Gå till innehåll

Troligen tarmparasit.


Rekommenderade inlägg

Vet inte om det hjälper men prova lägg maten i vitlöksvatten ta och mosa ngn klyfta i vatten och låt det dra sila bort den mosade klyftan,lägg sedan fisk mat i det och mata fiskarna med det dödar nog inte parasiten men har för mig läst att de inte gillar den maten rätta mig har ngn om jag har fel för mig mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan du testa marinera i vitlök som sagts innan. Det finns dock inga bevis för att det dödar parasiter, men det verkar som tarmparasiter inte gillar smaken av vitlök. Däremot är det vetenskapligt bevisat att vitlök till viss del stärker immunförsvaret, och det kan ju inte vara fel.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han käkar fryst Artemia och vissa torrfoder :)

Ajdå... Kan inte säga säkert I ditt fall, men kan vara så att den inte har en tarmparasit, utan kan faktiskt vara undernärd.

Artemia duger nämligen inte som stapelfoder, då dom är extremt näringsfattiga. Som popcorn är för oss. Artemia fungerar ibland som aptitretare och kan vara bra för att få trilskande mandariner att börja äta, men man bör snarast försöka vänja av dom till något nyttigare.

Lite att läsa om att vänja dom till andra foder.

http://www.nano-reef.com/topic/256327-the-many-methods-of-training-dragonets/

Själv kör jag med frysta Ocean Nutrition's Hummer Ägg som fungerat jättebra för mig, alternativt levande foder.

Det man ska tänka på är att Mandariner jagar mat nästan hela tiden dom är vakna, och finns det inte tillräckligt med poddar I karet så behöver man utfodra dom 2-3 gånger dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajdå... Kan inte säga säkert I ditt fall, men kan vara så att den inte har en tarmparasit, utan kan faktiskt vara undernärd.

Artemia duger nämligen inte som stapelfoder, då dom är extremt näringsfattiga. Som popcorn är för oss. Artemia fungerar ibland som aptitretare och kan vara bra för att få trilskande mandariner att börja äta, men man bör snarast försöka vänja av dom till något nyttigare.

Lite att läsa om att vänja dom till andra foder.

http://www.nano-reef.com/topic/256327-the-many-methods-of-training-dragonets/

Själv kör jag med frysta Ocean Nutrition's Hummer Ägg som fungerat jättebra för mig, alternativt levande foder.

Det man ska tänka på är att Mandariner jagar mat nästan hela tiden dom är vakna, och finns det inte tillräckligt med poddar I karet så behöver man utfodra dom 2-3 gånger dygnet.

Åh nej vad ledsamt om det är jag som är orsaken :(

ska genast kolla upp om ny bättre mat.

Finns väldigt mycke små kryp på stenarna som han noppar och äter men kanske ändå inte tillräckligt.

/Anna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tips på frysfoder. Cyklops, dafnier, artemia nauplii, lobster egg.

Och naturligtvis nykläckt levande atremia.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Som jag redan påpekat så duger inte Artemia för Mandariner, fryst eller levande.

Tack så mycket :) ska snarast kolla vad min handlare har hemma. Vilken mat är det mest näring i ?

/Anna

Det skulle definitivt vara "Lobster Eggs/Hummer Ägg".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande artemia duger alldeles utmärkt när de är nykläckta. Då har de mycket högre näringsinnehåll. De första 24 timmarna är inte tarmkanalen utvecklad så då lever de på - förbrukas det extra fettet de fått med i kapseln. Och när de börjar äta lagrar de inte fett utan växer i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...