Gå till innehåll

Funkar hur?


Tomtom

Rekommenderade inlägg

Den har som funktion att "flusha" systemet efter du kört osmosvatten. Rensar undan TDS från osmos-membranet. Enligt allt jag läst på en helt onödig funktion som inte fungerar i praktiken. Det är bättre att koppla ett T på slangen till DI-mediat och flusha bort smutsigt vatten ett tag innan du låter vattnet gå till kiselfiltret (för att spara på det).

Den skall vara i läge "off" för normal funktion, skapa osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kallas för spolventil och skall normalt vara stängd. Dvs då rinner det optimalt flöde för osmosen genom den.

Någon gång varannan var tredje månad kan man öppna den för att spola bort skit på osmosmembranets ingångssida. (5 minuter med max flöde).

Så förlänger man osmosens livslängd. Men jag tror att med den kvalitet vi har på svenskt vattenledningsvatten gör det ingen större skillnad.

De flesta osmoserna som säljs idag har inte spolventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ehm..... nu förstår jag inte riktigt vad ni säger.

Det ska alltid komma vatten ur två ställen på en osmos, renat vatten ur blått och avfalls/sköljvatten ur rött.

Annars förstör man i praktiken membranet.

Kranen är en flödesregulator där du ställer in förhållandet mellan avfallsvattnet och det renade vattnet, tex 4:1, vilket betyder att 4 liter vatten går i avloppet för varje liter som renas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...