Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Nu har jag haft min lilla inkörda 45 lit nano hemma i en vecka. Jag har gjort två vattenbyten á 7 lit/gång och fyllt på med ca 2 lit sötvatten under tiden för att kompensera för avdunstningen. Vattnet renas via osmos och jag har testat kranvattnet efter osmos-rening så det är ok.

Ph ligger precis på 8,0

Kh på 7,4

calcium 430

1,026

25 grader

Nitrat 20

Inget nitrit eller silikater

Nitratet är fortfarande för högt, räcker det med vattenbyten för att få ner värdet? Eller är det något annat jag bör komplettera med?

Ska jag göra ett par vattenbyten till under veckan (fre och sön á 7 lit/gång) eller ska jag byta 15 liter vid ett och samma tillfälle istället?

Är det något ni veteraner tycker jag bör tillsätta i vattnet? Lite Kalkwasser?

Postat

Personligen skulle jag höja Kh till 9-10 med hjälp av lite bikarbonat löst i osmosvatten. Försöka hålla kalciumet på samma nivå. Vattenbyten räcker nog. Sänka salthalten till 1,024. Hänga upp en påse/strumpa med Rowaphos eller Aquaphos.

Jag skulle rekommendera de mindre vattenbytena (7 l).

Postat

Tack för tipsen

- Så lite Coop bikarbonat enligt anvisningar på forumet som jag droppar i lite varje dag i pumpfacket? 50 ml/vecka?

-Behålla 1,026

- Strumpa med Rowaphos eller Aquaphos i mittersta bakre facket

Levande stenen är inkörd och jag har bara lite mjukisar i det för tillfället + 2 små blåbenade eremiter, en astraea snigel och någon slags sjöstjärna som hela tiden gömmer sig www.gruvhammar.com (bilden längst ner)

Postat

Läs artikeln!

För tillfället kör jag med Santa Maria bikarbonat men skall beställa från Tyskland lite större mängd. Prova dig fram hur mycket som går åt. Kh ändrar sig betydligt snabbare än Ca och jag tillsätter bikarbonat 2ggr/dygn (totalt 8 g/dygn i mitt 325 liters med hyfsat mycket, men relativt små, stenkoraller). Men 1 ggn/dygn är bra. Salthalt 35 ppt (är bara förvirrad av densiteterna). Och strumpan (har själv Rowaphos i en Sera filterpåse som jag satt i pumpfacket).

Postat

Hej,

Rowaphos har väl inget med nitrater att göra?

Klart att det är bäst med så låga nitrat-värden som möjligt men 20ppm är väl ingen kris.

Mitt nitrat pendlar mellan 5 - 25ppm, ser ingen betydelse av detta på mjukkoraller, anemon m.m.

Lagom med caulerpa, bättre skummning, tjockare sandlager, ta bort partkelfiler såsom vadd/ skumplats m.m......detta kan hjälpa.

Postat

Jag tänkte skaffa mig någon räka eller två + någon mer mjukis. Men innan jag gör det vill jag ha hyfsad kotroll på värdena. Nitrat kring 5-10 borde väl vara ok för ett så litet kar som detta.

Caulerpa har jag funderat på lägga i, så det tänkte jag mig längre fram.

Skummning har jag ingen = vattenbyten

Tjockare sandlager - har läst att bottenytans storlek inte räcker till för detta lilla 45 lit kar så det kan snarare bli problem.

Skumplast har jag vid ytavrinningen. Den kramar jag ur under rinnande rumstempererat vatten vid vattenbyte.

Jag har två små påsar med aktivt kol i ena kammaren i bak, efter skumplastfiltret.

Postat

nitrat på 20 är helt acceptabelt,jag tycker inte du behöver göra nånting om akvariet är stabilt på dessa nivåer annat än att se till att skummningen funkar, och att eventuella filterpatroner görs rena varje vecka + regelbundna vattenbyten.

jag skulle möjligen buffra lite med bikarbonat,kh+ eller triplebuffer,för att höja kh till runt 8 så höjer du ph´t ett par tiondelar samtidigt.

Postat

skaffa en liten skummare,finns små luftdrivna som funkar utmärkt till såna applikationer,eller bygg en själv av en liten pet-flaska och ett litet powerhead -finns nån länk här på guiden.

så att du kompensenserar för den ökade belastningen av djuren du stoppar i.

Postat

Phosphate

The "simplest" form of phosphorus in reef aquaria is inorganic orthophosphate (H3PO4, H2PO4-, HPO4--, and PO4--- are all forms of orthophosphate). Orthophosphate is the form of phosphorus that most test kits measure. It is also present in natural seawater, although other forms do exist there as well. Its concentration in seawater varies greatly from place to place, and also with depth and with the time of day. Surface waters are greatly depleted in phosphate relative to deeper waters, due to biological activities in the surface waters that sequester phosphate in organisms. Typical ocean surface phosphate concentrations are very low by reefkeeping standards, sometimes as low as 0.005 ppm.

Absent of specific efforts to minimize the phosphate level, it will typically accumulate and rise in reef aquaria. It is introduced mostly with foods, but can also enter with top-off water and in some methods of calcium and alkalinity supplementation.

If allowed to rise above natural levels, phosphate can cause two undesirable results. One is inhibition of calcification. That is, it can reduce the rate at which corals and coralline algae can build calcium carbonate skeletons, potentially stunting their growth.

Phosphate can also be a limiting nutrient for algae growth. If phosphate is allowed to accumulate, algae growth may become problematic. At concentrations below about 0.03 ppm, the growth rate of many species of phytoplankton depends on the phosphate concentration (assuming that something else is not limiting growth, such as nitrogen or iron). Above this level, the growth rate of many of the ocean's organisms is independent of phosphate concentration (although this relationship is more complicated in a reef aquarium containing iron and/or nitrogen sources such as nitrate above natural levels). So deterring algae growth by controlling phosphate requires keeping phosphate levels quite low.

