Gå till innehåll

Alginferno


Hammer71

Rekommenderade inlägg

70a1917eba55dfa0fe2b090681639615.jpg

Hej alla saltvattens vänner, mitt kar har nu tuffat på ca 8månader och nu den sista månaden har jag fått rört om i botten pga bruna slem alger, och brun gröna alger på sten som frodas, fiskar o koraller ser ut att trivas fint iaf, mätt mina värden för ett tag sen o allt verkar vara inom rimliga gränser, förutom lite högt nitrat som jag tyvär haft hela tiden, började dosera lite no3/ph4-x, ungefär för några veckor sen, efter de tyckte jag att algerna trivdes för bra så jag slutade med de, undrar om någon har några tips idéer att kunna hjälpa mej, vore tacksamt😃ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör igång med fosfatremover igen.

Se sen över din städpatrull. Har du extremt mycket trådalger så kan en sjöhare vara en idé. Men den svälter snabbt i ett mindre kar, så du bör se om du kan returnera den till butiken eller skänka den till någon annan akvarist när den rensat klart.

Ge fosfatremovern lite tid och sluta inte denna gång. Har du infallande solljus i karet så kan det vara bra att undvika!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kanon!

Se nu bara till att hålla efter med fosfatremover, inkommande solljus och andra aspekter som kan ge dig cyano, annars är det ju förgäves.

Medel som red slime remover och dylikt löser problemet för stunden, men man måste åtgörda varför man fick det från första början också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör igång med fosfatremover igen.

Se sen över din städpatrull. Har du extremt mycket trådalger så kan en sjöhare vara en idé. Men den svälter snabbt i ett mindre kar, så du bör se om du kan returnera den till butiken eller skänka den till någon annan akvarist när den rensat klart.

Ge fosfatremovern lite tid och sluta inte denna gång. Har du infallande solljus i karet så kan det vara bra att undvika!

Förstår inte varför man ska un dvika infallande soljus. Om solen faller på och man får alger av det är det för mycket fosfat i vattnet, inte för mycket ljus ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har våra moderna belysningar (LED) samma mängd ljus i spektrat som gynnar alger som solen? Lyser solen in under exakt samma timmar som du har på belysningen i karet? Blir det för lång belysningstid om du kombinerar solens ljus med dina egna tider osv?

Finns några aspekter tycker jag till varför man bör undvika solljus i karet. Jag märkte själv en stor fördel gällande algtillväxt i mitt egna kar sedan jag skaffade markiser på kåken. Detta trots låg fosfatnivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte varför man ska un dvika infallande soljus. Om solen faller på och man får alger av det är det för mycket fosfat i vattnet, inte för mycket ljus ;)

Säker på det? Man kanske har exakt lagom med fosfat för tillväxt & trivsel av sina koraller med en belysning med rätt våglängd för koraller men dåliga våglängder för problematiska alger. Solen har ett spektra som alger gillar väldigt mycket.

Jag säger inte att du har fel, men jag håller nog inte riktigt med dig heller. Det finns flera aspekter på det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart bör de älska det, naturligare blir det inte :);).

Men har man algproblem samt cyano så tycker jag att man bör passa sig för att släppa in solljus.

För mig som startar belysning 11'30 så hade det blivit alldeles för lång belysningstid då solen vill lysa in i karet runt 06'00-07'00.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev inte mitt inlägg för att mästra dig Jonas - långt ifrån - uppfattade du en liten eller kraftig mästrande ton så ber jag om ursäkt för det - det var definitivt inte avsikten

Visst kan du och skall beskriva vad som funkar i ditt kar men man måste var klar över att varje kar är unikt - det finns ingen regel som gäller generellt. Det är viktigt att så många erfarenheter som möjligt kommer fram i ett forum som SG så att läsarna förstår att man måste själv finna vilken väg man skall gå med just sitt kar. Jag vet inte varför jag inte får algproblem med mitt solljus men kan ha en fundering över att jag har normalt sådant ljustryck i mitt kar att det inte spelar någon roll med det tillskott som solen ger. I och med det normala ljustrycket har jag tvingats att ta hand om algproblemet redan (betare, konkurrens och annat men näringsbegränsning är inte min grej - jag mäter varken fosfat eller nitrat. Däremot kör jag lite kolkälla då och då samt har en gammal strumpa med remover hängande) I högra hörnet ovanför (och i) en knappkoloni som går ända upp i ytan växer långtrådiga alger, skörden är en halv näve i veckan ungefär. Så förutsättningar finns. Jag har haft ett kraftigt tryck av betande organismer, bland annat ett tiotal sjöborrar. Sedan några veckor är antalet sjöborrar bara 2. Orsaken är att jag misstänkte att de gjorde mer skada än nytta på vissa koraller.

Från sötvattenstiden och sedan urminnes tider har jag med mig myten om att solljus ger alger. Orsaken till den myten är att på den gamla goda tiden så hade man så dålig belysning att inte ens algerna växte. Belysningen var den faktor som först kom upp som tillväxthämmande. Mina första kar hade två gånger 15 watt glödlampsbelysning - där växte inget. Så fort som man kom upp i en bråkdel av den belysning som vi har idag så kom algproblemen utan solljus och man fick ta tag i problemet.

@Daniel: Förstår din åsikt men jag tror inte vi är där än. Med MH är vi långt från det läget, med LED är det samma sak (om inte värre) så länge vi envisas med att använda fosforbelagda LED med Kelvintal under 14 - 16 000 - kanske fosforbelagda över huvud taget, med de moderna T5 rören börjar vi dock närma oss tankegången. När det gäller den röda Cyanon så kan den ha ett protein som har bäst utbyte någonstans vid 570 nm (om jag kommer ihåg rätt). Men med LED tekniken så kommer vi med tiden att få en beväpning mot fulalger även inom ljustekniken

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan faktiskt referera lite till Jonasw teori om attbelysningstiden har varit ett problem för mej, har solljus några timmar på FM sen tänder jag karet runt middagstid p man har velat haft de tänt en bit in på kvällen har minskat belysningen ett par timmar o märkt lite skillnad i tillväxt, bara hoppas koraller inte ogillar 😉mvh Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...