Gå till innehåll

Martins revkar


Soder

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Här kommer en presentation om mitt revkar. Jag har haft salt sedan ett år tillbaka och är nu inne på mitt andra kar. Det är ett 200 liters helglas kar med måtten 100x50x40 med sump på 54 liter. Där är ytavrinning till höger i karet med ett rör upp och två ner. Detta kar är köpt begagnat av Anderzon här på guiden som har gjort väldigt fint arbete med inredning och teknik.

Tekniken är som följer:

Belysning: maxspect razor 160w 16000k

Reefangel akvariedator som styr det mesta av tekniken

Reefangel doserpumpar 3 stycken

Skummare: bubble-magus curve 5

Returpump: Jebao 3000l dc

Streamers: 2x Jebao wp-25

11w uvc

ATO från fishstreet med 20l osmosbellare

50mg ozon som inte är igång

Det levande som finns i karet just nu är:

Är nog 35kg levande sten i karet och sumpen.

Gul kirurg

Två ocellaris clowner

Mandarin

En gul okinawae

Putsarräka

Eldräka

Pepparmintsräka

Boxarräka

Koraller är mycket blandat men tycker mest om LPS:er

Acropora, Montipora, Stylopora, Seriatopora, Favia, Galaxea, Euphyllia, Hydnopora, rodactys, Ricordea, Discosoma, knappar och stjärnpolyper.

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ni se vad det är för fel på denna Favia som har svårt att acklimatisera sig.

Köpte den för två veckor sedan och det var väl en liten vit fläck i kanten efter att jag koppat in den försiktigt.

Den vita ytan ökar med ett par millimeter om dagen och där är något lila slemmigt också.

har en annan Favia som inte alls haft samma problem med. Jag har gjort vattenbyte sedan dess men ingen bättring.

mina vattenvärden är

ca 430

mg 1290

kh 9,5

fosfat 0,07

nitratet vet jag inte men sist va det under 10

salinitet 1,0245

finns det något jag kan göra för att bromsa detta?

post-7818-14468933446241_thumb.jpg

post-7818-14468933446477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är precis vad jag gjort faktist, att kapa bort den döda vävnaden funkade inte så bra för det sprider sig i snittet igen. Jag valde att visa dessa bilder för där syns det tydligare. Jag funderar på om det är någon svamp eller parasit? Eller att den helt enkelt inte trivs med vattenvärdena även om de ser helt ok ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör bara 85% på razorn mitt på dagen pga bruna alger i sanden, men jag ska absolut ge det ett försök.

Tack för tipset.

euphylian står bara där tillfälligt och var inte där när det började. Har problem med vävnaden på andra sidan Favian. Men nu när jag ändå flyttar den så ska euphylian inte vara i närheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är det jag fick med mig hem från zoogiganten i Lomma idag. Där va mycket fint inne idag och fick lite beslutsångest om vilka koraller jag skulle välja. Det blev iallafall en mycket fin trachophyllia och två fraggar acroporor som hade blåa respektive gröna toppar. Jag har satt dem på botten så att de kan acklimatisera sig till belysningen.

post-7818-14468933496473_thumb.jpg

post-7818-1446893349679_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De här korallerna är mina favoriter just nu och de gör sig bäst under mycket blåljus. Tyvärr så gör varken mobilkameran eller fotografen dem rättvisa i färgåtergivningen. Har haft dålig tillväxt någon månad men under veckan har jag börjat dosera red seas NOPOX och det har verkligen varit bra. Har fått grym polypexpansion hos acropororna och topparna har börjat ljusna.

Floridan har delat sig under veckan och pumpar upp sig fint.

Köpte trachophyllian för en vecka sedan och den har inte bråkat något under acklimatiseringen.

Tyvärr så fortsätter långsam vävnadsdöd på min gröna Favia. Har provat med mindre ljus och sågat bort död vävnad. Nu har jag satt den där inte räkor och kirurgen kan äta på den skadade vävnaden.

post-7818-14468933538407_thumb.jpg

post-7818-14468933538643_thumb.jpg

post-7818-14468933538861_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter att jag hört de höga smällarna från karet igen så gick jag dit och fick se en snäcka utan skal flyta fritt i vattnet. Den var 1 cm, ihopkrupen och hade fortfarande sitt lock (operculum) med sig. Det måste vara något som jagar mina snäckor. Ska jag fortsätta misstänka pistolräka eller kan det vara en mantis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att min trachophyllia spottade ut något ikväll och det var svart i blåljuset. Han mår fint och blåser upp sig ordentligt på dagarnarna. Jag vet inte riktigt om man måste mata denna korall men jag har iallafall provat med fryst artemia. Senaste försöket var en vecka sedan men såg inte riktigt om den tog in maten. Har för mig att de kan ta både räkor och fisk i karet så man kan kanske prova något större som frysta räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har avslutat en kur med fauna marins algae x pga bruna alger i sanden. Det blev 4 doseringar över 8 dagar och det märktes stor skillnad redan från första dosen. Det har nu gått en vecka sen jag slutade doseringen och där kommer inga nya alger:)

Mina näringsvärden är nu låga (fosfat 0,02 och nitrat mellan 5-10) så jag har stora förhoppningar på att de inte ska komma tillbaka direkt iallafall. Fick dock betala ett pris för kuren i att en lila sjöborre och en eldräka strök med. Jag tror att det berodde på kuren. Det var konstigt med sjöborren för han släppte alla sina taggar på ett ställe och bara dog. Det måste ha gått väldigt snabbt för jag tyckte han såg helt normal ut dagen innan.

Eldräkan hittade jag i klorna på boxaräkan.

Mina koraller klarade sig hur bra som helst och hade bra polypexpansion under hela kuren.

post-7818-14468933750691_thumb.jpg

post-7818-14468933750907_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade och det har tillkommit en hel del nya koraller. Mestadels acroporor men även flakväxande montiporor och en BTA. Det har inte blivit några nya fiskar för jag ska åka på semester inom en månad och vill ha full koll på dem.

Håller som mest på att automatisera så mycket som möjligt så karet klarar sig utan mig i två veckor.

Jag justerar in ballingen och känner mig rätt så nöjd då värdena blir mer och mer stabila. Jag automatiserar matningen med hjälp av min reefangel som stänger av alla streamer-pumpar klockan 15 varje dag och i sumpen har jag en eheim automatisk matare som matar direkt ner i returfaket. Det fungerar suveränt med pellets för de sjunker efter 5 sekunder och sugs in av returpumpen och det blir ingen gammal mat över vad jag har märkt.

Akvarievakten kommer att rengöra skummarkoppen och fylla på osmosvatten.

Några andra tips man ska tänka på när man åker på semester?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...