GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Efter att ha kört mitt lilla 90L i snart tre Är sÄ börjar det bli dags att flytta koraller och invÄnare till nÄgot lite större.

Korallerna har helt vÀxt ur karet och scapen kan knappast kallas för scape...

Gamla trÄden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42337-74L-F%F6rsta-saltf%F6rs%F6ket

Platsen jag har till förfogande Àr knapp sÄ det blir ett 60x60x60 som jag köpt av BlÄbert hÀr pÄ guiden.

BÀnken har jag byggt pÄ samma sÀtt som den tidigare, med bÀnkskivor som Àr limmade och pluggade till en vÀldigt stadig konstruktion.

Dock har jag lÀrt mig att det blir lite blaskigt och kladdigt i skÄpet sÄ denna gÄng Àr det helt fuktsÀkrat invÀndigt.

20140909_150314_zpswry7hsd5.jpg

Jag kommer att borra ett par extra hÄl sÄ jag kör tvÄ rör ner och en retur.

En membranventil har införskaffats dÄ jag tröttnat pÄ att försöka justera med en vanlig kulventil.

NÀr ekonomin tillÄter kommer jag att köpa en DC500 och ett par RW-4 för att fÄ lite mer kapacitet pÄ skumning och cirkulation.

Jag har Àven ögonen pÄ en Kore Doser, men dÄ fÄr nog bonusen bli femsiffrig.

Min LedMakersramp kommer att hÀnga med ett tag till dÄ jag ÀndÄ bara kör den pÄ 60%.

Eventuellt kommer jag att komplettera med ett antal dioder till bara, men jag fÄr se hur det ter sig över den nya burken.

Sumpen kommer att vara den samma som innan till att börja med, men jag kommer att bygga en ny nÀr jag köper ny skummare dÄ den nya inte kommer fÄ plats.

Jag har Àven byggt ett litet grunt kar som ska tjÀna som remote DSB/algodling sÄ den totala vattenvolymen kommer bli runt 300L.

DSB:n kommer att stÄ bakom vÀggen i garderoben dÀr jag har balling och osmosvatten.

Jag kommer att snickra lite pÄ karet nÀr tid finns, men det Àr planerat att vara igÄng till december i alla fall.

Nu vÀntar jag pÄ glasborr frÄn Kina sen en mÄnad tillbaka - hoppas de dyker upp snart.

• 2 veckor senare...
Postat

Funkar dessa? http://www.ebay.co.uk/itm/Diamond-Holesaw-6mm-45mm-Tile-ceramic-glass-porcelain-marble-drill-UK-seller-/251157798718?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&var=&hash=item3a7a2bdf3e

UK-sÀljare med 7000 försÀljningar och 100% nöjda kunder. Du fÄr hem grejerna inom en vecka skulle jag tro.

Sen nÀr det gÀller leveranser frÄn Kina sÄ har jag vÀldigt bra erfarenheter frÄn det. De fÄ (vÀldigt fÄ) gÄnger sakerna inte kommit inom 4-5 veckor sÄ har alla försÀljarna antingen erbjudti sig att skicka nytt eller erbjuda pengarna tillbaka. De vill INTE ha negativa omdömen pga den hÄrda konkurrensen.

Postat

Fick till slut mina borrar sÄ nu Àr det hÄl i karet - jag undrar dock vad det Àr folk anvÀnder för mjuka "slangar" som Àr lite platta - frÄn PVC:n ner till sumpen.

Ser lite ut som sÄna man sÀtter pÄ stuprör - vore smidigt att anvÀnda men jag vet inte vart man fÄr tag pÄ dem.

Postat
Det finns ju PVC slang att köpa som man limmar som vanliga PVC rör. Finns hos BioTed

Jo det vet jag men de Àr inte sÄ smidiga som jag vill ha dem.

Dessa Àr bara som en avklippt socka.

Postat

Nu Àr karet borrat och hÄl Àr gjorda i bÀnken.

En liten lÀcktest för genomföringarna Àr genomförd utan incidenter med.

Har Àven fÄtt hem en membranventil för att strypa returen med - dyrt skit, men jag tror det Àr vÀrt det i slutÀndan.

