Gå till innehåll

hjälp mig...morsan tappade skummarkoppen ner i cementgolvet. var hittar jag en t en d


Guest lysröret

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

var idag och letade efter delar lite detaljer som jag tänkte sätt på skummaren.

skummaren är i grunden en deltec turbo 1250. tog med mig koppen in i affären. gamla morsan var med då hon skulle gå i annan affär senare. bad henne hålla skummarkoppen...hon tog den och höll den några sekunder och tappade den. kände hur hjärnan sackade efter. inombord fick jag en mindre schock. koppens fästanordningar och plastfoten sprack.

finns det lösa skummarkoppar till en DELTEC 1250?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns säkert som reservdel, tyvärr kan det säkert kosta en hel del + att det tar lite tid att få hem om man använder Svenska återförsäljare. Mitt tips skulle vara att antingen höra med Deltec direkt i England, alternativt lyssna med nån återförsäljare här i Sverige om de inte kunde sälja en kopp till en skummare som dom har i lager och beställa en ny till sig själva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nu ska i få höra...

var idag i olycksaffären och skaffa nya detaljer och ny reaktionskammare. och nya packningar. jag måste inbart kapa av foten en bit upp och sätta dit den på den nya reaktionskammaren. reaktionskammaren är mer än dubbelt så hög som orginalet.

gissa om jag är glad. plånboken också, kostade 152kr.

jag slipper lägga ut 3700 på en nya. jippi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Det funkar förutsatt att skummaren står i vatten samt att du har en pump som pumpar in vatten i skummaren.

att ha denna stående i vatten är svårt då längden är större än höjden på karet.

jag tänkte ha den i jämnhöjd med karet så att den får samma funktion.

sen tänkte jag att jag skulle ha en ehim-pump till den.

skulle detta funka?

och hur stark ska pumpen vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

sk1245.JPG

japp, här är bilden.

jag sätter ett utlopp längst ner. utloppet ska gå uppåt mot koppen och böjas i samma höjd för att sen gå ner i karet.

annars ska den få stå i karet.

har ni några tips på hur den ska stå och och var? ska det dit nåt extra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längst upp vid kröken i utloppet där det vänder ned behöver du ha ett luftinlopp från en luftslang eller dylikt annnars rinner det ner som i en hävert. Nivån där skall vara ungefär 5 - 6 centimeter lägre än reduceringen från reaktionskammaren till stigarröret för skummet. Vattnet i reaktionskammaren står så mycket högre eftersom det är lättare med all luft inblandad.

Skummaren bör nog stå i akvariet eftersom den säkert kommer att läcka en aning i någon av kopplingarna.

Hoppas röret är av PVC så det går att limma. Är det av polypropylen går det inte att limma.

Men du kanske har en plastsvets?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

vattenrör från silvan-bygg.

det är gummipackningar i skarvarna. när jag väl lyckats trycka dit dem så sä krävdes det 2 man för att lossa det. så läcker i skarvarna har jag svårt att tänka mig.

kan du inte rita en ritning hur du tänker dig stigigemla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det blir lättare att bygga den så den kan stå i karet,den kommer att läcka till 100%,du måste använda PVC eller plexi och limma alla skarvar,sedan måste du ha någon form av fästanordning så den inte välter,Det är lättare om du köper en gammal Sanderskummare och sätter dit din pump en sådan kan du köpa för några hundra lappar.Det är inte säkert att hemförsäkringen täcker en vattenskada med ett sådant hemmabygge,använd mark pvc tex 110 eller 160mm diameter,det finns både proppar muffar och förminskningar och det limmar du ihop .Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ja, nu har jag nästan hela skummaren färdig.

jag har sattdit rören från venturi-intaget mm.

stigröret ska komma på plats i morgon så att jag får rätt höjd automatiskt.

läckage är jag inte så rädd för eftersom jag ska limma och silikona.

jag kommer att lägga ut info om arbetets gång här varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...