Mr_Ewing Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Efter att ha kört mitt lilla 90L i snart tre Är sÄ börjar det bli dags att flytta koraller och invÄnare till nÄgot lite större.Korallerna har helt vÀxt ur karet och scapen kan knappast kallas för scape...Gamla trÄden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42337-74L-F%F6rsta-saltf%F6rs%F6ketPlatsen jag har till förfogande Àr knapp sÄ det blir ett 60x60x60 som jag köpt av BlÄbert hÀr pÄ guiden.BÀnken har jag byggt pÄ samma sÀtt som den tidigare, med bÀnkskivor som Àr limmade och pluggade till en vÀldigt stadig konstruktion.Dock har jag lÀrt mig att det blir lite blaskigt och kladdigt i skÄpet sÄ denna gÄng Àr det helt fuktsÀkrat invÀndigt.Jag kommer att borra ett par extra hÄl sÄ jag kör tvÄ rör ner och en retur.En membranventil har införskaffats dÄ jag tröttnat pÄ att försöka justera med en vanlig kulventil.NÀr ekonomin tillÄter kommer jag att köpa en DC500 och ett par RW-4 för att fÄ lite mer kapacitet pÄ skumning och cirkulation.Jag har Àven ögonen pÄ en Kore Doser, men dÄ fÄr nog bonusen bli femsiffrig.Min LedMakersramp kommer att hÀnga med ett tag till dÄ jag ÀndÄ bara kör den pÄ 60%.Eventuellt kommer jag att komplettera med ett antal dioder till bara, men jag fÄr se hur det ter sig över den nya burken.Sumpen kommer att vara den samma som innan till att börja med, men jag kommer att bygga en ny nÀr jag köper ny skummare dÄ den nya inte kommer fÄ plats.Jag har Àven byggt ett litet grunt kar som ska tjÀna som remote DSB/algodling sÄ den totala vattenvolymen kommer bli runt 300L.DSB:n kommer att stÄ bakom vÀggen i garderoben dÀr jag har balling och osmosvatten.Jag kommer att snickra lite pÄ karet nÀr tid finns, men det Àr planerat att vara igÄng till december i alla fall.Nu vÀntar jag pÄ glasborr frÄn Kina sen en mÄnad tillbaka - hoppas de dyker upp snart. Citera
Andreas_Lindholm Postat 9 september 2014 Postat 9 september 2014 Hej! Jag gillar mÄtten pÄ akvariet och tycker bÀnken ser bra ut! Ska bli roligt att följa ditt nya projekt. Lycka till mvh ante Citera
Mr_Ewing Postat 18 september 2014 Författare Postat 18 september 2014 Jahopp det verkar inte komma nĂ„gra hĂ„lsĂ„gar frĂ„n tjingtjong! Ăr det nĂ„gon som har en 35 och 42mm att lĂ„na ut eller sĂ€lja? Citera
JonasW Postat 18 september 2014 Postat 18 september 2014 Funkar dessa? http://www.ebay.co.uk/itm/Diamond-Holesaw-6mm-45mm-Tile-ceramic-glass-porcelain-marble-drill-UK-seller-/251157798718?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&var=&hash=item3a7a2bdf3eUK-sÀljare med 7000 försÀljningar och 100% nöjda kunder. Du fÄr hem grejerna inom en vecka skulle jag tro.Sen nÀr det gÀller leveranser frÄn Kina sÄ har jag vÀldigt bra erfarenheter frÄn det. De fÄ (vÀldigt fÄ) gÄnger sakerna inte kommit inom 4-5 veckor sÄ har alla försÀljarna antingen erbjudti sig att skicka nytt eller erbjuda pengarna tillbaka. De vill INTE ha negativa omdömen pga den hÄrda konkurrensen. Citera
