Gå till innehåll

Levande sten


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Jag har en fråga, som säkert har debatterats här förut, men jag hittar inte det, så jag ställer den ändå :-)

När man skall starta upp ett nytt kar, vilken sten är bäst att använda?

Skall man försöka få tag i helt färsk sten, gärna ouppackad i låda direkt från flyget?

Eller skall man köpa sten som gått ett tag hos handlaren, alt, köpa beg. av någon akvarist?

Eller är en kombination av dessa bäst?

Fler förslag?

Vad tycker ni?

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha en snabb uppstart så skulle jag säga inkörd sten från handlare/akvarist.

Skulle tro att det dör en del kryp, bakterier, alger m.m. på stenen som kommer med flyget och då blir troligen risken för höjda halter av nitrat, fosfat och nitrit större?

Jag har gjort tre uppstarter nu med fisk i karet från dag ett, men då med inkörd sten. Utan några som helst problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Direkt från flyget är klart roligast, men du får vara lite mer kunnig för att veta vad du skall behålla och vad du skall slänga av det levande som medföljer.

Tips om du kör direkt från flyget är att doppa stenen i 1.032 vatten innan du har i det i karet, detta skrämmer ut mycket smådjur från stenen så kan du plocka av det du vill behålla / slänga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha en snabb uppstart så skulle jag säga inkörd sten från handlare/akvarist.

Skulle tro att det dör en del kryp, bakterier, alger m.m. på stenen som kommer med flyget och då blir troligen risken för höjda halter av nitrat, fosfat och nitrit större?

Jag har gjort tre uppstarter nu med fisk i karet från dag ett, men då med inkörd sten. Utan några som helst problem.

En snabb uppstart är inte första prioritet, utan jag vill ha så mycket olika djur som möjligt, men inte FÖR mycket bekymmer......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Direkt från flyget är klart roligast, men du får vara lite mer kunnig för att veta vad du skall behålla och vad du skall slänga av det levande som medföljer.

Tips om du kör direkt från flyget är att doppa stenen i 1.032 vatten innan du har i det i karet, detta skrämmer ut mycket smådjur från stenen så kan du plocka av det du vill behålla / slänga

Det låter ju vettigt. Tar inte de bakterier och andra djur som man vill ha kvar skada av det badet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag startade mitt 120 l akv med 5 kg ls från affär. Använde sedan död ls (torkad) ca 5 kg, fungerade för mig. Uppstarten tog ca 6-8 veckor innan vattenvärdena började stabiliseras. Har idag ett helt ok akvarium tycker jag och ser knappt någon skillnad på stenarna.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här startade jag upp denna gången med så lite levande sten som möjligt mindre skit he he

1:Kranvatten alla Lasse orkade inte hålla på med Osmos.

2: Medel i vattnet för att göra kranvatten fiskvänligt fick gå i 24 timmar med UV pumparna på och inget ljus.

3:Sedan en 12 pack av detta och inget ljus:

http://www.prodibio.com/start-quickl...cal-filtration

181 à 360 liters Standard All box of 12 vials

4: Ytterligare 24 Timmar med detta inget ljus

5: Sedan i med 1 fisk 2 snäckor och en erremit samt en korall stjärnpolyp.

6: Det har nu gått i 6 veckor och funkar hur bra som hellst lagt till mer invånare.

7: Kör med detta Fos o silic remover PO4x4 pellets:

http://www.po4x4.com/Site/

8: Och detta kol en gång i månaden i max 3 dagar gör samma rening på denna tid som ett på en månad:

http://www.grotech-aquarientechnik.d...on-1000ml.html

9: Levande sten två bitar som inte är större än 5x5 centimeter resten är döt korallskelett från hyllan gammalt 70 talet.

Har fått lite gratisinvånare från de små levande stenarna en nakenssnigel bland annat.

10: Har också ett 30 liter akvarie som går med UV pump och dopvärmare inget ljus i ett mörkt hörne med sötvatten för

påfylnad av avdunstat vatten och med remover i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här startade jag upp denna gången med så lite levande sten som möjligt mindre skit he he

1:Kranvatten alla Lasse orkade inte hålla på med Osmos.

2: Medel i vattnet för att göra kranvatten fiskvänligt fick gå i 24 timmar med UV pumparna på och inget ljus.

3:Sedan en 12 pack av detta och inget ljus:

http://www.prodibio.com/start-quickl...cal-filtration

181 à 360 liters Standard All box of 12 vials

4: Ytterligare 24 Timmar med detta inget ljus

5: Sedan i med 1 fisk 2 snäckor och en erremit samt en korall stjärnpolyp.

6: Det har nu gått i 6 veckor och funkar hur bra som hellst lagt till mer invånare.

7: Kör med detta Fos o silic remover PO4x4 pellets:

http://www.po4x4.com/Site/

8: Och detta kol en gång i månaden i max 3 dagar gör samma rening på denna tid som ett på en månad:

http://www.grotech-aquarientechnik.d...on-1000ml.html

9: Levande sten två bitar som inte är större än 5x5 centimeter resten är döt korallskelett från hyllan gammalt 70 talet.

Har fått lite gratisinvånare från de små levande stenarna en nakenssnigel bland annat.

10: Har också ett 30 liter akvarie som går med UV pump och dopvärmare inget ljus i ett mörkt hörne med sötvatten för

påfylnad av avdunstat vatten och med remover i.

Jag vill försöka köra det så enkelt som möjligt.

Bara levande sten som inredning och inga konstgjorda stenar, så lite tillsatser som möjligt, förutom Ca, Mg och dyl förstås.

UV-filter dödar ju bra bakterier också, så det är jag skeptisk till att använda, utom kanske vid sjukdom.

Osmosvatten, då man annars inte kan ha koll på vad man tillför karet.

Blev kanske lite off topic det här........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...