Gå till innehåll

Red Sea Max 130


Christian_N

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag är helt ny på detta med saltvatten men har fascinerats länge av det. Kom äntligen till skott förra veckan och köpte ett RSM 130 med diverse utrustning för 2000:- Vilket jag tyckte var väldigt billigt. Då jag även fick med en kylare som kostade 5000:-

Jag var i alla fall och hämtade alla grejer i onsdags och fyllde med vatten för att se att allt var ok. Tyvärr verkar kylfläktarna i belysning lagt av så har beställt nytt från Bioted Marine och hoppas att det inte tar allt för lång tid att få grejerna.

Så på torsdagen var jag iväg och köpte salt och fyllde akvariet. Fick tyvärr bli kranvatten för osmosfiltret jag fick med hade killen antagligen haft liggande på källargolvet så det hade frusit. Ska se om jag kan få tag i delar så jag kan använda detta framöver. Ni kanske kan rekommendera var man hittar delar?

Tror ni att jag har gjort fel som slängde i sanden/gruset direkt? Killen jag köpte det av hade ju inte haft igång det på länge. Tänkte svänga in på Ciklidhuset i Lerum och köpa Levande Sten under veckan eller tycker ni det är för tidigt?

Lägger även in en bild så kan ni se hur det ser ut för tillfället!

post-8483-14468933744594_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det går alltid att flytta på substratet så att stenen kommer ner på glaset.

Sten kan du slänga i så fort saltet har löst sig, desto tidigare, desto bättre. Sedan så kommer det jobbiga: att vänta tåååååålmodigt på att karet skall cykla. Släng inte ner några djur innan vattenvärdena stabiliserat sig. Du kommar att fascineras över vad som kryper ut ut stenen, det kan finnas massor med skojjigt om det är frisk och fin. Se upp för glasrosor..

För priset du fick ditt akvarium så vore det konstigt om allt funkar tip-top, riktigt bra pris! Så det är bara att fixa problemen innan de leder till flera.

Lycka till och läs på ordentligt innan du slänger dig över butikerna.

/Oskar

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen och grattis till ett bra köp! Som bekolsyra skrev så är det bra att få i stenen så snart du kan och sen utnyttja tiden den cyklar, med att läsa på. Ett bra boktips när man startar är daniel knops "saltvattensakvariet - guiden för nybörjare". Kolla även in "saltvattenskemi för dummies" här på guiden.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag bor i en mindre stad så får jag ju planera mina inköp lite mer. Så tyvärr får stenen vänta några dagar till. Jag har suttit och läst i ett par månader nu känns det som. Så något borde väl ha satt sig!

Har ni några bra rekommendationer på vad man ska börja med sen när allt med sten och vatten är klart? Eftersom jag är helt ny så ska det vara så enkelt som möjligt. Jag skulle dock vilja ha en anemon och ett par clownfiskar. Det är så långt jag tänkt.. Men har inte bråttom med att köpa förrän allt funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har jag beställt ett ytterfilter för att kunna koppla till kylaren som jag fick med akvariet. Temperaturen stiger under dagarna så det ligger strax under 30 grader. Så nu måste jag få igång den känner jag. Hoppas jag lyckas få ihop det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orchide: Jag har testat det men det sjunker inte mer än en grad då. Har tyvärr en ganska varm lägenhet. Så jag får köra med kylaren under några månader. ;)

LN21: Tackar! Får väl se vad jag kan till utav det hela framöver. Jag håller er uppdaterade med bilder och text.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du den extra vattenkylningsfläkten som kan sitta längst bak till vänster?

http://shop.biotedmarin.se/red-sea-max-130-kylflaktskit/1231-0

Den sänker temperaturen ganska effektivt men ökar avdunstningen så då behöver man nästan en vatten-påfyllare.

Jag körde med den ett tag men min har börjat låta så nu kör jag bara båda smålocken öppna men funderar på att beställa en ny nu när det är så jäkla varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man lyckats klanta sig rejält! Lyckades få vatten ljusrampen och sen blev det kortslutning utan dess like! Så nu står jag här med en trasig belysning och en elbox som i och för sig funkar. Men uttaget för belysning har smält ihop. Någon som har en aning om vad komplett ljusramp och elbox kostar till ett RSM 130?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lyckades få igång belysningen igen för några dagar sen! Det visade sig att det bara är själva elboxen som är paj och den ligger på runt 1000:- Känns skönt att det inte var värre :ler:

Är det någon av er kunniga i detta forum som kan rekommendera vad man ska börja med? Koraller, fiskar o.s.v. Eftersom man är nybörjare så ska det ju vara relativt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt bara men lite clowner kan du börja med och lite mjuka koraller. RO enheten kan du likaväl handla en ny på rent-postvand.dk kostar ingen förmögenhet att få hem. Läs Lasses start av mollyhotell här på forumet, körde samma metod och allt lever ännu för mig men flyttat till 375L istället för 80L.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RO=osmos vatten ja, kolla vad dina delar kostar och sedan vad ett nytt kostar så slipper du ev. problem, ett begagnat filter där membranet kanske behöver bytas. Ser man när du kollar TDS-värdet på ut vattnet när membranet skall bytas. Så kan vara ide att inhandla en TDS-mätare också för just denna skull, annars har jag fått till mig att membranet bör bytas varje 6 månader men det är nog vid konstant användning sas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du rekommendera några koraller att börja med?

Som de flesta skriver så kan man ju börja med mjuka koraller, det man kan behöva tänka på där är bara att det finns vissa som sprider sig väldigt fort vilket för vissa kan vara oönskat. En gemensam faktor för nästan alla är att akvariet fort känns väldigt trångt.

Men jag tror att man i början egentligen kan hålla några få stenkoraller genom att enbart göra regelbundna vattenbyten utan att mäta så noga. Det gjorde jag, tricket är att identifiera när tillväxten kommit igång så mycket att värdena börjar sjunka.

En tabbe jag gjorde i början var att jag inte hade koll på vilken salthalt som mitt salt var balanserat för att hålla koraller och siktade mycket lägre än det och således också tillsatte för lite av de nödvändiga ämnena. Men det gick ju bra ändå, inget som dött.

Skaffar du tester för kH, Ca, Mg så har du ju bäst förutsättningar.

Sen är det väl såklart bra att inte skaffa nått allt för dyrt i början innan man har koll på allt, bästa är ju att köpa fragg av nån vänlig akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på och mäter var tredje eller fjärde dag. Fick med ett helt kit med massa olika tester så jag har till och med gjort ett exceldokument i datorn så jag kan följa värdena lätt.

Helt rätt! Vill ju inte börja med det dyraste direkt utan några billiga koraller och några clowner tänkte jag. Vad tycker ni om eremitkräftor? Ska man köpa en eller två sådana?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...