Mr_Ewing Postat 18 september 2014 Författare Postat 18 september 2014 FÄ tillbaka stÄlarna bekymrar mig inte - det var mest att jag ville borra karet - typ nu Citera
Nicke7 Postat 19 september 2014 Postat 19 september 2014 jag har hÄlsÄgar, i diamant, som man gör hÄl i granit-keramik med, ska kolla upp om det Àr samma som till glas, Äterkommer Citera
Mr_Ewing Postat 23 september 2014 Författare Postat 23 september 2014 Fick till slut mina borrar sÄ nu Àr det hÄl i karet - jag undrar dock vad det Àr folk anvÀnder för mjuka "slangar" som Àr lite platta - frÄn PVC:n ner till sumpen.Ser lite ut som sÄna man sÀtter pÄ stuprör - vore smidigt att anvÀnda men jag vet inte vart man fÄr tag pÄ dem. Citera
hansson_1985 Postat 23 september 2014 Postat 23 september 2014 Det finns ju PVC slang att köpa som man limmar som vanliga PVC rör. Finns hos BioTed Citera
Mr_Ewing Postat 23 september 2014 Författare Postat 23 september 2014 Det finns ju PVC slang att köpa som man limmar som vanliga PVC rör. Finns hos BioTedJo det vet jag men de Àr inte sÄ smidiga som jag vill ha dem.Dessa Àr bara som en avklippt socka. Citera
Mr_Ewing Postat 24 september 2014 Författare Postat 24 september 2014 Nu Àr karet borrat och hÄl Àr gjorda i bÀnken.En liten lÀcktest för genomföringarna Àr genomförd utan incidenter med.Har Àven fÄtt hem en membranventil för att strypa returen med - dyrt skit, men jag tror det Àr vÀrt det i slutÀndan.LÀgger med ett par dÄliga mobilbilder med. Citera
Mr_Ewing Postat 22 oktober 2014 Författare Postat 22 oktober 2014 Nu har jag fÄtt hem en RW-8 och DC 500 :-). Citera
Mr_Ewing Postat 22 oktober 2014 Författare Postat 22 oktober 2014 Ăr det nĂ„gon som har koll pĂ„ vad man bör ha för flöde genom ett makroalgsrefugium?Det kommer att bli cirka 45L stort. Citera
Guest Postat 22 oktober 2014 Postat 22 oktober 2014 Biltema har mjukslang i pvc:) Vilket hÀrligt bygge Citera
ormet Postat 23 oktober 2014 Postat 23 oktober 2014 Ser fram emot ett utlÄtande om CB D500 skummaren sen. Jag har haft min i en vecka och Àr vÀll inte helt övertygad Ànnu. Jag ser förstÄs Ànnu mer fram emot att se hela karet klart Citera
Mr_Ewing Postat 23 oktober 2014 Författare Postat 23 oktober 2014 Ser fram emot ett utlĂ„tande om CB D500 skummaren sen. Jag har haft min i en vecka och Ă€r vĂ€ll inte helt övertygad Ă€nnu. Jag ser förstĂ„s Ă€nnu mer fram emot att se hela karet klart Det Ă€r klart ni ska fĂ„.Ăr du inte nöjd med din Daniel?Skummaren Ă€r köpt pĂ„ fish-street.Har handlat det mesta av mina prylar dĂ€r - annars hade jag inte haft rĂ„d att ha nĂ„t i karet. Citera
Kenneth.W Postat 24 oktober 2014 Postat 24 oktober 2014 HallÄ Mr_Ewing Jag hÄller pÄ att starta upp mitt första salt nu och tÀnkte komma och vÄldgÀsta dig i helgen.Det Àr mÄnga Är sedan vi sÄgs men vi bor bara nÄgra kvarter ifrÄn varandra.Tar med mig Thommy Svensson som du kommer att kÀnna igen frÄn A.föreningen.TÀnkte passa pÄ att fÄ tips och inte minst en fika he he. Jag tar med fikabröd.Ber om ursÀkt för jag kapar din trÄd. Mitt tele Àr 0725-750 444.HÀlsning Kenneth Welander Citera
