Speedster Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Helvete!Får väl börja med att säga att man inte är som man borde vara riktigt Tog ett test för en gång skull för att det var kul för jag började märka att mina stenkoraller har börjat växa mycket sämre. Upptäckte då att mitt KH låg på 6... hittade en burk oöppnad som jag fick med när jag köpte akvariet. (aquacare kh buffer) blandade upp lite vatten med pulvret, hällde i det akvariet tog om testet! HELVETE! uppe på 20 +! Fort som fan så bytte jag 25 liter vatten på rekordtid. Och har nu fått ner det till "låga" 13 (där jag ungefär legat innan 12-13). Tog alla andra tester också för säkerthet skull och då visade det sig att CA låg på 280... (låg på 400 igår!?)Ska i fortsättningen tror jag hålla mig till att göra vattenbyten 1 gång veckan än å låta fiskarna sniffa såna där vita pulver...Fan nu vågar jag inte göra ett smack mer... några tips vore tacksamt dock. Citera
stigigemla Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Du har problem med dina tester. Så snabbt ändras inte Cavärdet. Försök inte ändra KH mer än en halv enhet per dag så att du inte shockar dina djur. Mät Ca varje dag till dess du får samma värde. Sedan kan du fundera på vad du skall göra. Citera
Dimorb Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Det beror på vad det är för pulver.Speedster du har ett litet akvarium och om det var natriumkarbonat som du blandade upp så kan kH sticka iväg mycket snabbt.Ca går vanligtvis ner/svårare att höja om kH går upp.Fanns det inga doserings angivelse på burken? Citera
Speedster Postat 26 september 2005 Författare Postat 26 september 2005 Det stod 15 gram till 100 liter, men så mycket tog jag inte.Är fler vattenbyte att rekommendera inom de närmsta dagarna eller kan jag vänta lite?Kh är mätt med både sailifert och tetra... CA är bara mätt med sailifert... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.