Gå till innehåll

Beräkna nivå ökning


Linnex

Rekommenderade inlägg

Det är en intressant fråga!

Jag kanske kan bistå. Min tanke är att först räkna ut hur mycket din returpump verkligen kommer att pumpa. Då vet vi hur mycket vatten som kommer att rinna över avrinningskammen i akvariet. Om vi vet längden på kammen borde det vara lätt att räkna ut höjdökningen.

Så jag behöver följande av dig:

Pumptyp

Dimension på returledningen

Hur lång returledningen blir.

Hur många böjar är det på vägen upp?

Är det böjar eller vinklar?

Sitter det nån ventil på returröret?

Finns det nån kona på returröret? Dimension?

Höjd mellan sumpens vattenyta och akvariets vattenyta?

Totala längden på avrinningskammen?

Om det är en kam behöver jag veta tändernas bredd och bredden mellan tänderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm....

Behöver du allt detta? Vad jag behöver räkna ut är hur mycket nivån ökar över kammen med tanke på kammens längd och flöde.

Grunden är 280 liters akvarium där jag vill byta vattnet 1-2 gg/h. Dvs ca 300-600 liter i timmen. Kammen har jag inte utformat ännu utan det är här jag behöver kunna räkna hur mycket nivån i akvariet ökar beroende på kammens längd och genomsläpp i % (tänder).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom önskan att räkna ut storlek av kam önskar jag uppgifterna för att kunna räkna ut hur många liter som varierar i sumpen. Sumpen kommer driva 5-6 akvarium och vet jag hur mycket nivån varierar på akvariumen så vet jag ju även hur många liter det blir i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas är ingenjör :) Men vill du ha ett korrekt svar så behövs det.

MVH Lasse

För att räkna ut förluster för att få fram den effektiva flödet förstår jag det. Men bestämmer jag mig tex för 500 liter/h. Mäter fram ett reglerar flöde så behövs väl det inte.

Jag önskar räkna ut tex om jag har 500 liter effektivt flöde. avrinningskant på 10, 20, 30, 40, 50 cm vad det gör på vattenivån. Sätter jag en kam som med tex 60% genomsläpp. Motsvarar det samma som 6 cm på 10 cm eller orsaker tex turbulens/motstånd annat värde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har som vanligt rätt, men de förutsättningarna som du gav i de senaste svaren blir annorlunda gentemot det som jag uppfattade av din första fråga. :) Men vi kan räkna ändå.

Tänk på att om du får en högre vattenomsättning än 600 liter blir naturligtvis vattenhöjningen i akvariet högre.

För att räkna ut vattenhöjningen använder du följande formel:

H= Q/(v*B*3,6)

H=Vattenytans höjning (mm)

Q=Vattenflödet (liter/h)

v=Vattenhastigheten över kammen (m/s) (Den sätts till 1,2 m/s)

B=Kammens effektiva bredd (mm) (Utan tänder)

I ditt fall blir formeln:

H= 600 / (1,2 * B * 3,6)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg inte ditt senaste inlägg.

Ovanstående är den teoretiska vattenhöjningen som krävs för att förflytta din volym över kammen. Vattenmotståndet som bildas mellan tänderna ökar vattenhöjningen än mer, men jag har tyvärr ingen uppfattning om hur mycket vi talar om. Jag har svårt att räkna på det den här veckan, men om du skickar ett påminnelse-PM i början på nästa vecka kikar jag gärna på det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det rätt räknat.

Om jag har ett 40 mm rör som avrinning. 40*∏=125

H=600/(1,2*125*3,6) => H≈1,33 mm.

Skulle jag jacka röret för att få en "kam" med etc 60 % genomsläpp så skulle H bli ungefär 1,9 mm? Säg avrundat 2 mm.

För sumpen

Karet är 160*50 vilket gör att höjningen motsvarar 1,6 liter. Sedan lägga till volymen i rören + hävert tömning av akvariet innan nivån kommer under påfyllnadsröret luftintag..

Edit.

Inlägget om tänderna kom medan jag skrev inlägget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina kalkyler ser korrekta ut. Men som sagt vet jag inte hur mycket tryckfall(vattenmotstånd) det blir över kammen. Men bara för att ha nått att räkna på kan vi nog dubblera höjden. Så i din uträkning kan vi säga ca 3 liter... Men jag får återkomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag nöjer mig med detta.

Jag räknar med 4 mm + lika mycket i innan hävert bryts. Avrundar det till 10 mm. Det gör 8 liter tillbaka till akvariet.

Uppskattar att det då blir runt 25 liter max 30 liter i retur till sump för hela systemet. Utformar returfacket så det garanterat klarar att stänga returen till det största akvariet utan att det påverkar nivån för skummar/filterfack.

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...