så lång. Tar du bort skivan så kommer allt vatten forsa ut genom bakre högra hörnet .

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jag skrev i det första inlägget att jag inte har något kar ännu, därav mina frågor.

Är bakskivan av plast eller glas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah missade det :) glas !

Om du inte har ett kar men vill ha med riktig sump då hade jag skippat rsm 130 hade varit en annan 5a om du redan haft ett och velat modda om. Bättre att köpa ett med sump direkt då :) vad ligger budgeten på?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med blir mycket smidigare och köpa ett annat än RSM. Finns ju rätt mycke på saltsidan om du vill ha begagnat. Lycka till och fråga om du behöver hjälp,

Mvh Boman

Det är möjligt, men jag tycker att RSM 130 är snygga, så jag vill ha ett sådant :-)

Jag får väl avvakta tills jag har ett, så skall jag nog komma på en bra lösning på sumpfrågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är dom snygga men den delen som redan är sump i rsm kommer du inte kunna nyttja som "akvarie" del endå så i mina ögon är det lika bra att bara nyttja den delen som sump istället. Om man inte av någon anledning bara vill ha större vatten volym totalt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah missade det :) glas !

Om du inte har ett kar men vill ha med riktig sump då hade jag skippat rsm 130 hade varit en annan 5a om du redan haft ett och velat modda om. Bättre att köpa ett med sump direkt då :) vad ligger budgeten på?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Är bägge bakskivorna i glas, alltså skivan mellan visningsdelen och sumpdelen samt bakrutan bakom sumpdelen?

Det var en kompis som sade att iallafall bakrutan "längst bak" är av plast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den rutan som delar akvariet och sump delen är längre än den längst bak. Den längst bak täcker inte hela baksidan av karet. För att till höger av sumpen framifrån har rsm sitt inbyggda "elrum" som sitter bakom den rutan som delar akvariet och sumpen. Tar man då bort den skivan så har du ett stort hål ut från karet bak till höger. Invecklat förklarat sitter på föreläsning samtidigt men hoppas du förstår.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att börja bygga om den interna sumpen i ett RSM 130 och ta bort främre bakrutan är nog ganska vågat.

Gick i funderingar på att bygga sump till mitt rsm tidigare då jag blev vansinnig så fort man skulle upp med mediaracket för att byta media ETC.

Dock krävs det ju en hel del modifieringar för att få det att fungera och bli snyggt. Jag satsar på ett större kar istället om några månader.

Med modifieringar till led, tystare fläktar och skummare så är jag faktiskt ganska nöjd med mitt. Perfekt nybörjarkar.

Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2851-144689332437_thumb.png

Något sånt här då?

Om man avdelar ytavrinningen till ett stängt område, avskiljt från resten av den interna sumpen, så allt ytvatten går till sumpen under karet.

I den större avdelningen kommer vatten in genom gallerförsedda "hål" från visningsdelen och pumpas tillbaka via cirkulationspumparna. Hålen är isåfall tänkt att sitta längre ner i karet och inte nära ytan.

Även returen från sumpen går igenom detta utrymme & tillbaka till visningsdelen.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog gjort något så här.

http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea-max-owners-club/46015-wills-130d-lifereef-sump-2.html

Slipper man borra samt att man använder returpumparna som på standard. Bara sätta in en powerhead eller kraftigare returpump om man vill ha mer flöde.

Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk

Känns osäkert med overflow box.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...