Gå till innehåll

Buffra strontium med fauna marin trace 1?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Fick resultat från triton-lab idag och det visade sig att jag hade väldigt låg strontium men även barium. Strontium låg på 2 mg/l istället för 8 mg/l som var "målnivåerna" vilket triton-lab rödflaggade så det känns som något jag bör ta och ordna. Barium låg på 4 um/l istället för 10 um/l. Denna hade dock grön flagga så det verkar inte så farligt att ha låga nivåer av detta. Strontium och Barium är ju just det som flaska 1 innehåller.

Nu till min fråga. Är det någon här som använt fauna marins spårämnen och direktdoserat för att öka dessa ämnen eller har ni tips på hur man enklast får kontroll på värdena? Inser att jag bara kan tillsätta mer spårämnen i ballingen men det skulle troligen ta vääääldigt lång tid att få nivåerna bra igen på det sättet. Menar inte att jag har bråttom men just nu doserar jag ganska lite av kalciumballingen i och med att jag har dålig tillväxt så att höja strontium till vettiga nivåer skulle säkert ta flera månader på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säljer också spårämnen som används i samma utspädning som Fauna Marin Trace 1.

Mitt innehåller 80 gram Strontium och 0,22 gram Barium per liter. Jag skulle tro att Fauna Marins T1 innehåller något liknande.

Jag skulle köpa ett Salifert Strontiumtest och testa ditt vatten. Testen är svår så gör minst 3 tester på ditt akvarievatten.

Ta sedan en 10 liter hink och tillsätt så det bör motsvara en höjning på 6 mg/l och testa igen.

Jag skulle förvänta mig avsevärt bättre färger på en del koraller i det röda registret. Men det tar någon månad att färga om.

Ligger du på onaturligt höga värde av Ca + kH jämfört med Mg är det risk att du fäller ut strontium på framför allt stenen. Lågt Strontiumvärde påverkar inte hälsan hos de koraller man undersökt detta på men jag har fått förbättrad färg när jag höjd från 4 mg / l.

Jag använde då Tropic Marins Bio Strontium som innehåller lite annat också så något av det kan också ha påverkat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säljer också spårämnen som används i samma utspädning som Fauna Marin Trace 1.

Mitt innehåller 80 gram Strontium och 0,22 gram Barium per liter. Jag skulle tro att Fauna Marins T1 innehåller något liknande.

Jag skulle köpa ett Salifert Strontiumtest och testa ditt vatten. Testen är svår så gör minst 3 tester på ditt akvarievatten.

Ta sedan en 10 liter hink och tillsätt så det bör motsvara en höjning på 6 mg/l och testa igen.

Jag skulle förvänta mig avsevärt bättre färger på en del koraller i det röda registret. Men det tar någon månad att färga om.

Ligger du på onaturligt höga värde av Ca + kH jämfört med Mg är det risk att du fäller ut strontium på framför allt stenen. Lågt Strontiumvärde påverkar inte hälsan hos de koraller man undersökt detta på men jag har fått förbättrad färg när jag höjd från 4 mg / l.

Jag använde då Tropic Marins Bio Strontium som innehåller lite annat också så något av det kan också ha påverkat.

Är de spårämnen du doserar också i en 250 ml flaska?

Menar du att jag ska höja med med 6 ml på en gång? FInns det ingen risk med det? Bör man inte gå långsammare fram? Eller menar du mest för att se hur jag bör dosera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag överlämnar räknandet till dig. 6 mg per liter var det. Och 10 liter hinken är för att kolla om värdena verkar stämma med testen. Och testen är svår så det är bra att ha ett känt värde i vattnet att kolla med när man övar.

När jag höjde med 4 mg/l delade jag upp det på två doseringar och med ett dygns mellanrum och såg de första färgändringarna inom 2 dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...