Gå till innehåll

Deltec vs aquael


nelson

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

skillnaderna är inte så stora mellan de olika. dock skiljer sig priset och funktionerna.

philips som är världsledande inom tillverkning av UVC-källor har ett ganska brett utbud av rör. det är dock vanligt att tillverkarna av utrustningen väljer ett ovenligare rö som kan vara svårare och dyrare att få tag i.

köp de vanliga standard som är billig och lätt att få tag på. de är på 5w,9w,11w,55w.

de som jag nämn finns i sverige för under 300 kr.

efter min erfarenhet av deltec så säger jag gå inte på deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquael är främst avsett för sötvattensakvarium. Jag har inte provat dem men jag inbillar mig att de är lite klenare.

Lifeguard har ett bra rykte och rekommenderas av många. Säkerligen alldeles utmärkta UV-filter.

Min röst går ändå till Deltec. Bra kvalitet och utmärkt funktion. Deltec använder sig av T5 teknik i sina UV vilket leder till kraftfullare strålning i förhållande till elkonsumtion. Lysrören håller dessutom längre tid och kostar inte så mycket att byta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det finns ju inget som säger att man måste ha en deltec-UV-strålningskälla till en deltec. går ju med annan tillverkare också.

jag har fått nog av deltec och deras aquabee. på lördag får jag bygga en ny reaktionskammare till min deltec då orginalet.

aquabee-pumpen måste jag köpa 2 nya reservdelar till också då de andra är paj.

jag är otursförföljd när det gäller deltec, tyvärr.

för min del är deltec=************ *******.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl lägga min röst på lifeguard/pentair, eftersom jag använt deras U-vn dom senaste 10 åren.

dock kan jag väl hålla med om att lampa/servicekit är lite dyrt,

i alla fall i sverige.

Kan väl tillägga att kvartsglasen är svindyra till alla UVn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Tack för infon, det lutar åt Deltec 11Watt

Mvh Nelson

Jättebra att du införskaffar ett UV tycker jag. Så slipper man förlora en massa fisk dyrt.

Men OM du ska ha den till ditt 300 liters akvarium så är det alldeles för klent enligt mig,

jag tror du kommer få ångra bittert att du bara tar en 11Wattare. Varför inte gå upp ett snäpp eller två?

Är det någon annan som har samma åsikt eller är det bara jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att det är på tok för lite, jag körde ett tag med ett 25W till min 450 burk, kunde lika gärna varit utan. Sen införskaffade jag ett 40W Lifeguard och det var en bra investering. Sen ÄR det en väldig skillnad på UV o UV det beror på konstruktionen. Ju längre vattnet bestrålas desto bättre, dessutom är det viktigt att vattnet får passera så nära som möjligt själva lampan. Lifeguard har en bra lösning på dessa punkter. Nu finns det även nya mer kompakta modeller av lifieguard som kan vara av intresse för dom som står i begrepp att handla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättebra att du införskaffar ett UV tycker jag. Så slipper man förlora en massa fisk dyrt.

Men OM du ska ha den till ditt 300 liters akvarium så är det alldeles för klent enligt mig,

jag tror du kommer få ångra bittert att du bara tar en 11Wattare. Varför inte gå upp ett snäpp eller två?

Är det någon annan som har samma åsikt eller är det bara jag?

Samma tanke från mig med. Ta 20w

Gjorde misstaget själv att köpa ett för klent uvc. Upptäckte prickar på min Acanthurus japonicus.Som blev väldigt många innan mitt beställda 20w kom hem.

När mitt Deltec 20W kopplades in försvann prickarna sakta men säkert. Har det andra som extra, bara plugga i kablen OM skulle behövas, Men det inte varit aktuellt ännu. Har nu 3 st hepatus (dorisar) som skall vara väldigt prickkänsliga sägs det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...