For these reasons, phosphate should be kept below 0.03 ppm. Whether keeping it below 0.01 ppm will yield substantial additional benefits remains to be established, but that is a goal that some aquarists are pursuing with various ways of exporting phosphate. The best ways to maintain low levels of phosphate in normal aquaria are to incorporate some combination of phosphate export mechanisms, such as growing and harvesting macroalgae or other rapidly growing organisms, using foods without excessive phosphate, skimming, using limewater, and using phosphate binding media, especially those that are iron-based (which are always brown or black). Some aquarists have also tried to reduce phosphate by inducing blooms of microorganisms such as bacteria. This last method should, in my opinion, be left to experienced aquarists.

Från samma artikel. Man kan använda Rowaphos för att undvika höga halter av fosfat.

Postat

Tack för länken Lejonkungen den var kanon!

Glömde att nämna att Jag testade även med Saliferts Fosfat test och värdet var helt ok enligt intruktionerna som följade med. (kommer inte ihåg värdet i huvudet)

Ammoniak har jag inte testat, är det vettig att köpa på sig en sån test också?

Tror ni det blir för stor belastning med två små räkor i det här lilla karet?

Postat

Med tanke på att karet har vart igång en vecka så tycker jag att du ska vänta och se vad som händer. Och undertiden fortsätta med dina vattenbyten. Om du gör dina vattenbyten med ett vettigt salt så ska det inte behövas några andra tillsatser.

Det tar ca en månad innan värdena börjar att bli någorlunda stabila.

Amoniak test är bra vid uppstart av akvarium för det ger en tidig signal om belastningen i karet.

Postat

Jag vet inte om man kan kalla det nystartat. Det är nytt för mig, men karet har varit igång ett halvår eller år (eller vad det nu kan vara).

Jag hämtade karet för en vecka sedan. Jag la ls i hinkar och fyllde på med vatten från karet. Sedan lät jag 1/5 - 1/4 del av vattnet vara kvar i karet. Resten hällde jag i en plastdunk.

Akvariet transporterades sedan i ca 30 min i bil och sen la jag tillbaka stenarna och fyllde försiktigt på det ursprungliga vattnet i bak där filter och pump står.

Jag fyllde på med lite destillerat vatten dagen efter för att kompensera det som försvunnit på vägen.

Mina Salifert tester fick jag ett par dagar senare tillsammans med Osmosen

Postat

Det är att betrakta som ett nystartat. Att flytta ett kar kan innebära en besvärligare och längre inkörningsperiod än att starta ett nytt. Flytt av akvarium innebär alltid belastning av karet och beroende på hur mycket som dör under flytten så blir resutlatet olika. Har man en himla tur så märks det knappt att man har flyttat karet.

Postat

Jag tycker att du kan börja belasta karet när vattenvärdena har vart jämna och stabila en vecka.

Nitrat toppen du har nu beror förmodligen på sånt som dog under flytten. Så ditt nitrat kommer nog sjunka av sig självt den närmaste veckan.

Postat

Man ska vänta med belysningen till nitratet är 0 eller i alla fall under 1mg/l för att minska en massa vidriga alger det är betydligt enklare att få problem alger med höga nitratvärden + ljus. vänta och låt det stå ifred tills värderna är bra sen kan du börja lite försiktigt med ljus och sedan levande

Postat

tack, nu känner jag mig lite lugnare.

Visserligen är det här lilla karet mest tänkt som en sak att träna mig på och få in rutinerna, men man vill ju inte att saker dör i onödan pga man läst på för dåligt.

Postat

35 parts per thousand = 35 delar på tusen (i vikt). Olika temperaturer ger olika täthet. Om man blandar 35 gram salt per liter vatten får man inte salthalten 35 gram per liter för det salt du blandar innehåller litet kristallvatten (ungefär 8 gram). Salthalten blir alltså mindre än 35 gram per liter. Om man blandar lite magnesiumsulfat med lite natriumklorid och löser detta i vatten får man en viss höjning av tätheten och joner av natrium, magnesium, klor och sulfat. Om man i stället blandar natriumsulfat med magnesiumklorid för att få samma mängd joner går det åt en annan mängd salt för mängden kristallvatten som ingår är inte samma. Om man torkar saltvatten och väger resterna är det inte säkert att det blir samma blandning av fasta ämnen man väger som de man blandar till salt som sedan skall lösas i vatten. Därför är värdena olika. Det behöver alltså inte vara något fel.

Vanliga aerometrar ( flytande) brukar vara kalibrerade för 20 grader celcius.

1.026 vid 20 grader motsvarar 1.025 vid 30 grader.

En Refraktometer visar mängden torkat salt man skulle få ur vattnet.

Postat

Otherwise, I suggest targeting a salinity of 35 ppt (specific gravity = 1.0264; conductivity = 53 mS/cm). Utdrag av artikel av Randy F-H. OBS var heltalsavgränsaren sitter. Tyskarna skriver sitt Dichte vid 25 grader celcius till 1023.3 för 35 psu. OBS var heltalsavgränsaren sitter.

Postat

Aha. Nu vet jag. Tyskarna mäter i g/cm3 eller kg/m3 och amerikanerna relationen mellan densiteten för saltlösningen och densiteten av rent vatten vid den temperaturen!

Rent vatten väger vid 20 gr C 0,998206 g/cm3 eller 998,206 kg/m3. Salvatten med S=35 väger 1024,8 kg/m3. Amerikanerna får alltså 1024,8/998,206=1,0266.

Förvirrande. Men hoppas fler än jag kan ha nytta av vetskapen.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...