Gå till innehåll

Bygga bänk


Pasaputte

Rekommenderade inlägg

Hej PÅ Er

Håller på att bygga en bänk för mitt nästa kar. 100X40X50 Karet är 200Liter

Tyvärr verkar den ha blivit något sned. Det är inte mkt men den "vippar" lite, kanske diffar någon mm vid ena hörnet.

jag tror att skivorna har böjt lite eller kanske jag sågade en med extra mm eller två.

Min fundering är om det är ok ändå. eller måste det vara 100% rakt, jag kan stoppa en liten papper på ena sidan och det kommer vara nästan rakt

Någon som har erfarenhet? det är mellan 2 och 3 mm bara

bänken på bilden är upp och ner för att see om jag kunde göra nåt , jag lägger nya bilder imorgon

post-7293-14468933256708_thumb.jpg

MVH

post-7293-14468933256477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte prova att lossa alla skruvar lite och ta bort skivorna helt. Nu när allt är lite löst så hade jag provat att lägga tyngder på de fyra hörnorna och pressa hela bänken mot något plant underlag (golvet kanske). Nu bör bänken bli rak och i detta läget hade jag spänt alla skruvar igen och satt tillbaka skivorna. Helst bör du inte använda samma skruvhål när du sätter tillbaka skivorna eftersom det riskerar att du tvingar tillbaka bänken i ett snett läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar

Henrik , mitt problem är att jag har limmat fast alla delar , det går ej att lossa det , men det är en bra ida eftersom trä skivor är ej dyra så kanske jag kan göra om hela.

Ola : jag kan försöka slipa men jag är lite rädd att det blir ännu värre,'

hur tjock frigolit ska jag ha mellan karet och bänken? kommer den att hålla i längden eller finns det en risk med frigolit? räcker ej med bara en sånt akvarium matta som ofta hittar men i djur affair

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här hur ser bänken

Ska jag börja på nytt eller ska jag låta dessa 2/3 mm fel vara kvar

Tack

[ATTACH=CONFIG]114194[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]114195[/ATTACH]

I detta läge antar jag du ska ha en skiva på? Då skulle jag tryckt ut en tjock sträng silicon på bärarna (ramen) ställt på karet o fyllt med typ en fjärdedel vatten och låtit det härda.voila!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här skulle jag definitivt shimsat med möbeltassar eller något liknande. Har du testat att ställa bänken där den slutligen skall stå, kanske 'vippar' han inte där, sällan golv är så perfekta att det inte skiljer en eller annan mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla kommentar

jag ska köpa tassar/Silicon idag och prova. eftersom det vipar bara lite så tror jag att det kommer lösa sig med alla Era ideer,

jag provar och berättar vilken lösning som blev ok för min del., säkert alla lösningar kommer att fungerar.

Tackar igen , resultat kommer ikväll.

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar chimsa med en 4,5 cm bred remsa av masonit. Jag kapar till lagom längd och sedan är det lätt att klyva med en stor kökskniv till lämplig tjocklek. Vicka lite på kniven så masoniten spricker och följ sprickan.

Annars tycker jag Hagbards idé är smart. Jag skulle ta mindre vatten bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för all hjälp.

idag det blev lite tussar på botten, mjuka tussar 6st och utöver det för att det skulle vara säkert har jag lagt en tjock silikon under skivan som ska hålla karet.

det blev helt klar anörlunda , inga vippar alls , nu känns det väldig stadigt och jag kan börja klä den vit skivor från Ikea :)

jag kommer att posta några bilder när den blir färdigt.

Tackar igen och igen :)

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...