Gå till innehåll

Mh


-Johan-

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har kikat runt på lite olika saiter, hittar dock inte riktigt hittat vad jag vill ha....

Tänkte om ni vet om det finns MH (mindre varianter) som man ex kan hänga på akvarie kanten eller dyl.

Iaf en modell som man inte behöver hänga ifrån taket ?

Kan vara ute och cykla också? kanske inte ens finns sånna?

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

max K* är oendligt. tecknet för oändlighet är en liggande 8:a som jag inte kan får fram på datorn.

K* är alltid stärre än noll [0<] och kan bli oendligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju närmre 20k du kommer desto blåare blir ljuset.

20k tycker jag blir för mörkt och för mycket djuphavs-feeling (typ 30m under ytan)

Isåfall tycker jag att det är bättre med 10-13, så kan man väl komplemettera med blått t5/t8 om man vill framhäva blått.

arcadia har förresten armaturer med skenor för att hänga på kanten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill göra det enkelt för sig kan man väl säga att:

6500K ger mest ljus men uppfattas som gula

10000K är en schysst kompromis mellan ljus och utseende

20000K ger minst ljus men många gillar utseendet.

De flesta korallerna vill ha mycket ljus och struntar mer eller mindre i Kelvintalet.

Många akvarister vill ha högt Kelvin och glömmer bort ljusmängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Om man vill göra det enkelt för sig kan man väl säga att:

6500K ger mest ljus men uppfattas som gula

10000K är en schysst kompromis mellan ljus och utseende

20000K ger minst ljus men många gillar utseendet.

De flesta korallerna vill ha mycket ljus och struntar mer eller mindre i Kelvintalet.

Många akvarister vill ha högt Kelvin och glömmer bort ljusmängden.

mer kelvin ger mindre andel synligt ljus, men inte mindre ljusenergi från lampan.

6500K* är inte gul, utan är vad ögat refererar till. en glödlampa[2700K*] är i iskall jämfört med en gul natriumlampa.

osv. allt är beroende på vad man refererar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Om jag ställer om frågan så här då : :)

Jag har ju en Arcadia armatur med T5 4*24watt med 2st "gula" och 2st blåa rör 14000k

Om jag vill optimera ljuset = få det ljusare i karet, tycker inte ljuset går så långt ner.

Kan jag då andvända några andra rör som är bättre i samma armatur ?

Eller ska jag bara försöka komplettera med en MH ?

Har lite platsbrist och får inte hänga något ifrån taket därför jag undar.

Mvh johan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mer kelvin ger mindre andel synligt ljus, men inte mindre ljusenergi från lampan.

6500K* är inte gul, utan är vad ögat refererar till. en glödlampa[2700K*] är i iskall jämfört med en gul natriumlampa.

osv. allt är beroende på vad man refererar till.

Menar du att en 250W MH-lampa med 20 000 kelvin ger lika mycket ljusenergi som en 250W MH-lampa med 6 500 kelvin?

För i så fall har vi helt skilda åsikter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

antalet fotoner är hur mycket energi ljuset har. högre K* är mer blått ljus. blått ljus innehåller mer energi än de andra.

så du får lika mycket energi ut ur en 20.000K* som en 6500*.

mänskliga ögat är känsligt för 555 nM, dvs gul/grönt och ser det som mer ljus än de andra färgerna. denna så kallade fotopiska kurvan är som starkast vi 555 nM och planar sakta uta mot de andra våglängderna, ner till 380 nM och upp till 780 nM.

6500K* har större andel gulgrönt ljus vilket gör att den ser starkare ut genom våra mänskliga ögon. men den ger lika många fotoner som en med högre färgtemp.

en foton är en energipartikel som saknar massa och kan enbart existera i elektromagnetisk strålning, så som ljus, uv, Infraröd, röntgen, mikrovågor, radiovågor osv.

det är den s.k. fotonen som får vattenmolekylerna att vibrera till värme i en mikrovågsugn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
säg mig då varför koraller växer snabbare under 6000k än under 20000K

det handlar ju om korallens absorbationsspektrum. tex växter tar hela spektrat, men tar bäst rött och blått.

