Gå till innehåll

Borrningsproblem!


Kattmat

Rekommenderade inlägg

Nu har jag bestämt mig för att mitt akvarium ska borras istället för att använda sig av en flowbox. Så jag har ringt runt till alla Jönköpings glasmästerier, och inte en enda kan borra i en glasskiva när den sitter fast i akvariet (de måste tydligen kunna komma åt från två håll med sina pelarborr-liknande saker).

Hur ska jag göra? Jag vet inte om jag litar på typ Clas Ohlsons glasborrar till hemmaborren.. ^^

Att ta bort hela bottenplattan känns som ett lite för stort projekt, då bygger man ju nästan hellre en flowbox.

Men jag vill borra! Hjälp! :smiley23:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag dremmlade så fick jag upp ett 40mm hål på en 30 minuter se bara till att du ha mycket kylning hela tiden annars så slits diamantstiftet ut med en gång och man slipar i blindo. När jag gjorde detta så var det som att skära i smör. Gick jätte lätt visst man var lite nervös men efteråt så

-oppz var det så lätt. ;)

jag började med ett stift som såg ut som ett spetts och gjorde själva markeringen runt om där hålet skulle vara flyttade sedan in mot motten och drog det hela utåt. För att slippa spänningar så blev jag rekommenderad att göra ett litet hål i mitten och jobba mig utåt

Dremmelhalet7.jpgDremmelhalet6.jpgDremmelhalet9.jpg

Körde sedan efter att jag fått denna cirkel med en päronformad spetts och sisst en kula.

Dremmelhalet1.jpg

Tryck inte bara utan låt stiftet göra sitt och ha bra med kylning!!

Använd skyddsglasögon. Någon skyddsmask behöver du inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns även speciella glasborrar som består av ett messingsrör med ingjutet dimantpulver. De gör otroligt vackra hål. Skall kylas med vatten hela tiden. Jag har använt ett enkelt borrstativ som jag ställde på glaset jag skall borra igenom. Det finns även en adapter som passar vanlig borrmaskin. Detta är de bästa men tyvärr kostar de 400 kr och uppåt ju större ju dyrare. jag löste detta genom att borra flera 12mm hål till en ytavrinning. En burk som limmades på utsidan. Därifrån i botten ett rör (beställt hål) till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...