akutmottagning Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Har miljontals små sniglar i mitt kar som kommer fram på natten.Dom gör mycket nytta inte minsta alg någon stans all ls äe väl polerad .Men mängden skapar problem pumparna pumpar mindre till tex zeovit reaktorn då sniglarna fastnar överallt. Sen 1 av mina scolymior håller på att lämna in då sniglarna lägger sig på den och scolymian klarar inte smälta skalet så munnen är illa däran så får blåsa rent dom var dag annars kommer dom dö. Den röda kommer troligen dö då man ser skelettet i munnen.Finns det någon fisk som äter dessa?Manuellt bortag är omöjligt då det rör sig om miljontals. Citera
DaTrucka Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Tryckare tar väl snäckor. Men tyvärr ligger mycket annat i farozonen med.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
akutmottagning Postat 27 maj 2014 Författare Postat 27 maj 2014 Ja då ryker nog räkor o lite sps o lps med.så tyvär inget alternativ.Sniglarna är perfekta i fragg kar dock .Kollat runt lite verkar finnas dåligt med revsäkra snigel ätare. Sniglarna är rtunt 2-4mm Citera
mamadubba Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Min sjöborre käkar upp små sniglar om de råkar sitta i vägen när den kommer ångande, vet inte om alla gör det eller den här är extra elak. Vet tyvärr inte vilken art det är men den ser ut såhär: Citera
Michael Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Vanlig hederlig kulfisk. Jag har en som gått i mitt kar ca 2 år och den håller efter sniglar. Nackdelen är att han ger sig på rätt stora turbosar också. /Michael via mobil enhet. Citera
akutmottagning Postat 27 maj 2014 Författare Postat 27 maj 2014 Kulfiskarna "puffers" är väll inte rev vänliga Citera
hagbard Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 gul wrasse läste jag om,här en länk till wrasses http://www.reefs.com/magazine/151537-fish-tales-confessions-wrasse-aholic.html Citera
Laggeman Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Jag har haft en Drakgylta som plockade småsnäckor för mig. Den hade dock kul med att flytta på alla lösa stenar/fraggar, så du får se till att ha allt fastsatt om du köper en sådan. http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1379+314&pcatid=314 Citera
akutmottagning Postat 27 maj 2014 Författare Postat 27 maj 2014 Kanonbra tips! Trevliga fiskar med. Har en sixline wrasse den rör inte dom. Men är klart olika på olika wrasses Citera
Blåbert Postat 28 maj 2014 Postat 28 maj 2014 Jag är rätt övertygad om att du inte har en miljon sniglar, men om intrycket är det borde det inte var så svårt att skörda ganska väsentliga mängder... Förmodligen får du undan fler än om en stackars fisk skall sätta i sig tusentals... Citera
akutmottagning Postat 28 maj 2014 Författare Postat 28 maj 2014 Jag är rätt övertygad om att du inte har en miljon sniglar, men om intrycket är det borde det inte var så svårt att skörda ganska väsentliga mängder... Förmodligen får du undan fler än om en stackars fisk skall sätta i sig tusentals...har ca 90kg sten och all sten är propfull på nätterna Max 5mm mellan sniglarna miljontals är nog lite att ta i det hela men långt över 10,000stfunkar inte att suga upp dom och plocka 1 o 1 är inte o tänka på. Vill absolut inte utrota dom utan minska förökningen så tänkte nån fisk kunde äta av lite så det inte ökar ännu mersom sagt dom är väldigt bra att ha men under 4 års tid med stenen utan konkursans har populationen blivit problem med att dom fastnar i pumparna i sumpen Citera
hagbard Postat 28 maj 2014 Postat 28 maj 2014 jag kan ha missat det..men har du någon artbeskrivnng av dom små rackarna? Antar isåfall att tipsen haglar in Citera
NiXoN Postat 28 maj 2014 Postat 28 maj 2014 En gylta bör göra susen, sen kan man inte lova att den slutar käka när dom är på "lagom" nivå //NiXoN Citera
salar Postat 28 maj 2014 Postat 28 maj 2014 Börja med att skänka bort till folk som vill ha.Patrik Citera
akutmottagning Postat 28 maj 2014 Författare Postat 28 maj 2014 Colonista snails kallar dom dessa på reefcentral. Citera
salar Postat 29 maj 2014 Postat 29 maj 2014 Jag har inte upplevt att mina har blivit ett problem och jag tror att om du har 10000 så har du en liten guldgruva.Jag har aldrig märkt att dom fastnar i pumpar eller annan teknik men alla bäbisar gillar att sitta runt min avrinnings kam.Patrik Citera
akutmottagning Postat 29 maj 2014 Författare Postat 29 maj 2014 Absolut är det en guldgruva men skulle behöva hindra dom från att hamna i sumpen. Och dom lägger sig o dör i scolymior och på alla montiporor och orsakar död den vägen. Citera
blackizzz Postat 29 maj 2014 Postat 29 maj 2014 Filterstrumpa där rören kommer ned i sumpen? Det borde ju "fånga" dem, tillfälligt i alla fall, sen får du tömma den då och då.Sen en wrasse som gillar dem, så kan den säkert hålla beståndet i schack. Citera
turboadde Postat 29 maj 2014 Postat 29 maj 2014 Har liknande problem fast mina blir större. Jag plockar mina manuellt då och då men skulle gärna sluppit det. Dom fastnar också i tekniken. Impellern till skummaren brukar vara en fin mötesplats för dom. Har även fått bytt en impeller i en aquabee returpump pga av dom så någon guldgruva har dom inte vart för mig i alla fall hehe.Jag tror inte riktigt att dom kryper ner i sumpen hos mig utan mer kanske föds där nere eller nått. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.