Danne68 Postat 11 augusti 2014 Postat 11 augusti 2014 Hejsan Jag rengjorde akvariet igårkväll , naturligtvis utan handskar. Möblerade om lite och såg att jag klämt Doris mellan en sten och bakre väggen.Försökte flytta stenen och samtidigt peta på henne så att hon kunde simma därifrån .Då sprattlade hon till och gav mig 2 stick av backfenan I höger långfinger.Drog upp handen och klämde ut lite blod , sköljde med kallt vatten och alsolsprit.Det smärtade ordentligt och började sticka I pek och ringfingret också , långfingret svullnade .Ringde sjukvårdsupplysningen och de visste inte om de var giftiga men kopplade mig till giftinformationscentralen som försökte hjälpa till med både böcker och bakjour läkaren.De kom fram till att jag skulle hålla handen I så varmt vatten som jag kunde , runt 46°C , I en halvtimme .Det blev lite bättre , men dunkade fortfarande rejält , tog en Ipren och så jag kunde jag somna.Idag är fingertoppen fortfarande väldigt stor och svullen och fingret går inte att böja .Har försökt att googla men hittar inget speciellt . Frun ringde Skansenakvariet som sa att de inte är giftiga .Är det någon som råkat ut för något liknande ?Ps. Doris lever och mår bra Citera
stigigemla Postat 11 augusti 2014 Postat 11 augusti 2014 Paletten är inte giftig men höll du på att flytta koraller kan du ha haft giftigt slem på fingret som kom in genom sticken.Är det Palythoa - palytoxin så tål det giftet kokning. Citera
greger Postat 11 augusti 2014 Postat 11 augusti 2014 Jag upplever nog att, åtminstone en del kirurgers, typ Naso och Parachanturus ryggfenor gör ont att sticka sig på - lite som ett stick av bi eller humla.Däremot är jag tämligen säker på att det inte är farligt, men det är klart att det kanske kan förstärkas av eventuella allergier. Citera
MartinForsström Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 Det kan ju vara en ganska härlig bakteriecoctail som kommit in i såret också. Jag tippar nog på det framför gift. Citera
stigigemla Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 Gick det inte för fort för att vara bakterier? Citera
Danne68 Postat 12 augusti 2014 Författare Postat 12 augusti 2014 Jag tycker också att det gick för fort för att vara bakterier eftersom jag kände smärtan och domningar på en gång . Däremot så kan ju bakterierna slunkit in också eftersom jag stack ner samma hand 2 ggr strax efter för att rädda Doris .Man har ju blivit getingstucken mm förr men smärtan och stickningarna har jag aldrig upplevt förr.Nu är endast sista leden på fingret svullen och hård , värken försvann efter natten .Lite klumpigt att använda fingret är det förståss. Citera
MartinForsström Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 Jag håller med, det låter inte riktigt bakteriellt. Allergisk reaktion? (Jag spånar lite fritt) Citera
Danne68 Postat 13 augusti 2014 Författare Postat 13 augusti 2014 Börjar bli bättre nu iaf. Vad använder ni för handskar i akvariet ? Citera
krille 55 Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Använder typ kirurghandskar, samma som vi använder när vi finslipar bilar inför lack. är ju rätt tunna så skyddar väl inte så bra mot sjöborrar o liknande men bra när man är o plockar bland korallerna Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.