6000K* har hela spektrat vilkat korallen värkar ta. 20.000K* har största delen blått och missar stora delar av de andra våglängderna. korallen kan inte bara ta upp det blåa ljuset utan tar effektivare vid hela spektrat.

tex så har gröna växter svårt att ta grönt ljus då de själva är gröna. men de tar även grönt ljus med hjälp av xantofyller.

nu var det ett tag sen jag höll på med detta. jag har lärt upp en lärare i belysningsteknik om ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

']aa och om jag kan göra några förbättringar med min befintliga aramtur... ? :) hihi

F'låt... ämnesflykt igen. :)

10 000K lysrör skulle göra ditt kar lite ljusare än 14kk rör, men vill du göra snabba vinster angående ljus så se till att du har:

- en helt klar yta utan någon hinna

- maximal klarhet i vattnet (kolfiltrering)

- inga saltstänk och avlagringar på eventuellt täckglas

- nya lysrör

- bra reflektorer (inga avlagringar här heller)

En MH-armatur skulle givetvis också kunna ge dig allt ljus du kan önska dig. Finns en del små och lätta som man ganska lätt kan rigga upp utan att hänga från taket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du har fel när det gäller fotonernas energi. Ju kortare våglängd en Foton har desto högre energi har den. Det är därför en glödlampa lyser rött på låg spänning och ljuset blir mer och mer blått när glödtråden blir varmare.

Den elektromagnetiska strålningen är fotoner. En foton kan i allmänhet bara göra en energiomvandling via fotosyntes men det finns vissa växter som kan göra två av en foton.

En grön växt i allmänhet har ungefär 4% teoretisk energiverkningsgrad för solljus men det finns vissa energigrödor som kan ha dubbla verkningsgraden för ljus kring 400 nm t. ex vissa sälgarter.

Vilken energi en foton har som används i en energiomvandling i en växt spelar ingen roll. Har den fungerat har den gjort en energiomvandling av koldioxid till socker i fotosyntesen. Undantag är bara klorofyll B i vissa växter.

Vad jag vet har inga koraller klorofyll B.

Klorofyllet har lättast att ta upp ljus i blått till blågrönt och rött ljus. En hel del grönt ljus reflekteras.

Det är litet lustigt med ljusvåglängderna. När jag undervisade i elektronik såg jag och alla mina elever laserljuset från en CD- pickup på 810 nm men enligt böckerna är det osynligt IR - ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Nej, du har fel när det gäller fotonernas energi. Ju kortare våglängd en Foton har desto högre energi har den. Det är därför en glödlampa lyser rött på låg spänning och ljuset blir mer och mer blått när glödtråden blir varmare.

Den elektromagnetiska strålningen är fotoner. En foton kan i allmänhet bara göra en energiomvandling via fotosyntes men det finns vissa växter som kan göra två av en foton.

En grön växt i allmänhet har ungefär 4% teoretisk energiverkningsgrad för solljus men det finns vissa energigrödor som kan ha dubbla verkningsgraden för ljus kring 400 nm t. ex vissa sälgarter.

Vilken energi en foton har som används i en energiomvandling i en växt spelar ingen roll. Har den fungerat har den gjort en energiomvandling av koldioxid till socker i fotosyntesen. Undantag är bara klorofyll B i vissa växter.

Vad jag vet har inga koraller klorofyll B.

Klorofyllet har lättast att ta upp ljus i blått till blågrönt och rött ljus. En hel del grönt ljus reflekteras.

Det är litet lustigt med ljusvåglängderna. När jag undervisade i elektronik såg jag och alla mina elever laserljuset från en CD- pickup på 810 nm men enligt böckerna är det osynligt IR - ljus.

jag har inte sagt att en längre våglängds foton har mer energi än en med kort våglängd. jag vet att det är tvärt om.

jag har beräknat uMol i kvadratsekunden, men det var ett tag sedan.

en del hävdar att man kan se 400-800 nM. jag vet ej om du såg ljuset av den eller bara dess röda färg.

såg du en röd punkt av strålen eller såg du mot lasern att den lös rött?

den elektromagnetiska strålningen är vågor vars energi är fotoner. fotonergin mäts i mol. mol är en mängd fotoner, nämligen ett tal upphöjt till nåt som jag glömt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...