Gå till innehåll

På böljan den blå 13 eller 14 september


Slanten

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada och kalla akvarister!

Ta fram din almanacka och boka in 13 eller 14 september för då ska vi ut med håven i högsta hugg och fånga lite av västkustens fauna. Vädret får bestämma vilken dag vi väljer.

Vi utgår från Lysekil och stävar ut på havet till en lämplig ö. Det kan vara värt hela resan att få se hur Bygert fångar fisk med sitt kastnät eller se hobbykaptenen blöta ner foten i iver över att fånga småfisk. Sen smakar även kaffet eller teet fantstiskt gott när man får se ut över ett glittrande hav.

Du behöver inte ha ett kallt akvarium hemma för att få följ med, ett intresse räcker långt. Vi kan säkert övertyga dig att starta ett eget kar.

Anmäl ditt intresse via PM till mig.

post-2834-14468933999451_thumb.jpg

post-2834-14468933998939_thumb.jpg

post-2834-14468933999206_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg flera stim med små mullar(Mullus surmuletus) ca 10 cm vid en strand i brofjorden idag. Riktigt fina. Borde vara en idealisk akvariefisk. Riktigt svårfångade dock, men med kasthåv borde det gå galant. Gott om tobis och sill också. Ca 19 grader i vattnet fortfarande.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var intressant, mulle är en fisk som varit rätt ovanlig vid svenska kusten men som kan vara på gång att bli vanligare som följd av klimatförändringar. Ser du stimvis är det så ovanligt att du borde gå in på artportalen och rapportera, det är intressant kunskap. Och visst, det skulle vara ett givet tillskott till ett kallt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det snart bara en vecka kvar till vår utflykt och förhoppningsvis kommer det bli en härlig sensommardag ute på nån ö i västerhavet. Ta gärna chansen att få klämma lite på vår inhemska fauna. Har vi lite tur kommer även ett par dykare med, som kan få upp lite mer udda och djuplevande djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en trevlig tur, tack övriga inblandade! Enda som dött på hemvägen var en snultra och den såg risig ut redan i mjärden. Stora berggyltan som fångades ser lite trött ut men lever och har magen neråt nu. Den har skador efter nät och såna där blir lätt infekterade av svamp och annat men det är bara att hoppas på det bästa. Klar förbättring av överlevnad nu med luftning i transportlådan, nu dör nästan inget.

Fångst bland annat berggylta, skärsnultra stensnultra, svart smörbult, mindre kantnål, eremit, krabbtaska, Nu inflyttat i 720 liter som precis blivit klart för nya hyresgäster. Får väl fixa en tråd för den burken kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skönt att berggyltan klarade färden hem. Han såg ju mest seg ut av din fångst där nere.

Din låda var spännande, man kände nästan din skräck när du körde över vägbulan framför oss i Lysekil dock :-)

Min transport med vanliga fiskpåsar var lyckad med och jag tappade inget vad jag märkte av. Men de såg lite trött ut i påsarna innan de packades upp. En portabel syrgastub hade inte varit fel... Svårt att hitta lämpliga påsar för berggyltor förstås. Det blir väl en sopsäck...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en riktigt trevlig tur och vilket väder vi fick!

Bygert och jag startade dagen i Rinkenäs småbåtshamn i Lysekil. Kolla på bifogad bild och leta upp den blå pricken.Vi (jag) klagade lite på att det var mulet, men vi var nöjda med temperaturen och vinden som kom från öster låg kring 5 m/s. Efter att ha fyllt vår lilla båt med spänner, kastnät, håvar och fika gav vi oss ut på böljan den blå. Först letade vi reda på en liten skyddad vik och lade i några mjärdar agnade med räkor och höll sedan tummarna. (Lila pil på sjökortet) En kvarts distansminut längre bort hade jag lagt ut ett skäddegarn under fredagskvällen och när vi kom dit och efter lite möda fått ombord hela nätet blev fångsten en Berggylta. Lite klent resultat, men gyltan var riktigt fint tecknad. På andra sidan ön låg vårt krabbegarn som faktiskt innehäll några krabbtaskor. En av dem hade akvariestorlek och fick följa med hem till Bygert.

Vi vände stäven mot sydväst och märkte under tiden vi åkte att solen bröt fram och värmen ökade lite till. Bygert föreslog att vi skulle besöka Gåsö och så fick det bli. Vi hittade en grund vik där det var lä och vattnet låg nästan som en spegel. (Röd pil). Nu fick alla grejor åka ur båten och hamnade på klippan. Om inte annat så får man i alla fall motion.

Nu hade Mikoto och sällskap kommit till Lysekil och ville få lift, så jag lämnade Bygert på ön. Väl framme i hamnen igen lassade vi i än mer grejor. Daniel, hans flickvän Sara och Saras kompis Sara med hund äntrade båten. Båten lämnade kaj och for tryggt mot äventyret på Gåsö, men efter fem minuter fick både kapten och motor skrämselhicka. Tvåtaktsmotoroljan var slut. Den ska man ju fylla på några gånger per säsong, men nån hade visst glömt att fixa det… Vi vände, kaptenen for iväg med fyrhjulingsfordonet, kom tillbaka, fyllde på och sen var vi på väg igen. Puh.

På Gåsö väntade Bygert med grillad lunch som vi åt med stor aptit. Sen började håvandet. Bygert hade redan kastat några vändor med sitt behändiga kastnät. Det fanns mest småfisk så efter några timmar var spännerna fyllda med bland annat lerstubb, kantnålar, räkor, små skärsnultror och massor med räkor. Jag hade turen att få upp några oidentifierade nakensnäckor.

Efter några timmars behagligt väder och trevlig samvaro beslöt vi att packa igen. Vi skulle ut och testa lyckan med vår lilla mini-trål. Väl framme vid den gröna pilen packade vi fram trålen och Bygert varnade att han hade konstigt inflytande på rep. Det räckte tydligen att han tittade på snöret, så blev det ett skatbo. Om det nu var hans inflytande eller inte ska vi låta vara osagt, men det blev ett ordentligt nystan innan vi var klara för att slänga i trålen.

Väl nere på botten fick motorn jobba, men det var lite svårt att se om vi rörde oss överhuvudtaget. Efter väl förrättat värv slet vi som djur för att få upp den trålen över relingen. Fångsten bestod mest av lera, lera och massor med små pyramidformade snäckor, en kamsjöstjärna och massor med ömtåliga ormstjärnor.

Hemma i hamnen delade vi upp fångsten och sammanfattade dagen som lyckad.

Fler bilder kommer så fort fotografen laddat över sina bilder. Här kommer dock några dåliga mobilbilder.

post-2834-14468934217707_thumb.jpg

post-2834-1446893421793_thumb.jpg

post-2834-14468934218096_thumb.jpg

post-2834-14468934218254_thumb.jpg

post-2834-14468934218423_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevliga bilder! När det gäller vägbulor, ja, sambon har haft vissa synpunkter på att det luktade fisk i bilen när jag kom hem. Inte blev det bättre av att hon ställde en burk med ättika i bilen för att få bort lukten heller, eller, på ett vis blev det ju ändring åtminstone för jag såg inte burken utan körde iväg så den välte. Så nu luktar det ättika i stället...

Jaha ja, oljebrist, ja jag tyckte det dröjde länge. Och när det gäller det där med rep, finns det nån marknad för nån slags motsats för utbrytarkung som inte trasslar sig ur rep utan i stället får dem att bli ormbo bara genom att titta på dem så har ju jag talanger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...