Gå till innehåll

vattenfiltret Björnfilter istället för ro "anläggning"


stigsdotter

Rekommenderade inlägg

varför är osmos vatten bättre då?:confused:

Vatten som har passerat ett bra osmosfilter har blivit renat från ALLA orenheter, salter, näringsämnen osv. Nu har vi inte riktigt tillgång till anläggningar som tar bort allt, men den absolut största delen av dessa ämnen tas bort i de anläggningar vi använder.

En anläggning gjord för dricksvatten släpper igenom mycket mer, eftersom det är rent utav skadligt att dricka helt renat vatten. Kroppen behöver salter och ämnen i vattnet vi dricker.

Alltså är det mycket bättre renat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten som har passerat ett bra osmosfilter har blivit renat från ALLA orenheter, salter, näringsämnen osv. Nu har vi inte riktigt tillgång till anläggningar som tar bort allt, men den absolut största delen av dessa ämnen tas bort i de anläggningar vi använder.

En anläggning gjord för dricksvatten släpper igenom mycket mer, eftersom det är rent utav skadligt att dricka helt renat vatten. Kroppen behöver salter och ämnen i vattnet vi dricker.

Alltså är det mycket bättre renat :)

Ok, Jag har osmosvatten nu men har problem med hög nitrathalt i ozmos vattnet, ca 2,5 ppm??, vilket inte blir bra för saltkaret som får ett högt värde även där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick den med på köpet och verkar INTE bra---Aqualight RO System Picobello heter den..

Den är helt okej men det skulle inte förvåna mig minsta lilla om filtrena måste bytas i den! Det är första åtgärden att göra när använda osmosfilter verkar "dåliga" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är helt okej men det skulle inte förvåna mig minsta lilla om filtrena måste bytas i den! Det är första åtgärden att göra när använda osmosfilter verkar "dåliga" :)

Ja, det blir nog en helt ny osmos anläggning, har mycket järn, tror jag, i vattnet...diskmaskiner mm tar mycket stryk med bruna beläggningar....ingen lek med egen brunn och saltkar, 546L, skulle säkert behöva extra vattenfilter emellan ozmosen men det blir mycket dyr historia....Tack för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver du inte få bra dricks vatten så du slipper höga halter av järn vilket missfärgar det mesta och som du skriver påverkar diskmaskinen. Efter det sätter du ett ro filter till ditt kar. Kolla på rent-postvand.dk han säljer filter för dricksvatten också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en koll av vattnet också så det är tjänligt då ni har egen brunn.

Jo vattnet är kollat och helt tjänligt inom alla gränser :) Fick reda på idag att mäta osmos vatten ger inga tillförlitliga svar och att mitt värde var ingen panik med, beroende vad man har i karet så kan nitrat värden ha olika betydelse för olika koraller....skrämde upp mig själv när man inte är så insatt och man mäter och mäter och mäter värden hit och dit så det går runt i skallen. Tack för svar iallafall och ny osmos är beställd från Drakfisken....ett extra filter mellan kranvatten och osmos skulle ändå vara bra, men hoppas på att kommun ska få tummen ur och låta oss få koppla upp på kommunalt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med testerna och skynda långsamt. Tålamod är ledstjärnan hos oss, snabba förändringar är ej bra. Så kolla var tredje dag typ eller var sjunde dag. Mata ej för mycket i början du kan mata var tredje dag. Det som kan hända är att du får alg explosion i början men städpatrull är bra att ha. Tänk på att koppa in snäckor/sniglar då dessa har membran så plötslig salthalt ändring kan orsaka problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med testerna och skynda långsamt. Tålamod är ledstjärnan hos oss, snabba förändringar är ej bra. Så kolla var tredje dag typ eller var sjunde dag. Mata ej för mycket i början du kan mata var tredje dag. Det som kan hända är att du får alg explosion i början men städpatrull är bra att ha. Tänk på att koppa in snäckor/sniglar då dessa har membran så plötslig salthalt ändring kan orsaka problem.

Jag har haft mitt kar sedan slutet av april och verkar gått ganska bra fiskar och koraller har sett ok ut därför skrämselhicka när värden började ändras, som du säger, tålamod skynda långsamt är det som gäller :smiley20:post-8419-14468933638826_thumb.jpg ska försöka få till en bild på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten som har passerat ett bra osmosfilter har blivit renat från ALLA orenheter, salter, näringsämnen osv. Nu har vi inte riktigt tillgång till anläggningar som tar bort allt, men den absolut största delen av dessa ämnen tas bort i de anläggningar vi använder.

En anläggning gjord för dricksvatten släpper igenom mycket mer, eftersom det är rent utav skadligt att dricka helt renat vatten. Kroppen behöver salter och ämnen i vattnet vi dricker.

Alltså är det mycket bättre renat :)

seglivad myt :)

Absolut inte på något sätt skadligt att dricka helt renat vatten. Du får i dig tillräckligt genom övrig kost. Och avstår du övrig kost får du större problem än att du dricker osmosvatten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

seglivad myt :)

Absolut inte på något sätt skadligt att dricka helt renat vatten. Du får i dig tillräckligt genom övrig kost. Och avstår du övrig kost får du större problem än att du dricker osmosvatten ;)

Verkar finnas olika åsikter om detta, har hört både och.

Borde kanske formulerat mig lite annorlunda, att ha osmosvatten som sin enda vattenkälla (inte dryckkälla, vatten) kan vara mycket skadligt. (Detta är direktöversatt från en osmosfiltertillverkares informationssida, kan vara så att de bara skyddar sig själva, men men)

Detta då osmos (processen) kommer att ta bort ämnen UR vår kropp då dessa ämnen inte finns i osmosvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för jag kan mycket men att kroppen lämnar saker den behöver för man dricker ro vatten känns som en bluff.

Om dina värden har ändrat sig tänk på vad du kanske har ändrat i daglig rutin. Många gånger så ser man vad som felas och kan mäta för att bekräfta helt enkelt. Men fin bild har du på ditt kar, lyckats bra med där. Är det nitrit så minska på matningen lite då bakterierna hinner med processen. Men ta det lugnt som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Artikel på engelska men då kroppen själv tar upp det den behöver av det vi intar hur kan den lämna ifrån sig det som ro saknar. Det jag kan hålla med om att vissa saker kan bli brist på och det vi ej behöver kommer den naturliga vägen. Nu är vi offtopic mot TS fråga och vi alla har olika uppfattningar om mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WHO har publicerat en omfattande artikel som avskriver farorna med att dricka osmosvatten.

Wikipedia är inte att lita på alla gånger.

Gå in på sidan, det här är en wikipediasida om PROCESSEN osmos, inte omvänd osmos som ett vattenfilter.

Den förklarar endast hur osmos fungerar, och jag använde denna för att Jacs inte förstod hur osmosprocessen skulle kunna ha något med detta att göra.

Länka gärna artikeln från WHO, vore intressant att läsa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...