Gå till innehåll

Väs


Björne

Rekommenderade inlägg

Finns det någon bra guide om VÄS. Har letat runt men inte hittat någon uttömmande info.

Hur blandar man?

Kan man dosera för hand eller behövs en duserpump?

Hur ofta doserar man?

Var doserar man, i akvariet, sumpen, före eller efter skummaren?

Något annat man bör tänka på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är bekväm med engelska kan jag rekommendera dessa två:

http://glassbox-design.com/2008/achieved-through-observation-and-experimentation/

http://glassbox-design.com/2008/the-vsv-method-faq/

Du kan dosera för hand eller med Doserpump

Du doserar så ofta eller sällan du vill. Morgon & Kväll är min rekommendation.

Jag doserade, när jag körde VÄS, i returfacket.

Du bör tänka på att ta det lugnt. Starta minimalt och arbeta dig upp mycket långsamt. Observera förändringar i karet.

Receptet ovan föreskriver vinäger 5%. Det är inte alltid så lätt att få tag i ren destillerad vinäger i Sverige men du bor ju som tur var i civilisationen så smit in på närmaste asiatisk matbutik och köp 5% vit vinäger. Eller använd ättika och räkna om mängderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt recept som jag använt i 6 år;

- 4 dl Vodka

- 1 dl ättika 12%

- 5 kaffeskedar socker

Börja med 0,5 ml per 100 liter vatten. Öka sakta, kanske var 5-6 dag. Max dosen ligger runt 4 ml per 100 liter, det gör absolut inget om det tar dig 4-6 veckor innan du är där. Mät nitrat och fosfat hela tiden 2-3 ggr per vecka. När nitraten börjar sjunka så är det dax att dra ner på dosen, och tänk på att det kan gå snabbt när det vänder. Skumma blött hela tiden. Bättre att ta det lugnt än att gasa på för mycket och ha för bråttom, alltså bättre att sänka värdena sakta än att krascha karet.

Vad har du för värden på nitrat och fosfat idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft en torr kopp. Kan man skumma något annat än blött? Den ständiga definitionsfrågan ... vad är att skumma vått? Men med det sagt ser jag ingen anledning till att skumma mer aggressivt med kolkälla än utan. Brukar bli bra mycket mer fart på skummaren ändå när man börjar med kolkälla.

Det som är viktigt i min mening är att skummaren är kraftfull & effektiv nog för att klara av 2 saker:

1) syresätter vattnet vid eventuell bakterieblomning.

2) exporterar näringen som är bunden i bakterierna för att faktiskt dra nytta av kolkälle-doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft en torr kopp. Kan man skumma något annat än blött? Den ständiga definitionsfrågan ... vad är att skumma vått? Men med det sagt ser jag ingen anledning till att skumma mer aggressivt med kolkälla än utan. Brukar bli bra mycket mer fart på skummaren ändå när man börjar med kolkälla.

Det som är viktigt i min mening är att skummaren är kraftfull & effektiv nog för att klara av 2 saker:

1) syresätter vattnet vid eventuell bakterieblomning.

2) exporterar näringen som är bunden i bakterierna för att faktiskt dra nytta av kolkälla-doseringen.

Men att skumma "blött" blir väll knappast mer aggressivt? Med blöt skumning så får man ut massa akvarievatten som inte ska vara i skummarkoppen. Skummar man istället "tort" eller skummar ut det som skummaren är byggd för att skumma ut så får man ett jäkla mög i skummarkoppen. Det är väll det vi vill få ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt på din bana. Men mer vatten i koppen får väl anses som mer aggressivt. Eller det är bara mitt sätt att uttrycka det på, finns inga färdiga standarder för skummning ;-)

Läste om zeovit guiden igår, där rekommenderas effektiv, våt skumning. Det är ju det närmaste en standardiserad, dokumenterad metod med kolkälla vi har. Ja kanske ultralit med....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt på din bana. Men mer vatten i koppen får väl anses som mer aggressivt. Eller det är bara mitt sätt att uttrycka det på, finns inga färdiga standarder för skummning ;-)

Läste om zeovit guiden igår, där rekommenderas effektiv, våt skumning. Det är ju det närmaste en standardiserad, dokumenterad metod med kolkälla vi har. Ja kanske ultralit med....

Helt klart intressant, men vad skulle då nyttan vara med att skumma blött? Fyller man koppen varje dag genom att skumma, så får man säkert ut mycket skit däri också?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det några fördelar med VÄS kontra dosering av bara vodka?

Det är nog mest teoretiska skillnader angånde olika bakteriestammar. Jag tror inte det gör någon skillnad i praktiken... Jag föredrar dock ättika framför vodka pga priset, samt att ättikan inte verkar framkalla cyano lika lätt som vodka (av någon anledning)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif3.3 Respektera varandra -Uttalanden som är eller som bär tydliga tecken av att vara avsedda att genera, förolämpa, håna, göra sig lustig över eller förlöjliga andra personer eller grupper (vilket naturligtvis inkluderar dessas åsikter, uttalanden, produktval, problem mm.) är inte tillåtna. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.
Ändrat av Edward
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif3.1 Uppträd vårdat & trevligt -Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så tillåter vi generellt inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning. (5p)
Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Poängen med en kolkälla är att få till bakterietillväxt som sedan skall ut ur systemet. Skummar man blötare så får man helt enkelt ut mer. Det som ser ut som vatten i skummarkoppen innehåller betydligt mer än vad man tror, tvivlare gör klokt i att studera innehållet i ett mikroskop. När jag kör som hårdast så töms koppen var eller varannan dag.

Om man använder en blå svamp eller vadd i en klocka så hjälper det också till att samla ihop bakterierna och dessa bör bytas/rengöras minst en gång i veckan, gärna flera gånger. Det märks tydligt hur dessa 'eggar' ihop ju hårdare man kör med VÄS/Vodka.

Denna tråd rekommenderas starkt, förskräcks inte av att tråden är lång: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?10932-Vodkametoden&highlight=vodka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det några fördelar med VÄS kontra dosering av bara vodka?

Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk

I artikeln jag länkade till ovan står följande att läsa:

One of the major concerns with simple carbon dosing is developing a “monoculture” of bacteria. The logic of this being, certain bacteria utilize certain carbon sources better than others. If bacteria strain A utilizes ethanol (vodka) better than bacteria strain B, and you only dose ethanol…all things the same, strain A will out-compete strain B.

Although a true monoculture will likely never occur, because we are an equal bacteria supporter we have created a mixed Carbon Source made up of Vodka, Acetate, and Sugar.

Om du har svårt att läsa engelska kan jag översätta den åt dig. Det står även i artikeln ovan att de doserar bakterier.

Det kan vara som petnym skriver, att det i praktiken inte spelar någon roll, men för mig personligen så låter teorin sund och jag köper den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har då aldrig läst om någon som fått problem pga att han inte doserar socker i samband med kolkälla... Någon som vet hur "problemet" med monokultur skulle yttra sig, eller har en referens till någon som råkat ut för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Relativt vanligt med rapporter om cyano eller slemmiga bakterietrådar. Det ena "ska" bero på vodka, det andra på ättika. Om det verkligen är orsak och verkan härlett till monokultur vet jag inte. Som vanligt i vår hobby är mycket anekdotiskt och spekulationer.

Annars är väll ett mantra här på guiden "mångfald är bättre än enfald". Sen om man vill skriva under på det eller ej är väll individuellt.

Sen om ett kar får problem, hur vet någon om det handlar om en bakteriell monokultur eller ej?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...