LÀgger med ett par dÄliga mobilbilder med.

20140924_152308_zpsisrirp17.jpg

20140924_152250_zpsrw9iu7ob.jpg

• 4 veckor senare...
Postat

Ser fram emot ett utlÄtande om CB D500 skummaren sen. Jag har haft min i en vecka och Àr vÀll inte helt övertygad Ànnu.

Jag ser förstÄs Ànnu mer fram emot att se hela karet klart :)

Postat
Ser fram emot ett utlÄtande om CB D500 skummaren sen. Jag har haft min i en vecka och Àr vÀll inte helt övertygad Ànnu.

Jag ser förstÄs Ànnu mer fram emot att se hela karet klart :)

Det Àr klart ni ska fÄ.

Är du inte nöjd med din Daniel?

Skummaren Àr köpt pÄ fish-street.

Har handlat det mesta av mina prylar dÀr - annars hade jag inte haft rÄd att ha nÄt i karet.

Postat

HallÄ Mr_Ewing Jag hÄller pÄ att starta upp mitt första salt nu och tÀnkte komma och vÄldgÀsta dig i helgen.

Det Àr mÄnga Är sedan vi sÄgs men vi bor bara nÄgra kvarter ifrÄn varandra.

Tar med mig Thommy Svensson som du kommer att kÀnna igen frÄn A.föreningen.

TÀnkte passa pÄ att fÄ tips och inte minst en fika he he. Jag tar med fikabröd.

Ber om ursÀkt för jag kapar din trÄd. Mitt tele Àr 0725-750 444.

HĂ€lsning Kenneth Welander

Postat

Är du inte nöjd med din Daniel?

Jag Àr aldrig nöjd ;)

+Billig

+Lagom stor

+Skummar ok

+++Supertyst! Ofattbart tyst!

-Microbubblar

-Skummar inte lika hÀftigt som min Omega 150 (men det Àr inte sÄ konstigt)

-VÀldigt dÄligt med fakta om luft/vatten och hur den stÀlls in optimalt

Postat
Jag Àr aldrig nöjd ;)

+Billig

+Lagom stor

+Skummar ok

-Microbubblar

Tack för recensionen.

DÄ kommer den nog duga utmÀrkt till mig!

Har bara testkört den i sötvatten Ànnu och reagerade med pÄ att den var sÄ tyst.

@Kenneth - du har fÄtt PM.

• 3 veckor senare...
Postat
Jag Àr aldrig nöjd ;)

+Billig

+Lagom stor

+Skummar ok

-Microbubblar

HÄller pÄ och bygger en sump nu och undrar om du har koll pÄ vilken vattennivÄ som jag ska sikta pÄ i sumpen.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Äntligen har jag kommit en bit pĂ„ vĂ€gen.

Jag har dragit fÀrdigt de flesta rören och testkört karet med den nya DC6000-pumpen.

Det var ett jÀkla tryck i den pumpen och den Àr snÀppet tystare Àn min DC3000.

HÀr Àr ett litet klipp pÄ testkörningen:

• 2 veckor senare...
Postat

Har hunnit bygga fÀrdigt pÄ refugiet som jag ska odla alger/copepods i.

Det blir ungefÀr 60L vattenvolym i karet och det ska belysas av ett hopplock av överblivna ledar - det kan bli hur spÀnnande som helst och se ifall det funkar :)

I samma skÄp kommer det Àven finnas ett karantÀn/VB-kar som kommer att stÄ ovanför detta.

I botten stÄr behÄllaren för osmosvatten och ovanför detta kommer en Kore 5 Pro doser och ballingvÀtskor att stÄ.

För dem som undrar om hyllan som karet stÄr pÄ sÄ Àr den utbytt mot en bÀnkskiva istÀllet.

Jag hoppas hinna fÄ klart med all rördragning till början pÄ nÀsta vecka sÄ att jag kan puttra igÄng refugiet med lite sten som ska köras igÄng.

Displaykaret Àr i stort sett fÀrdigt och belysningen ska förstÀrkas med nÄgra fler chip innan jag kör igÄng.

Bilden vÀgrar att hamna pÄ rÀtt hÄll tyvÀrr...

post-6120-14468935142124_thumb.jpg

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...