mrnorton Postat 5 juli 2014 Postat 5 juli 2014 Min ricordia har ynglat av sig om den nu kan det. Hur gör jag med dessa små som sitter i ytterkanten på den stora? tips. så jag inte förstör något. Citera
mrnorton Postat 5 juli 2014 Författare Postat 5 juli 2014 Flytta de små som sitter på stenen framför den stora. Det är en fem eller sex stycken. Citera
Orchide Postat 5 juli 2014 Postat 5 juli 2014 Hacka loss stenbiten de sitter på med stämjärn. Använd marginal så inte korallen skadas när stenen lossnar.Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk Citera
Hermanbrute Postat 5 juli 2014 Postat 5 juli 2014 Jag hade väntat tills dem blivit lite större. Inbillar mig att det blir enklare då Citera
mrnorton Postat 6 juli 2014 Författare Postat 6 juli 2014 Hacka loss stenbiten de sitter på med stämjärn. Använd marginal så inte korallen skadas när stenen lossnar.Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using TapatalkBlir nog svårt för stenen är stor och de sitter nära varandra så risken är att jag skadar dem då. Citera
jflod Postat 6 juli 2014 Postat 6 juli 2014 Min Florida delade sig på mitten. har aldrig haft tendens till en sån här avknoppning(är det olika på art?) Citera
Orchide Postat 6 juli 2014 Postat 6 juli 2014 Blir nog svårt för stenen är stor och de sitter nära varandra så risken är att jag skadar dem då.Beror ju såklart på hur de sitter. Tog loss några av mina genom att göra hål med jämna mellanrum runt hela ricordean i 45 graders lutning ungefär med smalt stämjärn, för att sedan ta ett större och få loss hela utan att skada korallen. Mina förökar sig hela tiden. Har gått från 5-6 st till 12 på 6 månader. Citera
Laggeman Postat 6 juli 2014 Postat 6 juli 2014 Denna förökar sig genom att släppa "sticklingar" i underkant som sen vandrar ut i ljuset. Den är extremt tålig och även om du sliter bort den från stenen så kommer det att komma upp en ny där den gamla satt så länge det finns delar kvar av den där. Däremot är det inte det enklaste att få den att fästa på nytt, då får man lägga den så den ligger still, tex i ett glas med en massa korallkross, så kan man flytta på den sen när den har fäst på en en ny stenbit. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.