Gå till innehåll

Behöver råd om avrinning/retur


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej!

Sitter och kollar på vilka PVC delar jag kan behöva för min retur men är lite osäker. Mitt kar är på 240L och min sump på 98L. Jag tänkte köra med en OceanRunner 6500 och använda ett T-rör vid returen för att regrera trycket via en retur tillbaka till sumpen. Höjden från sumpen till karet blir ca 1.5 m.

Nedanför är en skiss på min sump konfigurering:

ret.jpg

Min standpipe är på 32mm (yttre diam), och jag tänkte ha likadant rör ner till sumpen med en kulventil för underhåll och ev. reglering. Låter det Ok att allt är 32mm? Jag har tänkt ha 2 st 45 graders böjar, men jag har möjlighet att ha röret rakt ner. Vilken konfiguration bör jag välja, och är det en bra idé med kulventilen?

Finns det en bättre lösning för kranar en kulventilerna?

Vilken diam bör mina retur rör vara, och hur bör jag ordna för framtida tillägg som UVC och kalkreaktor?

Tacksam för hjälp!!!

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Du behöver inte Korsröret för att reglera, du behöver endast 1 ventil på trycksidan av pumpen för reglering av flödet. Men det kan vara en bra idé att göra ett par avsättningar som du kan använda till t.ex. en kalkreaktor, alltså på trycksidan. 32mm från akvariet blir bra, 20 el. 25mm blir bra som retur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man rekommenderar helst att in ha ett fritt fall från ytavrinningen utan luta en del av röret i t.ex. 45 grader (för att dämpa fallet och därmed en del av djupet, men det går säkert också med din lösning).

Att ha en kran där är definitivt en bra idé om det händer nåt om man vill kontrollera flödet. Man brukar också ha storleken större på genomföringen och röret ner jämfört med själva standpipen.

Vill du använda samma pump till UVC och ha den förgrening som du har planerat så kan du väl koppla in UVC till ena utloppet. Själv har jag inga förgreningar, eftersom du kommer att förlora en hel del på vattentrycket när pumpen ska lyfta upp den 1.5 meter. Jag har fullt flöde upp och har istället en liten separat pump till UVCn

Röret upp tycker jag att du ska ha 16mm på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du ha en monsterpump till retur i ett sådan litet kar? Jag förstår att du vill koppla uvc på den också och på så sätt bara ha en pump men det tycker inte jag är så bra ifall pumpen havererar. jag gillar att sprida riskerna så man inte står där med skägget i brevlådan om något händer och tänk på att du inte behöver mer än 500L genom uv't till ditt kar och du behöver inte mer än 1000L i överlöpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla inlägg! :smiley20:

greger: inte till skummare (har ordnat en Deltec MC500), men till framtida kompletteringar (kalkr. UVC:n, etc)

Efter alla era förslag så kör jag med 32mm till sumpen, men jag kör 2 45 graders krökar som på bilden.

Jag köper då en svagare pump, ex. 3000L (med tanke på höjden). Tänkte komplettera cirkulationen med en Turbelle Stream när det är igång.

Däremot verkar det vara lite osäkert med retur rörens storlek? Vad är fördelarna/nackdelarna med 16 visavi 20/25mm? Och hur brukar man fästa pumpens utblås till PVC rören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan ju köra en scwd som vågmaskin,då passar 4-5000l/h ganska bra (6500 minus tryckhöjd)

tillvarkare brukar ju rekommendera en bit slang (eller nån annan flex-lösning mellan pump och rören)

jag skulle nog rekommendera 20-25 rör till returen, för att få större flöde med mindre tryck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste precis om scwd:n från AkvarieSystem sidan. Låter som ett bra system, men om en turbelle stream med kontroller är bättre så har jag tålamod till att spara. Ända problemet jag ser är att man måste använda slangar i stället för PVC:n.

