Gå till innehåll

Mr Ewing uppgraderar till 216L Kub


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Efter att ha kört mitt lilla 90L i snart tre år så börjar det bli dags att flytta koraller och invånare till något lite större.

Korallerna har helt växt ur karet och scapen kan knappast kallas för scape...

Gamla tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42337-74L-F%F6rsta-saltf%F6rs%F6ket

Platsen jag har till förfogande är knapp så det blir ett 60x60x60 som jag köpt av Blåbert här på guiden.

Bänken har jag byggt på samma sätt som den tidigare, med bänkskivor som är limmade och pluggade till en väldigt stadig konstruktion.

Dock har jag lärt mig att det blir lite blaskigt och kladdigt i skåpet så denna gång är det helt fuktsäkrat invändigt.

20140909_150314_zpswry7hsd5.jpg

Jag kommer att borra ett par extra hål så jag kör två rör ner och en retur.

En membranventil har införskaffats då jag tröttnat på att försöka justera med en vanlig kulventil.

När ekonomin tillåter kommer jag att köpa en DC500 och ett par RW-4 för att få lite mer kapacitet på skumning och cirkulation.

Jag har även ögonen på en Kore Doser, men då får nog bonusen bli femsiffrig.

Min LedMakersramp kommer att hänga med ett tag till då jag ändå bara kör den på 60%.

Eventuellt kommer jag att komplettera med ett antal dioder till bara, men jag får se hur det ter sig över den nya burken.

Sumpen kommer att vara den samma som innan till att börja med, men jag kommer att bygga en ny när jag köper ny skummare då den nya inte kommer få plats.

Jag har även byggt ett litet grunt kar som ska tjäna som remote DSB/algodling så den totala vattenvolymen kommer bli runt 300L.

DSB:n kommer att stå bakom väggen i garderoben där jag har balling och osmosvatten.

Jag kommer att snickra lite på karet när tid finns, men det är planerat att vara igång till december i alla fall.

Nu väntar jag på glasborr från Kina sen en månad tillbaka - hoppas de dyker upp snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Funkar dessa? http://www.ebay.co.uk/itm/Diamond-Holesaw-6mm-45mm-Tile-ceramic-glass-porcelain-marble-drill-UK-seller-/251157798718?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&var=&hash=item3a7a2bdf3e

UK-säljare med 7000 försäljningar och 100% nöjda kunder. Du får hem grejerna inom en vecka skulle jag tro.

Sen när det gäller leveranser från Kina så har jag väldigt bra erfarenheter från det. De få (väldigt få) gånger sakerna inte kommit inom 4-5 veckor så har alla försäljarna antingen erbjudti sig att skicka nytt eller erbjuda pengarna tillbaka. De vill INTE ha negativa omdömen pga den hårda konkurrensen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick till slut mina borrar så nu är det hål i karet - jag undrar dock vad det är folk använder för mjuka "slangar" som är lite platta - från PVC:n ner till sumpen.

Ser lite ut som såna man sätter på stuprör - vore smidigt att använda men jag vet inte vart man får tag på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet borrat och hål är gjorda i bänken.

En liten läcktest för genomföringarna är genomförd utan incidenter med.

Har även fått hem en membranventil för att strypa returen med - dyrt skit, men jag tror det är värt det i slutändan.

Lägger med ett par dåliga mobilbilder med.

20140924_152308_zpsisrirp17.jpg

20140924_152250_zpsrw9iu7ob.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Ser fram emot ett utlåtande om CB D500 skummaren sen. Jag har haft min i en vecka och är väll inte helt övertygad ännu.

Jag ser förstås ännu mer fram emot att se hela karet klart :)

Det är klart ni ska få.

Är du inte nöjd med din Daniel?

Skummaren är köpt på fish-street.

Har handlat det mesta av mina prylar där - annars hade jag inte haft råd att ha nåt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Mr_Ewing Jag håller på att starta upp mitt första salt nu och tänkte komma och våldgästa dig i helgen.

Det är många år sedan vi sågs men vi bor bara några kvarter ifrån varandra.

Tar med mig Thommy Svensson som du kommer att känna igen från A.föreningen.

Tänkte passa på att få tips och inte minst en fika he he. Jag tar med fikabröd.

Ber om ursäkt för jag kapar din tråd. Mitt tele är 0725-750 444.

Hälsning Kenneth Welander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du inte nöjd med din Daniel?

Jag är aldrig nöjd ;)

+Billig

+Lagom stor

+Skummar ok

+++Supertyst! Ofattbart tyst!

-Microbubblar

-Skummar inte lika häftigt som min Omega 150 (men det är inte så konstigt)

-Väldigt dåligt med fakta om luft/vatten och hur den ställs in optimalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är aldrig nöjd ;)

+Billig

+Lagom stor

+Skummar ok

+++Supertyst! Ofattbart tyst!

-Microbubblar

-Skummar inte lika häftigt som min Omega 150 (men det är inte så konstigt)

-Väldigt dåligt med fakta om luft/vatten och hur den ställs in optimalt

Tack för recensionen.

Då kommer den nog duga utmärkt till mig!

Har bara testkört den i sötvatten ännu och reagerade med på att den var så tyst.

@Kenneth - du har fått PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Jag är aldrig nöjd ;)

+Billig

+Lagom stor

+Skummar ok

+++Supertyst! Ofattbart tyst!

-Microbubblar

-Skummar inte lika häftigt som min Omega 150 (men det är inte så konstigt)

-Väldigt dåligt med fakta om luft/vatten och hur den ställs in optimalt

Håller på och bygger en sump nu och undrar om du har koll på vilken vattennivå som jag ska sikta på i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Har hunnit bygga färdigt på refugiet som jag ska odla alger/copepods i.

Det blir ungefär 60L vattenvolym i karet och det ska belysas av ett hopplock av överblivna ledar - det kan bli hur spännande som helst och se ifall det funkar :)

I samma skåp kommer det även finnas ett karantän/VB-kar som kommer att stå ovanför detta.

I botten står behållaren för osmosvatten och ovanför detta kommer en Kore 5 Pro doser och ballingvätskor att stå.

För dem som undrar om hyllan som karet står på så är den utbytt mot en bänkskiva istället.

Jag hoppas hinna få klart med all rördragning till början på nästa vecka så att jag kan puttra igång refugiet med lite sten som ska köras igång.

Displaykaret är i stort sett färdigt och belysningen ska förstärkas med några fler chip innan jag kör igång.

Bilden vägrar att hamna på rätt håll tyvärr...

post-6120-14468935142124_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...