ormet Postat 24 oktober 2014 Postat 24 oktober 2014 Ăr du inte nöjd med din Daniel?Jag Ă€r aldrig nöjd +Billig+Lagom stor+Skummar ok+++Supertyst! Ofattbart tyst!-Microbubblar-Skummar inte lika hĂ€ftigt som min Omega 150 (men det Ă€r inte sĂ„ konstigt)-VĂ€ldigt dĂ„ligt med fakta om luft/vatten och hur den stĂ€lls in optimalt Citera
Mr_Ewing Postat 24 oktober 2014 Författare Postat 24 oktober 2014 Jag Àr aldrig nöjd +Billig+Lagom stor+Skummar ok+++Supertyst! Ofattbart tyst!-Microbubblar-Skummar inte lika hÀftigt som min Omega 150 (men det Àr inte sÄ konstigt)-VÀldigt dÄligt med fakta om luft/vatten och hur den stÀlls in optimaltTack för recensionen.DÄ kommer den nog duga utmÀrkt till mig!Har bara testkört den i sötvatten Ànnu och reagerade med pÄ att den var sÄ tyst.@Kenneth - du har fÄtt PM. Citera
petnym Postat 24 oktober 2014 Postat 24 oktober 2014 Detta blir kul att följa dÄ jag har ett akvarium med samma mÄtt. Citera
Mr_Ewing Postat 11 november 2014 Författare Postat 11 november 2014 Jag Àr aldrig nöjd +Billig+Lagom stor+Skummar ok+++Supertyst! Ofattbart tyst!-Microbubblar-Skummar inte lika hÀftigt som min Omega 150 (men det Àr inte sÄ konstigt)-VÀldigt dÄligt med fakta om luft/vatten och hur den stÀlls in optimaltHÄller pÄ och bygger en sump nu och undrar om du har koll pÄ vilken vattennivÄ som jag ska sikta pÄ i sumpen. Citera
Mr_Ewing Postat 17 december 2014 Författare Postat 17 december 2014 Ăntligen har jag kommit en bit pĂ„ vĂ€gen.Jag har dragit fĂ€rdigt de flesta rören och testkört karet med den nya DC6000-pumpen.Det var ett jĂ€kla tryck i den pumpen och den Ă€r snĂ€ppet tystare Ă€n min DC3000.HĂ€r Ă€r ett litet klipp pĂ„ testkörningen: Citera
petnym Postat 17 december 2014 Postat 17 december 2014 Videon Àr "privat" sÄ vi kan inte se den... Citera
Mr_Ewing Postat 17 december 2014 Författare Postat 17 december 2014 Videon Àr "privat" sÄ vi kan inte se den...Nu ska det funka! Citera
Mr_Ewing Postat 30 december 2014 Författare Postat 30 december 2014 Har hunnit bygga fÀrdigt pÄ refugiet som jag ska odla alger/copepods i.Det blir ungefÀr 60L vattenvolym i karet och det ska belysas av ett hopplock av överblivna ledar - det kan bli hur spÀnnande som helst och se ifall det funkar I samma skÄp kommer det Àven finnas ett karantÀn/VB-kar som kommer att stÄ ovanför detta.I botten stÄr behÄllaren för osmosvatten och ovanför detta kommer en Kore 5 Pro doser och ballingvÀtskor att stÄ.För dem som undrar om hyllan som karet stÄr pÄ sÄ Àr den utbytt mot en bÀnkskiva istÀllet.Jag hoppas hinna fÄ klart med all rördragning till början pÄ nÀsta vecka sÄ att jag kan puttra igÄng refugiet med lite sten som ska köras igÄng.Displaykaret Àr i stort sett fÀrdigt och belysningen ska förstÀrkas med nÄgra fler chip innan jag kör igÄng.Bilden vÀgrar att hamna pÄ rÀtt hÄll tyvÀrr... Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.