Gå till innehåll

Weipro et50 ozone 0.5mg


DSB

Rekommenderade inlägg

Ja tror inte någon skummare gillar ozon i större effekt även om dom är godkända för det, jag har en 1455 deltec och den ska klara 50mg enligt instruktions boken, jag har bara kört ozon i skummare vilket är smidigt och funkat kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga "ozonsäkra" plaster - oavsett vad tillverkarna säger. Jag kör ozon genom min skummare (en aqua medic) och byter kanske vartannat år. Då är plasten slut vid utströmningen. Att applicera ozonet via skummaren är bra - syrestenar ger oftast inte önskvärd upplösning. Ett sätt att applicera ozon effektivt är att ha en pumphuvud med diffusor och låta den suga igenom ozonet från aggregatet. Placeras helst i sumpen om det är klarhet som eftersträvas - i karet om man använder ozonet för att bekämpa sjukdomar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för svaret, då har jag 2 varianter att välja på.

1. Genom skummaren.

2. Pump med diffuser.

För tillfället så lutar jag åt variant 1.

Den ozonapparat jag beställt är ju lite för liten för mitt akvarium men den borde räcka till för klart vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummarens utflöde tänkte jag låta gå ner i ett kolfilter. Akvariet är inbyggt i väggen och har således ett eget rum (om du förstår vad jag menar) och ovanför sumpen har jag en stor kanalfläkt, som ständigt är påslagen. Det borde väl räcka, eller tänker jag fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. Det var ju inte lätt att veta. Men ditt förslag med en reaktor är naturligtvis värt att titta närmare på.

Försökte hitta en bra reaktor på fishstreet, när jag beställde ozonapparaten, men hittade ingen vettig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart. Om jag har ozonen kopplad på ett T-kors (till skummaren), så är väl risken att den kommer att dra mycket lite luft genom ozongeneratorn om motståndet är för stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...