Gå till innehåll

Var köper ni doseringsflaskor och annat man behöver?


Julgran

Rekommenderade inlägg

Hej,

Som nybörjare har jag märkt att jag fått "sno" en hel del prylar från köket för att ha saker att blaska med. Jag skulle uppskatta lite ips på var ni köper små doseringsflaskor och dyligt.

Själv har jag köpt 50 lit förvaringsdunk på ÖB för 65 kr

Plasthinkar 10 liters på ÖB 7 kr/st

Plastbalja på IKEA 29 kr

Litermått - 1,5 liters plastkanna IKEA 19 kr

Pincett modell (stekpincett) större på IKEA 29 kr

Ett par meter trädgårdsslang för att tappa ur vatten - fanns i garaget

En tub genomskinlig akvariesilikon

Handdukar i bomull - trasiga handdukar har fått nytt liv och används när jag blaskar med vatten. Tvättas efter varje "blasktillfälle"

Våg - har använt köksvågen, men behöver köpa en ny som enbart används till akvariet. Tips på bra och billig våg någon? Behöver man två vågar? En för 10-1000 gr och en för 1-25 gr? Eller behöver man aldrig så hög noggrannhet som +/- 0,5 gr?

Temperaturmätare Digital - har använt ungstermometern, men kommer att köpa ny mätare på ÖB och silikona mäthuvudet enligt tips på forumet.

Värmare - 50w värmare för 100 kr för att värma påfyllningsvatten/utbytesvatten.

Extra cirkulationspump - microjet pump 450 lit/h för 250 kr för att blanda salt inför vattenbyte

Handskar - kör ni med handskar i karet eller när ni blandar vätskor/tester? Funkar apotekets gummihandskar? De är talkade för att man ska få på sig dem, är det ett problem?

Små mätglas - om man behöver några extra mätglas 1-50 ml, var kan man få tag på det?

Doseringsflaskor - om man behöver blanda pulver och vätska och sen dosera innehållet så behövs separata doseringsflaskor. Var har ni köpt era?

Andra nyttiga prylar man kan tänkas behöva för att göra livet lite enklare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doseringsflaskor kör jag med div petflaskor, petflaskor går att göra det mesta med tex bottendamsugare, slaskkopp för vattentestning, filter, tratt, nödskummare, bubbelfällor, ljudfällor mm.

I min "verktygslåda" för akvariet ingår även: en tanborste, en potatisborste, stålborste, 32L jäshink med lock, plastspade (barnmodell) salladstång, Rengöringssvamp med skrovlig yta som ej repar glas, glovmopp med hink.

Enda gången som jag använder handskar är när jag plockar med LS och då kör jag med vanliga diskhandskar.

Våg har jag aldrig använt eller saknat.

Digital tempmätare kan jag inte rekomendera någon från ÖB eller Clas olson. Dom visar så mycket fel att dom inte är att lita på, jag har själv haft en som visat 3 grader fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort av med ungefär 10 termometrar från ÖB och liknande genom åren. De största mätfelet jag haft på de vanliga billiga är 0,7 grader. Om sladden kommer i kläm kan man få hur stort mätfel som helst när isoleringen är kass. Om jag tycker att den visar konstigt tar jag upp sensorn, torkar av den och lägger sedan termometern på soffbordet. När jag sedan är färdig med mitt pyssel jämför jag inne och utetemperatur. Stämmer värdet något sånär är jag nöjd. En termometertyp har jag köpt som inte var bra. Det var Clas Olsons lyxigaste med designade hörn och extra stor display. Den läckte in vatten till sensorn och mätte fel redan efter någon dag. Nu har den torkat och går som sovrumstermometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ute efter typ flaska för symaskinsolja? Kan finnas hos välförsedda järnaffärer. Jag har köpt lite större sådana på OK som funkar fint att droppa med. Annars om det är små mängder så kan du ta en spruta från ett Salifert test, om du inte vill slakta ett så finns det sprutor hos apoteket för nån 10:a

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gör ni mig osäker...

Var tror ni jag kan få tag på en liten doseringsflaska på 10-15 ml med spetsig top så jag enkelt kan droppa enstaka droppar från flaskan? ÖB hade ingen och Claes Ohlson såg jag ingen på (men jag kan ha missat)

Jag har borrat ett 1,5-2 mm hål i korken en petflaska. Sedan stuckit ett litet hål i petflaskan med en nål par tre cm från korken.

Den använder jag när jag droppar i kalkvatten i sumpen.

OBS Hålet från nålen måste vara så att den är under vätskenivån så att luften sugs in sakta.

Blir ungefär en droppe i sekunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice tip!

Så hålet med nålen i själva flaskan blir tillräckligt stort? Och hålet ska sedan hela tiden vara "under vatten" så det droppar en droppe i sekunden.

Testade du fram hur stort hålet i korken skulle vara i förhållande till hålet i flaskan för att få rätt flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice tip!

Så hålet med nålen i själva flaskan blir tillräckligt stort? Och hålet ska sedan hela tiden vara "under vatten" så det droppar en droppe i sekunden.

Testade du fram hur stort hålet i korken skulle vara i förhållande till hålet i flaskan för att få rätt flöde?

Jupp, jag började med att bara borra ett hål i korken. När jag var upp i 5-6 mm eller så utan att det ville droppa när undertrycket stabiliserade sig så förstod jag att det måste till ett insugshål. Lägger du det hålet högt i flaskan så kommer det rinna hela tiden ur flaskan (i o f inte testat det utan jag utgår från det).

Om du istället lägger två hål i flaskan lågt så kommer trycket vara störst på det nedesta hålet och vattnet vill ut där. Det gör att hålet som sitter par cm högre kommer bli insugshål även om den är under vätskenivån.

Det fungerar kanon. Som sagt: ca 2 mm i korken och sedan pressa genom en knappnål genom petflaskan par cm från korken så blir ca en droppe i sek när du vänder flaskan upp och ner och trycket har stabiliserats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det finns sprutor (utan nål antar jag) att köpa på apoteket? Ska fråga vid nästa inköp av treotuber...

Du är ute efter typ flaska för symaskinsolja? Kan finnas hos välförsedda järnaffärer. Jag har köpt lite större sådana på OK som funkar fint att droppa med. Annars om det är små mängder så kan du ta en spruta från ett Salifert test, om du inte vill slakta ett så finns det sprutor hos apoteket för nån 10:a
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...