Gå till innehåll

Problem med lps(er)!?


Rekommenderade inlägg

Halloj! Har det senaste året haft stora problem med några lpser i mitt kar. Dom "blåser" inte upp sej och ser mest ut som skin och ben. Har provat det messta! Matat, inte matat, aminosyror, mindre flöde, hög/låg nitrat, hög/låg fosfat osv, osv. Fortsätter sura. Senaste månaderna har dom gått i ett nano och blev genast fina. Uppblåsta och med mattentaklena ute efter bara några dagar.

Nu när jag bytt tank och flyttat över dom dit så såg dom kanon ut i en vecka. För att nu gå tillbaka till skin och ben.

Nya förutsättningar men samma problem? Nu misstänker jag att ljuset kan vara boven. Har en ecotech radion över korallerna som körs på fullt några timmar mitt på dagen. Kan det vara problemet? Har ju haft dem över ett år nu så lite skumt...

Fungia, euphyllia, favia, cynarina och tubinara mår hur bra som helst.

Bilder på problemen!

14834986104_601fb4e69e_c.jpg

14834276571_5dec7a1718_c.jpg

14834991534_0b0fedbd18_c.jpg

Kan det vara ljuset eller har jag missat något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem med några LPSer. Har haft det förut och det höll säkert i sig i två månader. Sen en dag så slutade det och de gick tillbaka till ursprungsskicket efter bara några dagar.

Det jag gjorde då var att dosera ultra organic men har ingen aning om ifall det faktiskt var det som gjorde att det blev förbättring eller om det var något annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Långsökt...men konkurrens mellan koraller (krig). Jag hade problem med min ephyllia tills jag började byta vatten veckovis. Började samtidigt använda aktivt kol. Jag har nu både stenkoraller och mjukkoraller och det verkar vara krig mellan dem. Men din ephyllia verkar må bra + andra koraller, knepigt!

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någonting är på dina koraller. Djuret som är på och jäklas fanns inte i nanot är min gissning.

Ja som vi såg i fredags så verkar du onekligen ha rätt! Får lägga något over lpserna och se om det blir någon skillnad.

Hittade även denna som kan bekräffta det:

"Palette or Pacific blue tang (Paracanthurus hepatus)

Although it is one of the least likely surgeonfish to bother sessile invertebrates, even this species has been known to nip and feed on LPS corals on rare occasions. In the wild, they do not eat coral tissue but feed on algae, as well as zooplankton. In a reef tank, nipping at corals may occur, especially if the fish are not receiving enough to eat. Offer food to P. hepatus several times a day. Try finely chopped fresh or frozen seafood, mysid shrimp and vitamin-enriched brine shrimp. These fish will also eat frozen preparations for herbivores"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...