Gå till innehåll

Flingsons Shallow Reef


Flingson

Rekommenderade inlägg

I slutet av maj 2013 köpte jag mig mitt första saltvattensakvarium som var på 96L. Efter det införskaffade jag mig ett akvastabil 300L som jag har haft ett tag nu men när ett shallow reef dök upp i närheten så kunde jag inte avstå från att köpa det. Detta blir mitt tredje akvarium, då man snabbt finner fel på sitt akvarium var det inte svårt att övertala mig själv till köpet.

Akvariet är ett shallow reef på 80x80x40 med en 120L sump och tre sidor är av diamantglas.

Tekniken består av följande:

Skummare: Coral Box D500 DC Skimmer

Belysning: 2st 18W E27 Led spotlight från ac-rc

Streamer: 1st Jebao FS14000 Wave Maker (Funderar på att komplettera med en Koralia streamer:)

Fiskar och koraller medföljer från mitt nuvarande akvarium.

post-7690-14468934156084_thumb.jpg

post-7690-14468934155561_thumb.jpg

post-7690-14468934155735_thumb.jpg

post-7690-14468934155921_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom skummaren, minifiltret samt nya lysrör till min uvc, vilket gjorde att jag idag kunde börja flyttlasset.

Skummaren var väldigt robust och kändes som hög kvalitet men det får visa sig i framtiden.

post-7690-14468934163156_thumb.jpg

Efter 12h var jag klar och hade redan smakat på 220 Volt och lite annat men förövrigt gick flytten väldigt bra!

Bilder på karet kommer imon.

post-7690-14468934161812_thumb.jpg

post-7690-14468934162029_thumb.jpg

post-7690-14468934162247_thumb.jpg

post-7690-14468934162495_thumb.jpg

post-7690-14468934162812_thumb.jpg

post-7690-14468934162992_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här kommer en liten update på karet via en film. (OBS kolla 1080) även om kvaliteten kanske inte är super...

Nytt till karet är en porslinskrabba samt de 2 nya ledspottarna.

Karet har även börjat sätta sig så allt fungerar som det ska utan problem med alger eller koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nyfiken på ditt shallow reef och erfarenhet kring belysning.

Skall själv starta upp ett under nästa år.

Har en ledramp som förmodligen inte kommer täcka mina mått, så komplettering med motsvarande dina spottar kan ju vara intressant...

Har du någon känsla för vilken effekt/par som krävs vid din nuvarande 40 cm höjd jämfört med standard höjd 50-60 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

@crille_hallden, är tyvärr inte tillräckligt på läst gällande led. Det jag vet är att jag är väldigt nöjd med ac-rc leden och att tillväxten på lps och sps är fenomenalt bra för denna prisklassen! Gällande sps:en så har jag bättre tillväxt nu än med min föra mh+t5 ramp.

@Andreas_Lindholm, har bara upptäckt fördelar med grunt akvarium hittills, Det är enkelt att inreda, enklare att sköta och att introducera/flytta koraller, allt blir bara enklare då du kommer åt akvariet på ett helt annat sätt och om du lyckas få ytan orörd kan jag lova dig en vacker synvinkel. Det enda jag ångra med mitt akvarium är att jag skulle ha byggt akvarieställningen högre så du slipper sitta på huk för att få en god syn på akvariet. Det jag har upptäckt som lagom mått på akvariehöjden är: att bygga stället så högt så akvariet snudda din armhåla för då kan du både sköta akvariet och få en bättre upplevelse med det. (OBS) om du är väldigt kort kan jag inte garantera att det funka men jag är 178 och då skulle det bli utmärkt.

Ändrat av Flingson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@crille_hallden, är tyvärr inte tillräckligt på läst gällande led. Det jag vet är att jag är väldigt nöjd med ac-rc leden och att tillväxten på lps och sps är fenomenalt bra för denna prisklassen! Gällande sps:en så har jag bättre tillväxt nu än med min föra mh+t5 ramp.

@Andreas_Lindholm, har bara upptäckt fördelar med grunt akvarium hittills, Det är enkelt att inreda, enklare att sköta och att introducera/flytta koraller, allt blir bara enklare då du kommer åt akvariet på ett helt annat sätt och om du lyckas få ytan orörd kan jag lova dig en vacker synvinkel. Det enda jag ångra med mitt akvarium är att jag skulle ha byggt akvarieställningen högre så du slipper sitta på huk för att få en god syn på akvariet. Det jag har upptäckt som lagom mått på akvariehöjden är: att bygga stället så högt så akvariet snudda din armhåla för då kan du både sköta akvariet och få en bättre upplevelse med det. (OBS) om du är väldigt kort kan jag inte garantera att det funka men jag är 178 och då skulle det bli utmärkt.

Armhåle-måttet är väl en bra referens oavsett längd på person... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...