Gå till innehåll

snigel invasion lett till problem


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Har miljontals små sniglar i mitt kar som kommer fram på natten.

Dom gör mycket nytta inte minsta alg någon stans all ls äe väl polerad :).

Men mängden skapar problem pumparna pumpar mindre till tex zeovit reaktorn då sniglarna fastnar överallt.

Sen 1 av mina scolymior håller på att lämna in då sniglarna lägger sig på den och scolymian klarar inte smälta skalet så munnen är illa däran så får blåsa rent dom var dag annars kommer dom dö. Den röda kommer troligen dö då man ser skelettet i munnen.

Finns det någon fisk som äter dessa?

Manuellt bortag är omöjligt då det rör sig om miljontals.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är rätt övertygad om att du inte har en miljon sniglar, men om intrycket är det borde det inte var så svårt att skörda ganska väsentliga mängder... Förmodligen får du undan fler än om en stackars fisk skall sätta i sig tusentals...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är rätt övertygad om att du inte har en miljon sniglar, men om intrycket är det borde det inte var så svårt att skörda ganska väsentliga mängder... Förmodligen får du undan fler än om en stackars fisk skall sätta i sig tusentals...

har ca 90kg sten och all sten är propfull på nätterna Max 5mm mellan sniglarna

miljontals är nog lite att ta i det hela men långt över 10,000st

funkar inte att suga upp dom och plocka 1 o 1 är inte o tänka på. Vill absolut inte utrota dom utan minska förökningen så tänkte nån fisk kunde äta av lite så det inte ökar ännu mer

som sagt dom är väldigt bra att ha men under 4 års tid med stenen utan konkursans har populationen blivit problem med att dom fastnar i pumparna i sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte upplevt att mina har blivit ett problem och jag tror att om du har 10000 så har du en liten guldgruva.

Jag har aldrig märkt att dom fastnar i pumpar eller annan teknik men alla bäbisar gillar att sitta runt min avrinnings kam.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har liknande problem fast mina blir större. Jag plockar mina manuellt då och då men skulle gärna sluppit det. Dom fastnar också i tekniken. Impellern till skummaren brukar vara en fin mötesplats för dom. Har även fått bytt en impeller i en aquabee returpump pga av dom så någon guldgruva har dom inte vart för mig i alla fall hehe.

Jag tror inte riktigt att dom kryper ner i sumpen hos mig utan mer kanske föds där nere eller nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...