20-25, låter bra med ett reducerat tryck. Däremot undrar jag hur själva pumparna är ampassade till retur rörens dimensioner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,använd minst 25mm till retur ,det blir mindre tryckförlust, ju grövre destå dättre,glömm inte provköra systemet innan du hivar i saltet,då kommer du säker fylla och tömma flera gånger innan du blir riktigt nöjd.Mvh Stefan

Hej Stefan, när du rekommenderar 25 mm, tänker du då att jag ska använda den kraftiga pumpen eller gäller detta även en svagare, ex. 3000L/h?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är till den svagare,har du en 3000lh pump så kanske du får upp mellan 1500-2000l till akvariet,det beror på hur många böjar du har,sedan när du kopplar pumpen så finns det olika sätt ,antinger använder du kopplingen som är med pumpen + en slang bit eller så använder pvc snabb kopplingar lite dyrare men det blir lättare att ta isär,pvc kopplingar finns i nästan alla storlekar.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört scwd ganska länge nu, och tycker det fungerar kanonbra.

fördelen är ju att du får en växelriktning på vattenflödet utan att ha fler pumpar i burken

jag har limmat pcv rör direkt på min scwd, genom att skära bort flänsen och ansluta 25 rör med en 25-20 förminskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, dom blir säkert kanon.

Det låter som om du är riktigt nöjd med "squiden", och det vore ett rejält billigare alternativ till en Tunze turbelle. Det jag oroar mig för är att kopplingarna inte blir säkra till scwd:n. Låter lite vanskligt att kapa flänsarna och limma, just därför det vore bra att se hur du gjort.

Så, om jag får försöka summera: OC6500 med 25mm rör system till en scwd till två utblås på vardera sida av karet (jag kör med T-rör till refugum + retur som på bilden med kulventiler). 32mm rör till sump med kulventil och 2x 45 graders vinklar för lite friktion.

Kanske jag kommer igång snabbare en vad jag tänkt mig =)

Tusen tack alla! Ser fram emot att se bilderna! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,tänk bara på att rören från sumpen antingen är strax under ytan,har du dom djupare måste du borra ett hål i rören ca1-2cm under ytan,då får du inte baksug om pumpen stannar,där vattnet kommer från akvariet kan du limma två glas skivor tex 10x10cm med en öppning i botten där har du blå filter matta, samma har du uppåt,sätt en blå matta runt röret och stoppa ned i glas låda som du byggt,då slipper du salt stänk och det tar det mästa av bubblorna.Mvh tefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ja stoppar du ned en blå matta i den så fångas bubblorna lika dant uppåt så skvätter det inte ur sumpen,back ventiler är bra men inte 100 procentiga,det blir alltid lite avlagringar och alger i rören,använder du 10cm tjock matta så kan avståndet vara mellan 5-8cm mellan botten och glas skivor,det dämpar även lite ljud.vill du så kan en av glas skivorna gå till botten så kan du välja åt vilket håll du leder vattnet ,och gör du den lite större så kan du även stoppa i returen från skummaren om du får problem med bubblor.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det blir bra ,vill du dämpa pumpljud så kan du ha en limmad glasskiva som du klämmer fast pumpen in lindad i blåmatta emellan ,och en slang bit mellan pump och retur rör,då blir det tyst,glömm inte att provköra innan du häller i saltet, lycka till Mvh Stefan ps om du ska ta isär när du limmat så använder du varmlufts pistol ,invändigt såga röret värm och använd en radio tång, utvändigt om du ska ta bort en böj, värm böjen peta in en liten skruvmejsel och öppna limmfogen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej hur en OR6500 är som pump men efter andra sagt så kanske du skall välja en annan pump denna skall visst låta en massa. Kanske ej gör nått om skåpet är väl isolerat

Eheim är ju alltid eheim tysta och kvalite tycker jag.

Allt är ju inte igång så en deltec eller RedDragon pump kanske kan vara nått som returpump men kostar desto mer men det är det värt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en OR2500 till invatten på skummaren och den är tyst och en OR3500 med needlewhell till skummaren och den väsnas inte så mycket heller hur deras 6500L är vet jag inte men att den är stor och klumpig det vet jag.

6500 har en tryckhöjd på 3,8m och drar 115w och då drar den 2,76kw per dygn och den kostar 1000:- per år i driftkostnad

2500 pumpar 2400l och drar 38w och har en tryckhöjd på 2,6m driftkostnad ca 350kr året.

3500 pumpar 3500L och drar 65w och har en tryckhöjd på 3,3m driftkostnad ca 570kr per år

Jag fattar fortfarande inte varför du ska ha en sådan stor pump till ett 240l kar du kommer att blåsa upp till tsunamivågor i karet med en 6500 även om du kopplar ett uv på den också för tryckhöjden upp till ditt kar är väl inte ett par meter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå,tsunami???? Jag kör med ca:10000l/tim i mitt 250l. Tunze stream + div.maxijet.

Inga problem,skulle gjärna köra med ändåmer om det inte vore för saltstänket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...