Gå till innehåll

8 watt T5


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

då får du köpa rätt många rör innnan det blir effekt av det.

dessa FDH ljuskällor är mycket ljussvaga.

tycker att du bör skaffa en 70w MD. ger mer ljus för pengarna och priset på armaturer och ljuskällor blir billigare med MD. livslängden är även längre på MD än FDH-miniatyr.

bara att spara på MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte satsa på en 24w eller 36w T5 compact från Interpet? Triplus rör ligger på 14000k. Röret kostar ca 10 Eur för 24w och ca 15 Eur för 36w och sen behövs kontaktdosan för ca 15-20 Eur = 25-35 Eur + frakt.

Har du plats för ca 50 cm på längden så kan du lätt få plats med 2 x 36 w, vilket brukar räcka för de flesta i ett litet kar.

http://www.surreypetsupplies.co.uk/acatalog/Lighting_Marine.html eller www.hobbyriff.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he he...sorry, men jag känner mig som ett frågetecken. Kan du inte vara bussig och förklara lite närmare för mig. Försöker lära mig i lysrörsdjungeln.

pc=power compact=kompaktlysrör - är ljusutbytet lägre på ett pc än på andra T5 rör?

FDH - vad betyder det?

FSD - vad betyder det?

FD - vad betyder det?

de s.k. power-compact är ju ett kompaktlysrör och inte en T5 FDH utan en FSD.

ljusutbytet i dessa är lägre än hos FD och FDH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
he he he...sorry, men jag känner mig som ett frågetecken. Kan du inte vara bussig och förklara lite närmare för mig. Försöker lära mig i lysrörsdjungeln.

pc=power compact=kompaktlysrör - är ljusutbytet lägre på ett pc än på andra T5 rör?

FDH - vad betyder det?

FSD - vad betyder det?

FD - vad betyder det?

detta min vän är ilcos; International Lamp COding System.

de olika lamptyperna het bokstäver. med det systemet vet alla i hela världen vad man menar.

då behöver man inte säga HPI till philips och HQI till osrma utan just en sådan ljuskälla heter ett bestämt namn världen över oavsett vad tillverkarna kallar sina lampor.

FD=rak T8 tub med 2 stift i varje enda.

FDH=rak T5 tub med 2 stift i -||-

[alla T5-rör saknar en elektrod i ena änden tillskillnad mot FD som har i båda. det ger FD bättre förvärmning och längre livslängd]

FSD=kompaktlysrör - 2 stavar, 2 stift och integrerad tändare.

kompaktlysrör har lägreljusutbyte än raka lysrör. inte mycket lägre, men lite.

s.k. power compact är ju bara ett påhittat ord. använd ILCOS-koderna i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för lektionen.

För att då koppla tillbaka till tråden. De 2 x 8w T5 som Drakfisken säljer borde vara för lite för de flesta nano kar. Då återstår väl endast två alternativ när man har en begränsad yta:

1) 70W/150W HM om karet är öppet. Har sett väldigt små och kompakta lösningar på någon site.

2) T5 Compact från Interpet när man har huv. förslagsvis 2 x 24w för kar där man får plats med rör och don på totalt 40 cm i längd och 2 x 36 w för kar där man får plats med rör och don på totalt 50 cm i längd.

Eller finns det fler alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte tänka mig att mm eller tiondelar spelar någon roll men det en ena röret jag har är mellan 17,4 och 17,2mm tunnast på mitten. Det gäller samma för båda rördelarna. När jag tittar på röret (lysande) ser jag att det vita delen har den moderna fosfortypen som finns t.ex i Philips 800 serien eller T5 Daylight.Inte som i billiga lysrörslampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...